Gå til innhold

Guide: La NAS-en din overvåke for deg (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man få en guide til hvordan man setter opp et vanlig "dumt" webkamera til å være tilgjengelig via internett på en nogenlunde sikker måte? Evt via en gammel PC/laptop eller billig minidatamaskin som Rasberry Pi? Virker litt dumt å sløse bort penger på et nettkamera når man har fullt brukbare og ganske bra kameraer liggende. Da kan man også ha muligheten for å bruke et kamera med større sensor og bedre optikk. Kameraet i et billig nettkamera er gjerne ikke av den beste sorten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man noe programmering/scripting på Linux kan man f.eks sette opp Raspberry Pi med WEB kamera og motion. Motion kan sette opp til å lagre bilder ev. kjøre oppgaver (f.eks sende e-post) når det er bevegelser i bilde. Bildene kan da legges i mappe på NASen som bare eieren/brukeren har tilgang til.

Lenke til kommentar

Kan man noe programmering/scripting på Linux kan man f.eks sette opp Raspberry Pi med WEB kamera og motion. Motion kan sette opp til å lagre bilder ev. kjøre oppgaver (f.eks sende e-post) når det er bevegelser i bilde. Bildene kan da legges i mappe på NASen som bare eieren/brukeren har tilgang til.

Personlig så kunne jeg tenkt meg webkamera til bruk med 3D-printer. Så kan jeg følge med via internet mens jeg er på jobben. Ting kan fort ta 15+ timer for større ting. Er kjipt når det som printes løsner fra plattformen og printeren dum som den er pøser ut plast i løse luften. Jo før man stopper den prosessen jo mindre søl med svidd plast. Da med mulighet for å ta strømmen på printeren via SMS eller via nettet.

Er nogenlunde grei på å lage fysisk elektronikk, men ganske blank på programering og scripts.

Lenke til kommentar

Kjører selv Synology NAS med Surveillance Station hos kunder som skal ha overvåking. Meget god løsning siden de har kvittet seg med Java til playback (bare Windows foreløpig). Ellers har de gode Mobil-apper og konfigurasjons-muligheter. Så Synology er absolutt og anbefale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...