Motly Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Jeg har akkurat vært og skrevet under kontrakt på en bil hos en bruktbilforhandler. Etter litt fram og tilbake ble vi enige om en del betingelser, men da jeg skulle skrive under kontrakten, glemte jeg å sjekke om det stod noe om garanti. Garanti står ikke nevnt i salgskontrakten, men det står at bilen skal leveres med 3 mnd garanti i salgsannonsen på finn.no. Siden det ikke står nevnt i kontrakten, har jeg da ikke rett på 3 mnd garanti? Hilsen nervøs bilkjøper... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Ta en utskrift av annonsen og spar på den ihvertfall! Lenke til kommentar
Motly Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 Det har jeg gjort Jeg har jo reklamasjonsrett også. Gjelder denne i fem år, selv om det er bruktbil jeg har kjøpt? Jeg har kjøpt en Ford Focus 2005-modell. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Tviler på at det nytter å reklamere på en 9 år gammel bil. Lenke til kommentar
Motly Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 Så hvilke rettigheter har jeg, hvis det skulle vise seg å være noe feil med bilen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Tviler på at det nytter å reklamere på en 9 år gammel bil.Det kommer helt an på hvilken feil du skal påberope som en mangel. Spørsmålet om reklamasjonsfristens lengde beror på om bilen er ment å ha en praktisk levetid til rundt 2016 eller ikke. Det synes i mine øyne naturlig, og da er reklamasjonsfristen 5 år. Men løsningen er ikke åpenbar. Dette forutsetter for øvrig at selger er næringsdrivende. Lenke til kommentar
Motly Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 Tviler på at det nytter å reklamere på en 9 år gammel bil.Det kommer helt an på hvilken feil du skal påberope som en mangel. Spørsmålet om reklamasjonsfristens lengde beror på om bilen er ment å ha en praktisk levetid til rundt 2016 eller ikke. Det synes i mine øyne naturlig, og da er reklamasjonsfristen 5 år. Men løsningen er ikke åpenbar. Dette forutsetter for øvrig at selger er næringsdrivende. Nå skal det sies at bilen kun har gått 65000 km, og før jeg overtar bilen skal den på EU-kontroll og evt. feil og mangler utbedres der. Alle servicer er fulgt, og bilen fremstår som pen. Jeg har hatt med to stykker som hver for seg har vurdert bilen, og de kan ikke se at det er noe galt med den. Det jeg er redd for, er at jeg ikke får 3 mnd garanti, siden dette ikke står i kjøpekontrakten. Men de har jo opplyst om dette i annonsen. Så hvor sterkt stiller jeg hvis det evt skulle vise seg at jeg "trenger" den garantien? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Hør med forhandleren. Om jeg ikke husker feil så var jeg ute for det samme en gang. Jeg bare kjørte bort og spurte om det var 3 måneders bruktbilgaranti da det ikke var oppgitt verken i annonse eller kontrakt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Er det nevnt i annonse og de ikke senere eksplisitt har gått tilbake på det vil du ha krav på tre måneders garanti, men uten et garantidokument er det vanskelig å si hva som egentlig ligger i det. Ville derfor pratet med dem og spurt. Lenke til kommentar
Motly Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 Ok. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå