Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nyquill Norge

suuhoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NyQuil er klassifisert som legemiddel. Da er det i utgangspunktet ikke lov å importere (kjøpe i utlandet), dvs du kan kjøpe lovlige legemidler i EØS land for 3 mnd forbruk sendt med posten. Fra USA kan du ikke kjøpe - dvs du kan ikke bestille fra Amazon. Men du kan ha med deg selv for inntil 3 mnd forbruk. NyQuill er egentlig et preparat av samme type som Paracet, men inneholder i tillegg doxylamine (antihistamin) og dextromethorphan (et hostelindrende middel).

zzzQuil er et diphenhydramin hyrdroclorid preparat, dvs et antihistaminpreparat. Andre produkter med samme virkestoff er Benadryl. Også klassifisert som legemiddel.

Nesten alle antihistaminer, dvs f.eks doxylamine og diphenhydramin har sedativ effekt, og virker således slik at man lettere sovner. Men dette er ikke hovedformålet med disse legemidlene, hovedformålet er som allergimedisin. De har også en lang rekke bivirkninger.

Personlig ville jeg holdt meg langt borte fra begge disse medisinene, de er faktisk forholdsvis tunge legemidler selv om de i USA selges over disk. NyQuil er det vel snakk om at skal trekkes tilbake pga at det kan brukes som "rusmiddel" og faktisk er dødlig i større doser.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar :) Kjøpte meg en pakke zzzquil for å ha på flyet for og sovne, men kastet den før jeg gikk gjennom tolla pga at jeg var usikker på om det var lov og ta med inn til Norge.

Forøverig har jeg bare positive ting å si om både nyquill og zzzquill, funker meget bra :) ønsker der var lovelig med slik medisin i Norge.

Men igjen, takk for at du tok deg tid til å svare:)

Lenke til kommentar

For zzzQuil finnes det reseptfrie alternativer i Norge, f.eks Valerina Natt som vel selges både på apotek og i helsekostforretninger (reseptfrie). Det er ellers slik at de fleste allergimedisiner, som faktisk zzzQuil er har sedativ og innsovnende effekt, noen selges også reseptfrie.

Men har man innsovingsproblemer så er det klart noe man går til legen med.

Grunnen til at medisiner som NyQuil ikke finnes i Norge (og heller ikke i de fleste europeiske land) er at det er såkalt kombinasjonsmidler, dvs de inneholder flere aktive virkestoffer, hvorav de fleste er av den lite heldige typen. Kan være at du synes de virker bra men NyQuil er svært skadelig for lever ved mye og langvarig bruk pga paracetamol. Doxylamine som er det andre potente virkemidlet kan ha bieffekter som tap av minne, hallusinasjoner og psykoser. Dextromethorphan som er det tredje aktive ingrediensen har også hallusinasjoner som mulig sideeffekt.

zzzQuil sammen med NyQuil øker faren for bivirkninger.

Dog kan du får tak i tilsvarende produkter i noen andre EU-land, f.eks Storbritannia og Spania.

Lenke til kommentar

NyQuil inneholder bl.a. morfin, er derfor det ikke er et tilsvarende forkjølelsesprodukt i Norge. En av mytene om NyQuil er jo at det "knocks you out cold for 2 days, when you wake up the cold is gone". Det har også endel kjipe bivirkninger, og brukes også som rusmiddel.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...