Gå til innhold

Reddning av HDD

Anbefalte innlegg

Har en HDD som har begynnt å tulle. Får ikke bootet med den lenger ( i 99,9% av tilfellene. Å de gangene jeg får sveivet igang med den koblet til så klarer jeg ikke å kopiere ut noen av mappene osv som ligger på den i et forsøk på å redde det som finnes..

Er det noen som vet åssen jeg kan få reddet ut det som er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å bruke en live linux distribusjon.

Dette har hjulpet meg flere ganger med disker som windows har sliti med :)

Jeg bruker som regel ultimate boot cd (ligger en live linux distribusjon der med navn gparted, denne inneholder vel det meste du trenger :)

Lenke til kommentar

Prøv å bruke en live linux distribusjon.

Dette har hjulpet meg flere ganger med disker som windows har sliti med :)

Jeg bruker som regel ultimate boot cd (ligger en live linux distribusjon der med navn gparted, denne inneholder vel det meste du trenger :)

Hørtes veldig lovende ut, hadde det vært mulig å få en link? :S

Lenke til kommentar

Kan også kjøres fra minnepenn :)

Mener å huske dem har et eget verktøy for det enten i imaget eller på sida si :) (ubcd to usb eller lignende)

Ellers finnes det andre måter å kjøre det fra minnepenn også, men det er mer tungvint, men har selv satt det opp på en sånn måte.

Men det var kun for å kunne kjøre flere ting fra samme minnepenn :)

Det ligger også et annet verktøy i den linux distribusjonen, det heter testdisk.

Ut fra navnet så høres det jo ut som et test program, men det er veldig nyttig til å hente ut filer om du ikke får tilgang på andre måter.

Dette programmet klarer også å gjenopprette partisjoner om du uheldigvis har fått slettet en f.eks.

Det kan også kjøres i Windows, men tror ikke det fungerer like nyttig der..

PS.. det er litt uoversiktlig, da det kan se ut som om det egentlig er dos basert.

Men som sagt, får du hentet ut filene med filbehandleren i gparted så er trenger du ikke å bruke testdisk ;)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Du kan jo ta ut harddisken og sette den i et harddiskkabinett (noen få hundrelapper på Clas Ohlson) og koble til en annen pc.

Skal det kunne gjøre så jeg får koblet den til etter boot, til tross for at windows ikke klarer å finne disken? Til å med post-screen tar evigheter med disken koblet til, så er nok noe som har gått scheise med den.

Andre innlegg om det med bios:

http://www.ultimatebootcd.com/forums/viewtopic.php?t=1144

Ikke sikkert det valget er tilgjengelig på bærbar.

Er snakk om en stasjonær pc. Men som dere ser så funker PS/2 musa for han i lenken du sendte. Til å med den er jo død når jeg prøver :p

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve en annen linux variant da?

Bare ta et google søk på live linux, evt last ned et program som heter unetbootin, dette er ganske likt yumi, men støtter kun en linux versjon om gangen, men støtter direkte nedlastning av iso filer.

Bare velger versjon i programmet, og velger minnepennen, programmet laster ned og gjør klar minnepennen for deg.

Dem fleste har jo live versjoner som det bare er å laste ned og brenne på cd, eller lage usb boot minnepenn :)

Selv har jeg aldri hatt lignende problemer med UBCD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...