Borger___ Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 Det er alltid litt vann igjen i pumpehuset i alle vaskemaskiner. Det en ikke mulig å få alt ut med vanlige pumpeløsninger. Fordelen er at det vil fungere som en vannlås så du ikke får eventuell lukt fra avløpssystemet den er koblet på. Det vannet som ligger igjen blir også byttet ut hver gang du bruker maskinen og vil ikke gi lukt i seg selv hvis du bruker maskinen jevnlig. Hvis du ser at dette vannet stiger mellom hver gang du bruker maskinen så er dette et tegn på feil montert tømmeslange som gjør at vann fra annet avløp kommer til og det kan gi lukt. Det er større sjanse for at lukt oppstår fra filterene i maskinen pga dårlig eller manglende vedlikehold. Kan også prøve å bruke oppvaskmaskinrens en gang imellom. Takk for svar. Har faktisk nettopp kjørt maskinrens, men lukten vedvarer.. merkelig. Lukter av glass som er "nyvasket" også, litt kjedelig :/ Blåser liv i denne. Blir ikke klok på denne maskinen. Problemet nå er lukt. Den eneste gangen det ikke lukter surt er rett etter en maskinrens, men etter neste vask så lukter det surt igjen, hver gang man åpner luken. Kan ikke registrere at det ligger nevneverdig mer vann i bunnen enn forrige gang, og vasker filteret med jevne mellomrom.. Tips? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Kjører du maskinen ofte på intensiv? Bruker du programmer med lave temperaturer er det ikke alle bakterier som dør og kan skape lukt. Hvordan ligger avløpsslangen? Hvis den ikke ligger høyt nokk over vannlåsen, kan den suge tilseg lortvann fra vasken og dermed bli lukt. Og har du sjekket at vannet i maskinen blir skikkelig varmt under bruk? Har også opplevd i noen tilfeller at det har sammlet seg drit å lort inne i sidekammeret på maskinen. Dette får du ikke ut, uten å demontere maskina å ta ut sidekammeret og rense den manuelt. Noe som også kan være vannskelig. Men dette ser du om du tar av venstre sidedeksel. Da disse sidekammera er gjennomsiktige. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 Kjører du maskinen ofte på intensiv? Bruker du programmer med lave temperaturer er det ikke alle bakterier som dør og kan skape lukt. Hvordan ligger avløpsslangen? Hvis den ikke ligger høyt nokk over vannlåsen, kan den suge tilseg lortvann fra vasken og dermed bli lukt. Og har du sjekket at vannet i maskinen blir skikkelig varmt under bruk? Har også opplevd i noen tilfeller at det har sammlet seg drit å lort inne i sidekammeret på maskinen. Dette får du ikke ut, uten å demontere maskina å ta ut sidekammeret og rense den manuelt. Noe som også kan være vannskelig. Men dette ser du om du tar av venstre sidedeksel. Da disse sidekammera er gjennomsiktige. Er samme greia uavhengig av hvilken tempratur jeg har, må dog kjøre på varmeste temp hvis jeg skal få det rent. Vannet blir varmt, usikker på eksakt hvor varmt (vet heller ikke hvordan jeg kan sjekke dette). Også usikker på avløpsslange og sidekammer, og hva jeg skal se etter. Legger ved et par bilder. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Er samme greia uavhengig av hvilken tempratur jeg har, må dog kjøre på varmeste temp hvis jeg skal få det rent. Høres ikke bra ut. Vannet blir varmt, usikker på eksakt hvor varmt (vet heller ikke hvordan jeg kan sjekke dette). Hvis du vasker på høyeste temperatur, så er vel det rundt 65 grader. Det er kanskje omtrent like varmt som varmtvannet i kranen din. Åpne maskinen forsiktig når den er et stykke ut i hovedvasken og sjekk om vannet er skikkelig varmt. Vasker du filterene skikkelig? Både det store metallfilteret og det runde filteret. Sistnevnte har vel også både fin- og grovfilter, og må i såfall demonteres for skikkelig renhold. Du kan jo også ta ut spylearmene og skylle gjennom dem også for sikkerhets skyld. Kan teoretisk ha satt seg noe i dem også. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Litt vanskelig og måle temperatur ja, men som Mr D sier kan du kjøre på det varmeste programmet. Da skal vannet være såpass varmt at du nesten ikke klarer og la hånda være i vannet. Prøv å legg merke til når luka for såpekoppen åpner seg. Det er da den begynner og varme vannet. Litt vanskelig og se om avløpslangen ligger for langt ned i forhold til vannlåsen. Jeg har ihvertfall villet lagt slangen såpass høyt opp at den ligger bak vaskekommen. Fest den med strips eller noe i vannrøra som går opp til vasken. Har oppvasken en egen avløpsrør, eller ligger den sammen med resten av røra til vasken? Endret 2. september 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. september 2014 Forfatter Del Skrevet 9. september 2014 Sjekka temp. på vannet da det var ca. halvtime igjen av en vask. Det var ikke glovarmt, var ingen problem å holde hånden i vannet. Kan det ha noe å si? Hadde på det varmeste programmet. Tror ikke det har med rengjøring av filter, da tror jeg at jeg ville kjent den samme lunkta av filtrene før jeg vaska dem.. det gjorde jeg ikke så vidt jeg husker. Usikker på hvordan jeg demonterer/rengjør spylearm og sidekammer.. Merkelig sak dette, aldri opplevd lignende.. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Det skal komme ganske varm damp ut av maskinen når du åpner døren under vask. Iallefall under intensiv. Da ligger temperaturen på rundt 65-75, alt etter hvilken modell du har. Dette er samme temperatur som kommer ut av springen på det varmeste. Så du kan jo sammenligne. Den nedre spylearmen drar du bare rett opp, den miderste spylearmen er bajonett festet, bare å vri det hjule en liten omdreining. Sidekammeret får du neppe rengjort. Husker ikke hvor gammel denne er, men hvis du tar av dekselet som er nede i front (2 torx skruer) så ser du brønnen og slanger. Så ligger det en slange helt fremst, som er koblet til avløpspumpa eller brønnen. Denne hender det seg legger seg mye dritt i. Har vært borti at denne har vært helt tett med dritt å fett. Det er denne slangen vannet som kommer inn går først igjennom før det kommer i maskina. Endret 9. september 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Sjekka temp. på vannet da det var ca. halvtime igjen av en vask. Det var ikke glovarmt, var ingen problem å holde hånden i vannet.Da er maskinen kommet til skyllinger. Skal du sjekke temperatur på skylling, så må det gjøres like før den pumper ut siste skyllevann. Poenget var å sjekke temperaturen under hovedvasken. Kommer an på maskin og program, kanskje 20 - 30 min etter start. Prgramforløpet er ofte omtrent slik: kort kald forskylling -> varm hovedvask -> en eller to kalde skyllinger -> varm sluttskylling -> tørk. Lenke til kommentar
watsone Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 (endret) Da tar jeg opp denne tråden Jeg har siemens oppvaskmaskin (helintegrert SN64E001EU/04) Har flere ganger hatt vann liggende nederst i bånn (skittent). Det blir ikke rent selvom det ikke ligger igjen vann. Hadde for litt siden problem med at den ble ferdig eller stoppet etter kort tid (piper som om den var ferdig). Litt forskjellig tidsvarighet alt fra 5min til 1time. Har brukt så og si alltid 70grader som tar ca. 2 timer. Vannet er varmt - det kommer masse damp ut når den er ferdig. Kjørt rensemiddel 2 ganger siste 2 mnd. Virket som det kunne være pumpen som ikke klarte pumpe ut alt? Uannsett det blir heller ikke rent, f.eks. glass med oboy-rester, glass som ikke ser ut som de har blitt vasket noe særlig og litt smått av matrester på noen få bestikk. Det hender også at tablett ikke blir helt brukt opp, mulig det har vært fordi jeg har puttet i ny rett etterpå i vått vaskemiddel-rom. Maskinen er vel i overkant av 5 år nå så ikke noe garanti da vel.. Vi leier og forrige leietakere var jo studenter så hva de har puttet inni der er vel ikke godt å si. Ifølge leiekontrakt skal vi vel prøve å fikse den først før evt. utleier må kjøpe ny. Det er bare litt slitsom da vi akkurat har måtte bytte keramisk topp, kjøleskap og baderomsinteriør på utleiers bekostning allerede. Så vi vil jo prøve å være litt "fair" i forhold til å utforske problemet før vi ber om ny.. Han er vel ikke heller blid akkurat nå Vi er vanlig familie på 4 personer som kjører vask 2 ganger daglig mye slit siste halvannet år kanskje.. Vet ikke hva som er verst, studenter eller storfamilie Endret 1. april 2015 av watsone Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Skjønner problemstilling og frustrasjon. Når det gjelder min maskin så har det gått greit i det siste, kjører på varmeste og lengste program. Hovedproblemet er at den ikke tørker, men det skal den heller ikke gjøre. Vi prøver å ha litt mellomrom mellom askjettene bla. for å unngå at askjettene fortsatt er skitten når den er ferdig, mao. ikke fylle den helt før vi starter. Du kan også sende mail til: [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå