hightow Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Jeg har et gammel veggskap som skal opp på veggen. Skapet er lukket, dvs at det har en bakvegg, og det er tidligere ikke vært festet på veggen - iallefall er det ingen festeanordninger på skapet. Hva er det jeg trenger av skruer, beslag etc. for å få hengt opp skapet? Skapet skal henge på stua og det bør helst se litt fint ut. Var innom Byggmakker. Den jeg snakket med der foreslo ei list i underkant av skapet, og skruer gjennom bakveggen. Jeg er litt usikker på om bakveggen på skapet vil tåle vekta, og antar at det hadde vært bedre å fått det festet i selve rammen på skapet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 En tynn list under skapet, og vinkeljern festet på skapets sidevegger, langt oppe, som du skrur fast i veggen bak. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) List under er en god ide. Ikke bare for å holde skapet oppe, men det gjør monteringen kjempe-enkel. Det er lettere å vatre og skru fast en list enn et helt skap samtidig som man holder det. Så kan man hvile skapet på lista mens man skrur fast selve skapet. Det er en fordel å velge list (eller male den) så det ser ut som at den hører til veggen eller skapet Vinkeljern er også en god ide, de kan settes langt oppe og inn mot bakveggen i skapet. Så skrur man inn i skapets vegger på innsiden, og gjennom vinkeljernet og bakplata og inn i veggen. Skjult så lenge skapet er lukket. Hva er veggen laget av? Er det tre, sponplate eller finer er det lett å få festet både lista og skapet med treskruer. Er det mur bør du bore først og sette plastplugger i hullene som skruene får feste i og utvider i hullet i muren. Er det gips er det bra om du treffer trestendere med skruene, eller du kan bruke gipsankere som utvider seg på baksiden av gipsplata. Endret 1. februar 2014 av Svinks 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå