stighenning Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Har du gjort det før? Det er anbefalt å gjøre en ny installasjon av Centos 6.0 (altså ingen upgrade) Men hvordan vil du da anbefale å flytte over alle applikasjoner/installasjoner som er gjort..? Og bedre(vanskeligere) hvordan vet jeg hva som er endret gjennom årene ?- lagt inn av server applikasjoner og konfigurasjoner.. Eks. har jeg installert (hva jeg husker på stående fot nå..) squeezebox, ftp, webmin, fstab, div backup configurations (hashbackup), ping-check-system-is-live-reboot scripts, twiki, lm_sensors, clonesys, APC-usb config/setup... Vet at det er en rekke filer jeg må manuelt bare kopiere over innhold som eks. /etc/fstab /etc/crontab etc.. Hva med resten ? Hvordan kan jeg få oversikt over dette for en migrering til en ny server? Tips tas imot :-) Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Første spørsmål, hvis du først skal til centos 6, hvorfor ikke ta steget til centos 6.5? Det ferdigstilt, såfremst du har mulighet, så tror jeg nok det letteste for deg er å installere på nytt og migrere 1 og 1 program over på den nye serveren. (Jeg aner jo ikke hvilken systemendringer du har gjort, så å gi deg en generell pekepinne på hva du skal ta backup av? Vel, alt...?) Hvordan du vet hvilke endringer som er gjort? Vel, dokumentasjon/hukommelse... (Siden dette høres ut som en hjemmeserver) jeg ville nok som sagt, satt opp en ny server og startet migreringen av 1 og 1 program... Lykke til Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Det er veldig store endringer mellom 5 og 6. Installer 6 på nytt og flytt over gamle filer sakte men sikkert (regner med at mange filer må endres osv). Hvis du ikke _må_ oppgradere kan du like godt kjøre 5, er støttet i mange år enda. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Selvfølgelig velger jeg 6.5, var litt feil å skrive 6.0.. Jeg har nå funnet en metode som jeg jobber etter. Først har jeg tatt backup av den gamle harddisken med; dd if=/dev/sda of=/mnt/externalHDD/sda_backup.img bs=4096 conv=notrunc,noerror Deretter har jeg laget en vmware server av image; qemu-img convert -O vmdk -p imagefile.dd vmdkname.vmdk Så er det bare å kopiere over .vmdk til din PC. Lag en ny vmware server, velg avansert og litt ute i meny valget kan du velge å "peke" på en .vmdk fil. Når man starter opp serverer i vmware modus, vil den sikkert få litt problemer å ville starte i single modus. Jeg trengte ihvertfall å endre litt på /etc/fstab. For å gjøre det, måtte jeg ha skrive rettigheter til filene: mount -w -o remount / Så nå har jeg altså en kopi av serveren kjørende i vmware - med egen IP, som jeg kan ssh til, og samtidig bruke rsync for å kopiere filer over.. ...nå gjenstår bare å finne ut alle ting jeg har installert. En av tingene for å kjøre 6.x var å få støtte for Plex, nye glibc. Any Unix-like operating system needs a C library: the library which defines the ``system calls'' and other basic facilities such as open, malloc, printf, exit... The GNU C Library is used as the C library in the GNU systems and most systems with the Linux kernel. ps; "rpm -qa --last" er fin for å finn alle siste oppdaterte pakker. Men den fungerer jo dårlig, når du har kjørt "update all" :-/ Endret 20. februar 2014 av stighenning Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) ps; "rpm -qa --last" er fin for å finn alle siste oppdaterte pakker. Men den fungerer jo dårlig, når du har kjørt "update all" :-/ På RHEL kan du også bruke yum history, så får du en detaljert oversikt over hva som er blitt installert når. Har ikke prøvd det på CentOS. Man kan til og med bruke yum history som grunnlag for rollback av oppdateringer som gikk skeis (også med yum). Man ruller da tilbake transaksjonsvis (en transaksjon = en kjøring av yum update). Endret 4. februar 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) # yum history # yum history info [iD] Centos 5.5 - fungerer ikke. Centos 6.5 - OK! Så det blir bedre :-) Kort hjelp her: http://www.if-not-true-then-false.com/2010/yum-history-list-info-summary-repeat-redo-undo-new/ Endret 4. februar 2014 av stighenning Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Jepp, den er ganske fin. Og stemmer, det er en funksjon som var ny i RHEL/CentOS 6.Har selv brukt den der ved et par anledninger. Det er ikke alle kommandoer jeg har i hodet hele tiden, men det er som regel ikke det viktigste i en jobbsituasjon, der man uansett har nettilgang. Det viktigste er at man vet om funksjonaliteten, og hvordan man kan utnytte den i praksis (har en sertifisering på RHEL 6 som har gitt meg ganske mye ift. det å jobbe med Linux-miljøer). Endret 4. februar 2014 av stigfjel 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Først har jeg tatt backup av den gamle harddisken med; dd if=/dev/sda of=/mnt/externalHDD bs=4096 conv=notrunc,noerrorDeretter har jeg laget en vmware server av image; qemu-img convert -O vmdk imagefile.dd vmdkname.vmdk Skal det være slik? dd if=/dev/sda of=/mnt/externalHDD/imagefile.dd bs=4096 conv=notrunc,noerrorFin løsning du fant, dette har jeg ikke forsøkt før. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 5. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2014 Skal det være slik? dd if=/dev/sda of=/mnt/externalHDD/imagefile.dd bs=4096 conv=notrunc,noerrorFin løsning du fant, dette har jeg ikke forsøkt før. Helt riktig.. jeg skrev feil, så nå har jeg rettet det opp lenger opp :-) Takk! 1 Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Bare legge til.. Progresjon av "dd" kommando: # watch -n 10 kill -USR1 [PIDNR] Pidnr finner du ved å ta "ps -ln | grep dd" Verifisere det kopierte image: # sha1sum /dev/sda # sha1sum sda_backup.img Sjekk om checksum er lik Endret 20. februar 2014 av stighenning Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) Backup med progress bar OG komprimer filen, da trenger du "pv", install pv; Les mere her: http://wiki.centos.org/AdditionalResources/Repositories/RPMForge#head-f0c3ecee3dbb407e4eed79a56ec0ae92d1398e01 Quick way: rpm --import http://apt.sw.be/RPM-GPG-KEY.dag.txt wget http://pkgs.repoforge.org/rpmforge-release/rpmforge-release-0.5.3-1.el6.rf.x86_64.rpm rpm -K rpmforge-release-0.5.3-1.el6.rf.x86_64.rpm rpm -i rpmforge-release-0.5.3-1.el6.rf.x86_64.rpm yum install pv dd if=/dev/sdb bs=1024 conv=noerror,sync | pv | gzip -c -9 > /externHDD/backup.sdb.gz Endret 24. februar 2014 av stighenning Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Og skulle man fikle til, slik at du får boot problemer, så kan du kopiere overe boot loader slik: MBR og boot sector: dd if=/dev/hda of=/dev/hdb bs=512 count=2MBR only:dd if=/dev/hda of=/dev/hdb bs=446 count=1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå