Borger___ Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Har en Siemens oppvaskmaskin som sto her når vi flyttet inn. Ifølge tidligere eier er den kjøpt i 2006 og det var ikke problemer med den før. Følgende problemer har iallefall vi med den: - Vasker ikke rent (skjoller på bestikk, delvis matrester på askjetter etc) - Vasketabelett løser seg ikke opp bestandig (den eller rester av den ligger ofte igjen nede i bestikk kurven) - Vasken tørker ikke i det hele tatt (alt innhold er vått, slik at vi må åpne alt, dra ut, og la stå åpen i flere timer) Indikator lyser på at vi bør fylle på salt og glansemiddel, men om dette vi hjelpe på noen av problemene er jeg ikke sikker på. Kundeservice sier at når ikke vasketabelett løser seg kan det tyde på at den ikke varmer vannet. Hvordan kan jeg sjekke dette, trenger jeg tekniker/rørlegger el.? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Er problemet det samme om du velger forskjellige program? For å sjekke om den varmer, er det bare å starte maskinen, vente til den har kommet litt ut i hovedvasken og åpen døra. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Ja den vasker like dårlig på de programmene jeg har prøvd (har vel ikke strengt tadd prøvd alle da men iallefall de som står auto på: http://prntscr.com/2o9l8j) Skal sjekke neste gang den vasker. Men om den vasker med kaldt vann, da må den vel på rep.? Er vel ikke akkurat bare en "switch" ? Endret 31. januar 2014 av Borger___ Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Vet ikke noe om ditt bruksmønster, men du vet betingelsene for autoprogrammet? Ikke skyll av og ikke vent for lenge før du starter maskinen. Hvis du skyller av det verste og lar det stå lenge og tørke inn skikkelig, så tror maskinen at oppvasken er veldig lite skitten og du får et altfor kort program som ikke vasker rent på de inntørkede restene. Prøv programmet på 50 grader og se om det er noe forskjell. Ellers så tyder problemene på for lav eller ingen varme. Hvis den ikke varmer, så er løsningen service eller ny maskin. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Skjolder på bestikk og dårlig tørk vil bli bedre med glansemiddel. Prøv med vanlig vaskepulver istedenfor tabletter. Tabletter er dyrere og jeg har aldri brukt det. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 Da kan jeg bekrefte at vannet er kaldt når den vasker, så der er problemet. Service.. finnes det egne vaskemaskin teknikere (?) eller er løsningen å ringe den lokale el-rep sjappa? Spørsmålet blir vel hvor mye det koster å fikse noe slikt, kontra å kjøpe ny maskin..? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 For å få tak i servicemann kan du ta kontakt med lokal forhandler, finne nærmeste serviceverksted eller ringe kundeservice på 22660600. Hva det vil koste kan ingen svare på uten å feilsøke maskinen, men det koster jo også penger. Seriøse serviceverksteder kan kanskje utfra feilangivelse og erfaring gi et prisanslag med forbehold på tlf. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 8 år gammel maskin? Da har den gjort nytten sin, og fortjener å bli byttet ut med en ny. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Jeg ville ha investert i en ny maskin med en gang. Da får du med reklamasjonsrett på feil de neste fem år. Det blir veldig fort dyrt å reparere feilen på den du har, og så vet du ikke når neste feil oppstår eller hva det vil koste. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Det kan også være så enkelt som at en slange i maskina er delvis tett med fett og dritt. Typisk Bosch/Siemens feil på litt eldre oppvaskmaskiner. Da det er sjeldent at varmeelementer på disse ryker. Det som skjer når den slange er tett er at den ikke får tatt inn rett mengde vann, og dermed ikke nokk til at det blir høyt nok vanntrykk til at elementet kobler inn. Endret 10. februar 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Gjenbruk av tråd! Har en 6 år gammel (toppmodell) Siemens innebygge oppvaskmaskin som lager flekker på bestikket. Alt annet blir skinnende rent. Den har varmt vann og tørker bra. Bruker tabeletter og ved ujvene mellomrom kjører jeg renseprogram eller et vanlig vask på 100 minutter med slik rensepulver fra Kiwi. Bestikket er normalt skylt og rent og pent, står i kurven og er på ingen måte overfylt. Men uansett hva pokker jeg gjør så kommer det sjenerende flekker på det. Hva kan jeg gjøre for å få løst dette? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Du kan prøve med vaskepulver istede for tablett. Også må du bruke glansemiddel. Noe flekker blir det uansett, pga. at tørketiden på nyere maskiner er mye lengre og mindre effektive enn hva de var før. 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 OK, plukker opp dette i morgen. Mener du at 6 år er såpass nytt at den er dårlige og dermed lager flekker? Hva med vannet? Naboen har Miele, bruker også tabletter uten flekker. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Bruker naboen samme type tabletter? Har maskinen din innstilling for å bruke tabletter, og har du isåfall valgt dette? Hvor varmt program bruker du? Med høye temperaturer i siste skyllevann tørker det bedre på moderne maskiner som denne som bare tørker med egenvarmen. Naboens Miele har sansynligvis vift-/ventilløsning som gjør at den tørker bedre. 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Takk igjen til dere alle. Jeg kjøpte skyllemiddel, valgte et program på 150 minutter som justeres etter "dritt" og normalt går på 90 minutter. Ser noe bedre ut. Jeg bør altså bruke skyllemiddel selv om jeg bruker all-in-one tabeletter? Leste manualen og dette med salt, Rema ristet på hodet av meg. E det slik at dette ikke gjelder her i landet? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Hvis du skyller godt av oppvasken og bruker auto-program, så vil maskinen vaske på lav temperatur som igjen gir noe dårligere tørkeresultat. All-in-one-tabletter er veldig praktisk, men selv om de inneholder glansemiddel så vil resultatet bli litt bedre med påfylt glansemiddel. Og hvis maskinen har en innstilling for bruk av all-in-one, så bruk innstillingen for litt bedre resultat. Men det som gir best resultat og er billigst er, tradisjonelt pulver (kvalitetsmerke f.eks. Sun og Finish) og glansemiddel. Salt i oppvaskmaskinen trenger de færreste i Norge. Det spørs hvor du bor, men de som trenger det vet om det... Hvis du får vann fra et vanlig kommunalt vannverk så oppgir de vanligvis vannets hardhet, og hvis du sammenlikner det med graderingen i bruksanvisninge så vil du sansynligvis se at du skal stille på aller laveste verdi og ikke trenger salt. 1 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) Liten update: Har begynt å bruke glansemiddel og kjører på høy temperatur. Blir noe bedre ift renvask og tørk, tror ikke det er bedre å få det nå med den maskinen. Men et nytt problem: Jeg synes det lukter litt stygt ("innestengt") hver gang en vask er ferdig. Tror det kan ha med at det ligger litt vann igjen i bunnen: http://prntscr.com/3qqhsg Er det mulig å få dette bort, evt hva kan jeg gjøre? Endret 8. juni 2014 av Borger___ Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) Det er alltid litt vann igjen i pumpehuset i alle oppvaskmaskiner. Det en ikke mulig å få alt ut med vanlige pumpeløsninger. Fordelen er at det vil fungere som en vannlås så du ikke får eventuell lukt fra avløpssystemet den er koblet på. Det vannet som ligger igjen blir også byttet ut hver gang du bruker maskinen og vil ikke gi lukt i seg selv hvis du bruker maskinen jevnlig. Hvis du ser at dette vannet stiger mellom hver gang du bruker maskinen så er dette et tegn på feil montert tømmeslange som gjør at vann fra annet avløp kommer til, og det kan gi lukt. Det er større sjanse for at lukt oppstår fra filterene i maskinen pga dårlig eller manglende vedlikehold. Kan også prøve å bruke oppvaskmaskinrens en gang imellom. Edit: Korrektur Endret 8. juni 2014 av Mr D Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2014 Det er alltid litt vann igjen i pumpehuset i alle vaskemaskiner. Det en ikke mulig å få alt ut med vanlige pumpeløsninger. Fordelen er at det vil fungere som en vannlås så du ikke får eventuell lukt fra avløpssystemet den er koblet på. Det vannet som ligger igjen blir også byttet ut hver gang du bruker maskinen og vil ikke gi lukt i seg selv hvis du bruker maskinen jevnlig. Hvis du ser at dette vannet stiger mellom hver gang du bruker maskinen så er dette et tegn på feil montert tømmeslange som gjør at vann fra annet avløp kommer til og det kan gi lukt. Det er større sjanse for at lukt oppstår fra filterene i maskinen pga dårlig eller manglende vedlikehold. Kan også prøve å bruke oppvaskmaskinrens en gang imellom. Takk for svar. Har faktisk nettopp kjørt maskinrens, men lukten vedvarer.. merkelig. Lukter av glass som er "nyvasket" også, litt kjedelig :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå