DementedAlbino Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Har ett stykke på ca 1 kg som jeg ønsker å langtidssteke for å få det mørest mulig. Vanligvis er ikke entrecote noe for meg grunnet mye sener og fett, men ble fortalt at ved langtidssteking så vil det bli veldig mørt og fint. Så da trenger jeg jo en fremgangsmåte :-) Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Denne artikkelen på matprat tar for seg emnet: http://www.matprat.no/matnyttig/metoder/langtidssteking/langtidssteking 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Jeg ville nok ikke langtidsstekt entrecote. En god entrecote er ganske mør, og vil bli veldig bra om du bare passer på å steke det slik at fettet, som er marmorert i kjøttet, smelter (og du ikke steker det for mye). Du kan fint steke hele stykket (brun kjapt i panne og stek i ovnen med steketermometer til ønsket kjernetemperaur - og la det hvile før du skjærer i det (husk at kjernetemperaturen stiger noen få grader under hviling). Endret 31. januar 2014 av Horrorbyte Lenke til kommentar
covah Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Personlig mener jeg entrecote er BEDRE enn indrefilet, nettopp på grunn av marmoreringen som du ikke liker. Fettet gir smak og saftighet til kjøttet som man ikke får i en vanlig biff. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Brun først hele saken i panna. Sett den så inn i ovnen på ca 120c til kjernetemp når ca 52c. Ta den så ut og brun den litt i panna igjen for å få litt av smaken tilbake. Hvil så i ca 15 minutter under folie. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Senk gjerne temperaturen enda mer enn det. Kan fint stekes på f.eks. 75-80 grader. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Senk gjerne temperaturen enda mer enn det. Kan fint stekes på f.eks. 75-80 grader. Det går fint ja, men det tar en del lenger tid. Om du får litt gradient betyr det lite. Ovner er unøyaktige uansett, så om du setter 75 betyr det så og si aldri at den faktisk er 75. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Ananasjuice kan brukes til å mørne kjøtt. Lenke til kommentar
t-dog Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 2 cm biffer godt tilbehør, ingen diskosjon! entrecote er alt for fin kjøtt for å bruker i gryter pluss at du må koke det i så mange timer før det blir mørt, men i så fall gryte i stek ovn, stek bitene i gryten med salt pepper og mel, så ha i løk sopp og dit og datt, så ha rød vin i gryten får og få opp alle smakene. kort oppskrift! du finner bedre på matprat. p.s hadde dårlig tid til å skrive, sorry! lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå