Gå til innhold

NX7000 vs T40P

Farfar

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny bærbar, og vet ikke helt hvilken jeg skal velge av disse to. Dilemaet er at jeg skal bruke den nye bærbare PC'en min til webutvikling og slikt, så da tenkte jeg at det jeg kunne få bruk for den litt større skjermen på NX7000 i forhold til den som er 14" på T40p.

Ellers er jo T40p litt mer en bærbar enn NX7000, da den er mindre og lettere. Noen som ville kjøpt NX7000 bare med tanke på skjermen. Eller vil jeg kanskje ikke få noe særlig problemer med det? Går det ann å bare sette opp oppløsningen i steden?

T40 har jo også mye lenger batterikapasitet.

Hvis du ser bort i fra rabatter, studentrabatter og du ville ha den beste bærbare for deg, uten tanke på prisen. Hvilken ville du valgt og hvorfor?

Kjipern dilema :

Her er noen spørsmål!

Er T40p Centrino? Jeg leste en plass at det ikke var det. Men den har alikevel bygd inn trådløst nettverk? Så jeg bare kan skru den på og er på nett? Eller må jeg ha noe ekstra?

Er det DVD-brenner på T40p?

Er skjermkortet innebygd, slik at det stjeler ram?

Går det ann å scrolle samt trykke på spesielle steder på touchpaden for å utføre diverse ting?

Også har jeg lest at det var en usedvanlig treg 1.6 Pentium M maskin, hvordan kan det ha seg? Eller er det feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se først på spesifikasjonen og sett ut svakheter som du ikke liker.

Dersom du helst foretrekker T40, trenger jeg ikke å nevne nx7000.

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/$ww...NR?OpenDocument

Den har Centrino på 1.3GHz. Og den grafiske representasjonen følger:

Graphics Subsystem

l Graphics chipset: ATI Mobility RADEON 7500

l Graphics type: XGA

Graphics data width: 64-bit

Video RAM std/max: 32MB / 32MB

Video RAM type: DDR SDRAM

Max resolution (with std video RAM): 2048x1536 16777216 colors

Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors

Max colors (with std video RAM): 16777216

Max colors (with max video RAM): 16777216

Graphics bus interface: AGP 4X

Lenke til kommentar

T41 har bedre gjengivelse men særlig bedre er nok ikke 9000.

Jeg tror at Radeon 9000 (og 7500) kan holde til webgrafikk og ordinær grafisk arbeid f.eks PaintShop Pro.

Graphics Subsystem

l Graphics chipset: ATI Mobility RADEON 9000

l Graphics type: SXGA+

Graphics data width: 64-bit

Video RAM std/max: 32MB / 32MB

Video RAM type: DDR SDRAM

Max resolution (with std video RAM): 2048x1536 16777216 colors

Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors

Max colors (with std video RAM):

Max colors (with max video RAM): 16777216

Graphics bus interface: AGP 4X

Graphics features: Anti-aliasing; Support for hardware accelerated DirectX and OpenGL; 64-bit 3D graphics

Veiledende pris hos IBM er 27k + mva.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar inas. Skal ta en titt på IBM-siden nå. Selvom jeg liker idéer og tanker fra folk, ikke fra produsentes egen side. For der skriver dem neppe negative sider ved produktet :-)

Når jeg tenkte webutvikling og grafikk tenkte jeg ikke bare på hvordan den visre farger, bilder, eksponering o.l. Jeg tenkte også på oppløsningsmessig, hvis jeg skal lage websider o.l.

Men jeg tipper den er god der også :-)

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar inas. Skal ta en titt på IBM-siden nå. Selvom jeg liker idéer og tanker fra folk, ikke fra produsentes egen side. For der skriver dem neppe negative sider ved produktet :-)

Når jeg tenkte webutvikling og grafikk tenkte jeg ikke bare på hvordan den visre farger, bilder, eksponering o.l. Jeg tenkte også på oppløsningsmessig, hvis jeg skal lage websider o.l.

Men jeg tipper den er god der også :-)

Har et par andre tips til deg. IBM ThinkPad er mer et kvalitetsprodukt i forhold til HPQ. Du ser og føler det på maskinene. Der hvor HPQ har plast og sølvfargetplast, har T40 magnesium i skjermen, og i bunn på maskinen, og en høy-kvalitetsfølelse. Et par av kollegaene mine har en eldre Compaq og en nyere HPQ bærbar. Begge har vifter som:

1. Går hele tiden.

2. Har en høyfrekvent 'syngende' lyd.

På min eldre ThinkPad T23 går viften av og til. Og da hører du at det suser pga. luften som flytter seg, ikke av selve viftemotoren.

Skal love deg at dette er ting som irriter...

Lykke til....

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at ikke T40p blir Centrino? Det irriterer meg... :

Alle T40p unntatt en er Centrino. Centrino har 11Mbits WLAN basert på 802.11b standard. En av T40p'ene har 54Mbits WLAN basert på 802.11a standard i TILLEGG til 11b.

Dette betyr at du har mulighet for HURTIGERE WLAN enn Centrino når det er tilgjengelig.

Så det er liten grunn til å være irritert.... :)

Lenke til kommentar

Har selv en T40P og jeg blir mer og mer fornøyd med den. Sitter nå på lesesalen på ntnu. Slo på PC klokka 09.54. Kjører på full lysstyrke og sitter og spiller MPETRE via headsett. Etter 3 timer er det fortsatt 58% igjen på batteriet.

Tastaturet er herlig.

Kjøper du 60GB 7200 versjonen så må du regne med litt harddisk støy. (jeg kan høre den).

Ytelsesstester av min T40P TC3G1NO finner du i signaturen min. (kanskje noen med NX7000 kan ta samme testene)

Ville gått for T40P såfremst pris ikke har noen betydning.

Lenke til kommentar

overload: Bra svar! Tastatur er ganske viktig er godt å bruke, så det liker jeg at er bra. Bare synd at det ikke er Windows-taster på den. Har f.eks. som vane å trykke på Wintasten + M for å minimere alt. Dette kan jeg da ikke gjøre på T40p'en. Latterlig å release en PC i dag uten disse tastene da.. men, men, er da bagatell!

Fint rom du hadde der, med masse damer, hehe... Jeg ville gått for toern til hu helt til høyre.

Er du sikker på at ikke varenummeret er TC1G3NO? Tror muuuligens du kan ha skrevet feil, uten å si noe sikkert..

Batterikapasitetn er jo helt outstanding, mye bedre enn NX7000. Er det orginalbatteriet du bruker? Eller har du brukt det batteriet so mer litt større, som stikker en tomme ut bak?

Lenke til kommentar

Du har helt rett. Jeg har TC1G3NO. Syns det var noe som ikke stemte.

Når det gjelder windowstasten så har jeg programert høyre ctrl tast til å funke som windowstast (høyre venstre ctrl, alt og shift tast kan programmeres) siden det er den knappen jeg bruker minst. Har enda ikke oppdaget at jeg har brukt for høyre ctrl tast. Syns også at det var tåpelig at det ikke er windowstast på denne. Iallfall burde det vært mulig å programmere alle taster som windowstast. (hvem bruker f.eks pause, break knappen)

Småting som tilbake/fremoverknapp for Internett Explorer er også pluss på tastaturet (funker ikke i Opera)

Jeg har batteriet som stikker ut (det følger med på alle T40P). Litt irriterende når det gjelder veskevalg. For jeg er på utikk etter en liten søt veske som ikke skal romme annet en pc. Og den eneste jeg har funnet til nå passer ikke pga av batteriet.

Lenke til kommentar
overload: Bra svar! Tastatur er ganske viktig er godt å bruke, så det liker jeg at er bra. Bare synd at det ikke er Windows-taster på den. Har f.eks. som vane å trykke på Wintasten + M for å minimere alt. Dette kan jeg da ikke gjøre på T40p'en. Latterlig å release en PC i dag uten disse tastene da.. men, men, er da bagatell!

hehehe! som IBM uoffisielt sier:"Hvorfor skal vi reklamere for MicroSoft på tastaturene våre?"

9-cellers (stort) batteri er standard på p-modellene av T40....

Lenke til kommentar

tore: Hehe, ja... typisk at det er slik. Men de fleste andre nye bærbare har Windows tast da :) I og med at maskinen blir levert med XP, synes jeg det er reklame nok for Microsoft.

overload: Ja, jeg bruker heller aldri ctrl i Windows, da skal jeg gjøre som deg med den keyen. Da var det problemet fikset..

Kanskje denne vesken er den du trenger?

http://www-132.ibm.com/webapp/wcs/stores/s...K3765&storeId=1

Lenke til kommentar

Mye av grunnen for å ikke ha windows tast er at IBM vil være uavhenging av operativsystem. De ønsker ikke at windows skal få særbehandlig i forhold til linux/freebsd. Hva slags operativsystem du velger skal være opp til brukeren av maskinen og ikke leverandøren. Personlig savner jeg ikke windows tasten i det hele tatt.

Lenke til kommentar

overload: Ja, jeg bruker heller aldri ctrl i Windows, da skal jeg gjøre som deg med den keyen. Da var det problemet fikset..

Kanskje denne vesken er den du trenger?

http://www-132.ibm.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=-840&langId=-1&partNumber=10K3765&storeId=1

Stor forskjell på å ikke bruke høyre ctrl tast og ikke bruke ctrl tast I Windows. Venstre ctrl tast bruker jeg hele tiden (ctrl-c,ctrl-v, ctrl-x,ctrl-y osv)

Når det gjelder den vesken så virker den for stor. Jeg lurer på om denne passer:

http://www.mamoz.no/mamoz/data/vare.asp?Pr...=111713&LevID=1

Men det er ingen som kan svare meg på det.

Lenke til kommentar
Jeg skal ha ny bærbar, og vet ikke helt hvilken jeg skal velge av disse to. Dilemaet er at jeg skal bruke den nye bærbare PC'en min til webutvikling og slikt, så da tenkte jeg at det jeg kunne få bruk for den litt større skjermen på NX7000 i forhold til den som er 14" på T40p.

Ellers er jo T40p litt mer en bærbar enn NX7000, da den er mindre og lettere. Noen som ville kjøpt NX7000 bare med tanke på skjermen. Eller vil jeg kanskje ikke få noe særlig problemer med det? Går det ann å bare sette opp oppløsningen i steden?

Ja du kan senke oppløsningen til f.eks 1024x768, men det funker utmerket med 1400x1050. Selv på avstand

T40 har jo også mye lenger batterikapasitet.

JA

Er T40p Centrino? Jeg leste en plass at det ikke var det. Men den har alikevel bygd inn trådløst nettverk? Så jeg bare kan skru den på og er på nett? Eller må jeg ha noe ekstra?

Min er ikke Centrino mens, den som heter TC1G5NO er samme maskin men Centrino. (annet nettverkskort)

Er det DVD-brenner på T40p?

Nei desverre. Mangler også firewire.

Er skjermkortet innebygd, slik at det stjeler ram?

Nei det har 64 mb eget minne.

Går det ann å scrolle samt trykke på spesielle steder på touchpaden for å utføre diverse ting?

Ja man kan definere 4 områder som kan gjøre forskjellige ting(starte programmer, minimere osv) Man scroller med å bevege fingeren til venstre på padden (GENIALT)

Også har jeg lest at det var en usedvanlig treg 1.6 Pentium M maskin, hvordan kan det ha seg? Eller er det feil?

Det er nok feil. Se sammenligningen av min P4 2.53

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...