Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

no bootable device hit a key i windows 8

Anbefalte innlegg

Når jeg slår på min acer aspire V3 med windows 8 kommer dette opp:

no bootable device. Hit a key og så skal du gå til boot optin menu. Etter litt leting fant jeg en video og forklaring, men jeg forsto ikke om alt på maskinen blir slettet som bilder, dokumenter og filmer? Her er linken med forklaringen på hvordan jeg skal gjøre det

Kommer bildene mine til å bli slettet? og er det en annen måte som bildene ikke blir slettet på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal bare resette biosen før du gjør noe annet.

Restart, og alt skal være som før- hvis ikke så skal du gå inn i bios og sjekke om boot rekkefølgen er blitt endret.

BmOnline

Gjør jeg dette på den måten som de viser i linken ?

Lenke til kommentar

Restart, og alt skal være som før- hvis ikke så skal du gå inn i bios og sjekke om boot rekkefølgen er blitt endret.

BmOnline

ja , gjør dette først slik acer help for denne feilen beskriver.

hold inne F2 når du slår på laptoppen.

inne i bios gjør load default verdier med F9 , så må du lagre føre du avslutter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

BmOnline

inne i bios gjør load default verdier med F9 , så må du lagre føre du avslutter.

takk for hjelpen, funker nå.. men viften lager en veldig lyd og skrus ikke ned etter oppstart

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

BmOnline

takk for hjelpen, funker nå.. men viften lager en veldig lyd og skrus ikke ned etter oppstart

Da går du til skrivebordet ditt, høyreklikk og så velger du å åpne programmet for skjermkortet.

Der finner du innstillingene for å sette viftene på auto eller manuell styring.

Du kan også sjekke i bios at du har enablet for ditt kort, feks om du har SLI oppsett. (Crosswire)

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

BmOnline

Da går du til skrivebordet ditt, høyreklikk og så velger du å åpne programmet for skjermkortet.

Der finner du innstillingene for å sette viftene på auto eller manuell styring.

Du kan også sjekke i bios at du har enablet for ditt kort, feks om du har SLI oppsett. (Crosswire)

BmOnline

Fikk ikke dette opp, tror dette problemet oppsto etter oppdatering til windows 8.1 frå 8.0

Lenke til kommentar

Ja, jeg går ut ifra at du har HDmi på den Acer V3?

Og da skal du også ha et skikkelig grafikk kort montert i den. Ta en sjekk på nett og finn ut om du har fått overstyrt driverne til grafikk kortet i maskinen? I så fall slett de som står i.

Du finner specs på Acer sin hjemmeside. Men du gjør klokt i å slette driverne som du har nu, restart så maskinen, og den vil selv laste ned de riktige driverne og du vil få alt på stell. Plug and play sørger for det. Ser at det er Gforce GT 750m. Sjekk om det er de driverne du har nu.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Vil tro dette er snakk om en bærbar pc..

Se inne i bios om du finner noe "fan always on" eller lignende.. slå av dette isåfall :)

Kjenner ikke til modellen, men var ihvertfall sånn på eldre hp/compaq maskiner.. mener jeg har sett det på andre merker også.

Lenke til kommentar

Og da skal du også ha et skikkelig grafikk kort montert i den. Ta en sjekk på nett og finn ut om du har fått overstyrt driverne til grafikk kortet i maskinen? I så fall slett de som står i.

Du finner specs på Acer sin hjemmeside. Men du gjør klokt i å slette driverne som du har nu, restart så maskinen, og den vil selv laste ned de riktige driverne og du vil få alt på stell. Plug and play sørger for det. Ser at det er Gforce GT 750m. Sjekk om det er de driverne du har nu.

BmOnline

Hvordan sjekker jeg driverene ?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket de forskjellige versjonene av din maskin og de har NVIDIA® GeForce® GT 650M

BmOnline

Hvordan sjekker jeg driverene ?

Hvis du vet hvilken maskin du har, så vil du finne det på nett. Driverne er jo slik at du kan se nøyaktig på enhetsbehandling og egenskaper, i kontrollpanelet- så ser du driver versj osv.

Men om du går i sikker modus, så kan du også se om det ligger dubletter av drivere. I hvert fall var det mulig å se på tidligere windows versjoner, eks vis win 98. Man må altså slette drivere, så logger du deg av og maskinen restarter og vil søke etter driverne på nett. Du må da ha nett tilgang til din maskin.

Det er selvfølgelig mulig å installere manuelt, men det er best om maskinen leter opp rett driver selv. Plug and play- som sagt.

BmOnline

ps:

Sjekk på nettet hvilken maskin type du har, så finner du driveren til det skjermadapteret. Om du ikke har brukermanualen, så finner du alt på nett. Og du er ikke den første som ikke har fått rett driver til din Acer. Du kan også se hvilket skjermkort maskinen oppgir som grafikk kort i egenskaper under skjermadapter.

Her finner du driverne:

http://www.geforce.com/drivers/results/61265

De har autodetect på denne siden, så du skulle kunne få helt rett driver.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Nå er jo dette en laptop med nvidia mobile graphics og som alltid med mobile pci device ID er det laptop produsenten som står ansvarlig for drivere til dem.

Om du ønsker å benytte nyeste mobile gfx drivere direkte fra nvidia eller AMD må man først hacke inf fil, og selv da er man ikke sikret suksess.

Alt av drivere til "din" Acer V3 laptop får du da enten hos acer sine supportsider og eventuelt microsoft windows update.

As part of the NVIDIA Notebook Driver Program, this is a reference driver that can be installed on supported NVIDIA notebook GPUs. However, please note that your notebook original equipment manufacturer (OEM) provides certified drivers for your specific notebook on their website. NVIDIA recommends that you check with your notebook OEM about recommended software updates for your notebook. OEMs may not provide technical support for issues that arise from the use of this driver.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Problemet med "bootable device, hit any key" er tilbake, trykker på F2 når jeg slår på men får bare opp den meldingen. Hva skal jeg gjøre? (har en følelse av at dette skjedde når jeg var borti F2 når jeg starta PC-en i dag, ja vertfall etter det så kom problemet tilbake

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

BmOnline

kommer meg ikke inn på BIOS...Får bare feilmelding opp

Hvilken feilmelding er det du får opp? Skriv det ned her..

En ting du kan gjøre, er å fjerne Hoved- batteriet i Pc en i 2 minutter. OG ladekontakten må bort!!

Sett i batteriet igjen, og PC skal være helt i orden.

Om det ikke nytter så:

For å komme inn i Bios, gjør følgende.

1. Slå av pc.

2. Slå også av power bryteren. Ta ut hovedbatteriet. 2 minutt.

3. Sett i hovedbatteriet, sett så inn ladekontakten.

4. Slå på power

5. Slå på PC og den skal starte og bios skal kunne åpnes i det bildet kommer opp. Eller hold inne F2 eller delete- forskjellig fra maskiner.

Om du nå ikke får opp Bios, så må du fjerne Bios batteriet eller ta ut ei bru som gjør at bios blir resatt.

Du skal finne rutiner for dette i din manual for Hovedkortet.

Ps: Når du kommer inn i Bios, så skal d u sjekke bootsekvensen i biosen. Se at disken C står oppført som førstevalg. Gjør den det, så lagre og exit bios.

oppdatering: Du kan også bruke din originale installasjons CD til å rette opp feilen.

Da setter du inn cden, og når bildet kommer opp om installasjon, så velger du reparer i stedet for install. Da får du flere valg for å reparere. Velg å reparere oppstarts sekvens.

Ikke ta valget om å gjenopprette fra sikkerhetskopi hvis du ikke har en.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

BmOnline

kommer meg ikke inn på BIOS...Får bare feilmelding opp

Hvilken feilmelding er det du får opp? Skriv det ned her..

En ting du kan gjøre, er å fjerne Hoved- batteriet i Pc en i 2 minutter. OG ladekontakten må bort!!

Sett i batteriet igjen, og PC skal være helt i orden.

Om det ikke nytter så:

For å komme inn i Bios, gjør følgende.

1. Slå av pc.

2. Slå også av power bryteren. Ta ut hovedbatteriet. 2 minutt.

3. Sett i hovedbatteriet, sett så inn ladekontakten.

4. Slå på power

5. Slå på PC og den skal starte og bios skal kunne åpnes i det bildet kommer opp. Eller hold inne F2 eller delete- forskjellig fra maskiner.

Om du nå ikke får opp Bios, så må du fjerne Bios batteriet eller ta ut ei bru som gjør at bios blir resatt.

Du skal finne rutiner for dette i din manual for Hovedkortet.

Ps: Når du kommer inn i Bios, så skal d u sjekke bootsekvensen i biosen. Se at disken C står oppført som førstevalg. Gjør den det, så lagre og exit bios.

oppdatering: Du kan også bruke din originale installasjons CD til å rette opp feilen.

Da setter du inn cden, og når bildet kommer opp om installasjon, så velger du reparer i stedet for install. Da får du flere valg for å reparere. Velg å reparere oppstarts sekvens.

Ikke ta valget om å gjenopprette fra sikkerhetskopi hvis du ikke har en.

BmOnline

Funker ikke :/ har ikke en instalasjons CD, men takk for at du tok deg tid til å hjelpe. Feilen som kommer opp er no bootable device hit a key ... men kommer ikke inn i BIOS'en

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...