Gjest medlem-141789 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) På aftenposten.no leste jeg denne artikkelen nå: http://www.osloby.no/nyheter/Alene-i-doden-7453198.html#.UuwULvl5Pgc En mann gikk for litt siden bort, inn i døden. Han hadde ingen venner, ingen familie og ingen som han kjente i gravferden. Ingen til å ta farvel. Alene stod en hvit kiste. Bare en siste velsignelse fra prest og noen siste ord. Så vart han bert til graven og ble begravd. På gravstøtten sto det noen få ord, et dikt, fra noen han ikke kjente og hans navn og dato på fødsel og død. Dette er en skjebne som kommer til å ramme flere og flere i tiden som kommer. Mange er uten barn og mange uten en gang en livsledsager. Og som for alle visner vennskap i tidens løp. Hvordan tror dere det vil være i fremtiden? Jeg synes dette i vertfall er svært trist. Endret 31. januar 2014 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Ca. 16,5% av befolkningen på 50 er barnløse, 20% av menn og 13% av kvinner. Jeg kan tenke meg om 20 år, da vil muligens mange tusentalls bare i Oslo og kanskje titusener på landsbasis bli gravlagt på denne måten hvert år. Uten venner, uten familie eller noen andre. Endret 31. januar 2014 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Du glemmer at sikkert de fleste av de er tante eller onkel til noen. Det blir sikkert en liten økning men ikke slik som du har satt opp. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Tipper det vil bli bedre i fremtiden. De som er unge nå har en digital hverdag som de garantert vil dra med seg inn i alderdommen, dette gjør at det blir lettere å holde kontakt med hverandre selv om beina svikter og man ikke kan gå på besøk. Flere folk får nok ikke unger, familie osv, men tipper det blir betydelig enklere å fortsatt ha god kontakt med venner de siste årene. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Trist å være ensom, men det går over i det man dør. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Du glemmer at sikkert de fleste av de er tante eller onkel til noen. Det blir sikkert en liten økning men ikke slik som du har satt opp. Per 1. januar er demografien i Norge slik: http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/folkemengde Mellom 45 og 66 år er det 1,4 millionar personar. Dersom denne barnløsheten holder seg vil det om tjue år være omkring: 1,4 mill * 0,165 = ca 231 000 mellom 65 og 86 år. Jeg kan tenke meg at halvparten av disse trolig er døde. Med andre ord har kanskje 115 500 personer dødd uten barn. Jeg tror personlig at vi kan regne med at veldig mange av disse vil være alene ved sin død. Hva slags prosentantall vi kan regne med vet jeg ikke, men det vil trolig være titusentall. Om 30 år tror jeg i vertfall dette vil begynne å stemme, siden fødselsraten var høyere for de mellom 60 og 66. Endret 31. januar 2014 av medlem-141789 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Må også huske på at selv om man blir begravet uten noen gjester har man ikke nødvendigvis vært alene. Er ikke lenge siden noen jeg kjente, som foreldrene mine hadde god kontakt med, ble begravet uten gjester. Ikke fordi ingen ville møte opp, men fordi begravelsen aldri ble annonsert eller informert noen sted. Det var dermed umulig for noen å møte opp. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Må også huske på at selv om man blir begravet uten noen gjester har man ikke nødvendigvis vært alene. Er ikke lenge siden noen jeg kjente, som foreldrene mine hadde god kontakt med, ble begravet uten gjester. Ikke fordi ingen ville møte opp, men fordi begravelsen aldri ble annonsert eller informert noen sted. Det var dermed umulig for noen å møte opp. Nei, de trenger jo ikke å være det selvsagt. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 For min del kan kirka være tom i min begravelse. Kanskje jeg skal ha det som mitt siste ønske. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Ingen kom i begravelsen, men vær sikker på at hvis det penger å dele, da kommer de etterpå. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Ingen kom i begravelsen, men vær sikker på at hvis det penger å dele, da kommer de etterpå. Haha, godt sagt Det tror jeg og Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Som et tilfelle min bestemoren fortalte om: "dem var som gribber!" Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Ingen kom i begravelsen, men vær sikker på at hvis det penger å dele, da kommer de etterpå. Kanskje det var derfor de ikke kom - i full sving med arveoppgjøret. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Har det virkelig noe å si hvorvidt det kommer folk til begravelsen eller ei? Du er død. Å dukke opp i begravelsen er litt vél sent. Hvorfor ikke være der når personen fremdeles lever? 2 Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Det er en trist realitet, virkelig.. Men der igjen, noen har valgt det selv også.. Noe som igrunn kan være enda tristere å tenke på.EDIT;Slimda: Det er jo muligens det TS mener, er iallefall slik jeg tolker det. At det ikke kommer en sjel i begravelsen din viser at personen ikke hadde noen da h'n levde, og det er vel der man må se om man kan gjøre noe med det. Der finnes utrolig mange ensomme mennesker der ute, uten noen. Det er bare bra at noen setter spørsmålstegn ved hva man kan gjøre. Endret 1. februar 2014 av Extraterrestrial 2 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Det er en lykke i livetsom ikke vendes til lede:Det at du gleder en annendet er den eneste glede. Det er en sorg i verdensom ingen tårer kan lette:Det at det var for sent da du skjønte dette. Ingen kan resten av tidenstå ved en grav og klage.Døgnet har mange timer. Året har mange dage. (En hustavle - Arnulf Øverland) Endret 1. februar 2014 av Horten Market 1 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Mitt minste problem er at de ikke står X antall "sørgende" rundt min kiste når det holdes gravferd. Jeg var nær døden for 11 år siden, bare så vidt jeg ikke havnet i respirator. Jeg var muligens nær døden i fjor sommer, etter gjentatte hjerteattakk. Hvor jeg til slutt ble innlagt og fikk bypassoperasjon der 4 nye årer ble sydd til mitt hjerte. Er åpen for at andre kan være redd, meget redd for døden, og også redd for å verre alene i en sådan stund. For meg selv, er det ikke noe problem å vandre heden alene. At det heller ikke er fremmøtte til begravelsen er heller intet problem for meg. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Tipper det vil bli bedre i fremtiden. De som er unge nå har en digital hverdag som de garantert vil dra med seg inn i alderdommen, dette gjør at det blir lettere å holde kontakt med hverandre selv om beina svikter og man ikke kan gå på besøk. Flere folk får nok ikke unger, familie osv, men tipper det blir betydelig enklere å fortsatt ha god kontakt med venner de siste årene. Man skulle tro det, men hva bruker vi disse digitale mulighetene til? Folk sitter alene foran hver sin skjerm (diskusjon.no) dag ut og dag inn i måneder mellom hver gang de ser hverandre. Hvis en bekjent dør uventet, er hendelsen kanskje verd en facebook-status, slik at resten av verden skal se hvor vondt en selv angivelig har det, men sjelden mer, verken før eller etter. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Ca. 16,5% av befolkningen på 50 er barnløse, 20% av menn og 13% av kvinner. Jeg kan tenke meg om 20 år, da vil muligens mange tusentalls bare i Oslo og kanskje titusener på landsbasis bli gravlagt på denne måten hvert år. Uten venner, uten familie eller noen andre. Har du noe grunnlag for å tenke dette? Eller skriver du slikt kun fordi du liker å tenke negativt? Hvorfor skal dette fenomenet øke i omfang om 20 år? Eller skal det ikke det utenfor dine tanker? Dersom denne barnløsheten holder seg vil det om tjue år være omkring: 1,4 mill * 0,165 = ca 231 000 mellom 65 og 86 år. Jeg kan tenke meg at halvparten av disse trolig er døde. Med andre ord har kanskje 115 500 personer dødd uten barn. Jeg tror personlig at vi kan regne med at veldig mange av disse vil være alene ved sin død. Hva slags prosentantall vi kan regne med vet jeg ikke, men det vil trolig være titusentall. Om 30 år tror jeg i vertfall dette vil begynne å stemme, siden fødselsraten var høyere for de mellom 60 og 66. Du blander to temaer, barnløshet og tom begravelse. Barnløshet != tom begravelse. Endret 8. februar 2014 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Har du noe grunnlag for å tenke dette? Eller skriver du slikt kun fordi du liker å tenke negativt? Hvorfor skal dette fenomenet øke i omfang om 20 år? Eller skal det ikke det utenfor dine tanker? Fordi man stort sett mister kontakten med venner etter hvert som alderen øker. De blir sosiale tapere og har færre. Mange, kanskje ingen. Du blander to temaer, barnløshet og tom begravelse. Barnløshet != tom begravelse. Det stemmer jo. Barnløshet fører til at flere ikke har noen. Endret 9. februar 2014 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå