Gå til innhold

Hva synes du om at privatpersoner skal betale toll?


EvilSeagull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noe dritt. Det blir mye vanskeligere for yngre spesielt å få kjøpt noe på amazon og ebay.

Ikke sant. Fri handel=fri konkuranse. Mange føler at de er nødt til å bestille varer de egentlig ikke vil ha fordi tollreglene er strenge. Det er ikke rettferdig for noen!

 

Skal vi la oss presse til å kjøpe varer fra norge når en vare fra utlandet er bedre!

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

Og det er jo faktisk hvis det hadde vært mva fra 0,- det hadde vært fri konkurranse. - Slik det er i dag så blir utenlandske nettbutikker sponset av oss med 25% hvis varen koster under 200,- - mens de konkurrerer på likt grunnlag med norske nettbutikker når summer er over 200,- og vi må betale mva.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vanligvis må du ikke betale toll på varene du kjøper i utlandet. Men du må betale moms, akkurat som når du handler varer her i landet. Da må du også betale moms.

Takk for at du tok opp dette temaet. (Jeg skulle gjerne tatt det opp selv): Moms er like ille, om du kjøper en vare for over 200 kr må du betale moms i tillegg. Det som kalles for mva (som står for "satans verk")

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

Altså, om du plutselig fikk tilgang til å kjøpe tilnærmet alt man får i Norge i utlandet til LANGT lavere priser. Hva tror du ville ha skjedd med handelsnæringen her til lands da? Og hva med alle de tapte skattekronene som forsvinner? Skal vi kaste vekk jobber, butikker, velferdsstaten osv for å handle billig fra utlandet?

 

Dette er såklart satt på spissen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja la oss handle alt fra utlandet, slutte å handle her i Norge...

Jeg vet ikke om du er ironisk eller ikke, men om en vare fra utlandet er bedre eller billigere enn den i norge, er det ikke litt dumt å kjøpe den norske?

Jo, det er jo nettopp poenget hans. På alle varer du kjøper i norske butikker betaler du 25% moms. "Tollen" du klager på her er i realiteten akkurat det samme. Dersom du mener at man ikke skal kreve inn moms på privatimporterte varer, foreslår du kort å greit å avskaffe hele den norske handelsstanden.

 

Det man imidlertid med rette kan stille spørsmål ved er tilfeller av dobbel moms, samt postens i overkant høye gebyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vanligvis må du ikke betale toll på varene du kjøper i utlandet. Men du må betale moms, akkurat som når du handler varer her i landet. Da må du også betale moms.

Takk for at du tok opp dette temaet. (Jeg skulle gjerne tatt det opp selv): Moms er like ille, om du kjøper en vare for over 200 kr må du betale moms i tillegg. Det som kalles for mva (som står for "satans verk")

 

 

Tja, men nå er det jo slik at de fleste vestlige land har en form for MVA, og hvem skal betale regningen når du kommer på sykehus hvis ikke staten får inn disse pengene? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En butikk skal enten betale noe tilsvarende mva (typisk kalt VAT) i hjemlandet sitt etter reglene der, eller i Norge etter reglene her.

 

Det er jo det de gjør (dvs, det er aldri butikken som betaler mva/vat, - det er alltid siste salgsledd - de bare legger ut) - men siden vi har den utrolig gunstige 200,- grensen i norge så slipper de (vi) når de sender hit.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, men nå er det jo slik at de fleste vestlige land har en form for MVA, og hvem skal betale regningen når du kommer på sykehus hvis ikke staten får inn disse pengene? :)

 

Dont get me started on sykehus! Jeg husker når jeg var innlagt for et par år siden. Jeg ble dullet med konstant og fråtset i luksusmat og piller! Alt for mye penger blir kastet bort på luksus i helsevesenet.

 

De kan spise nudler som alle andre!

Endret av krikkert
sitatpyramide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...