Gå til innhold

Microsoft kan gjøre retrett med Windows 8-funksjon

Anbefalte innlegg

Skrivebordet blokker ikke hele skjermen

AtW

Det sier jo sitt at markedet for tredjeparts startmenyer plutselig er så stort :)

AtW

Ja, det sier at vanlige mennesker ikke ønsker omorganisering, forandring og fremgang.

Nei, det sier bare at folk ikke vil ha omorganisering og forandring når endringen er til det verre. Å være for all forandring uansett er like dumt som å være imot det uansett.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en gang går de bare rundt grøten. Hvorfor ikke bare fjerne hele problemet? Eller i det minste la barne-tv-menyen være valgfri? Burde ikke være vanskeligere enn å legge inn et valg under installasjonen.

Hva vil du bruke enheten din som?

1. Nettbrett (Metro/tiles)

2. Datamaskin. (Desktop)

Eller eventuelt:

Vil du ha masse bling-bling? (Ja/Nei)

Det er egentlig ganske fantastisk fra Microsofts side at dette ikke har vært et alternativ fra dag en. Verre er det ikke, og de hadde stått igjen med en haug fornøyde kunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at Microsoft burde legge til ett "program" som veileder deg på en ny PC (altså for ikke-datakyndige personer), for mange hater det fordi de ikke forstår hvordan det hele henger sammen, og da gidder de ikke å prøve heller.... Var det ikke noe sånt på XP?

kunne for eksempel hatt et "hjelpevindu" der det viser praktiske (og logiske) tastatur-snarveier som øker effektiviteten og forståelsen ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes Windows er for dyrt, kommer ut nyheter av OS'et for sjelden.

F.eks., istedet for å gi ut 5, 7 eller flere OS-versjoner av nesten samme i et forsøk på å få kunder, så kunne de delt opp utviklerstaben sin slik at de fikk flere grupper jobbet uavhengig av hverandre, gitt dem litt friere tøyler, slik at man kunne fått nyutvikling.

Ellers burde disse individuelle "Microsoft OS-utvikler gruppene" ha mulighet til på en fri måte å dra utviklingen av sin OS-utgave til det de synes er en god utvikling. Og om en gruppe ønsket å prøve seg på opensource så kunne de det så lenge de ikke ga ut den gamle kildekoden som Microsoft er så redd for å dele med andre.

Jeg synes Microsoft sitter i ei hengemyr.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det sier jo sitt at markedet for tredjeparts startmenyer plutselig er så stort :)

AtW

Ja, det sier at vanlige mennesker ikke ønsker omorganisering, forandring og fremgang.

Det er omorganisering og forandring.

Det er IKKE framgang å gå over fra et mappesystem som startmenyen var til gullapp-system som startsiden er. Det er regress til det mest banale systemet som finnes, omtrent slik programmene var organisert i Progman i Windows 3.11, for de som husker det.

Regress er ikke fremgang, selv om det er forandring.

Lenke til kommentar

Jeg synes Windows er for dyrt, kommer ut nyheter av OS'et for sjelden.

Windows er ikke blitt noe særlig rimeligere, men med Windows 8 var det adskillig forbedring på hvem som fikk lov å oppgradere, da de tillot oppgradering fra OEM og allverdens versjoner.

Samtidig kjørte de et svært gunstig tilbud i noen måneder.

Jeg oppgraderte Vista-maskinen min og Windows 7-maskinen min hjemme til Windows Pro for en total på ca 300 kroner. I tillegg valgte jeg å få fysisk kopi sendt hjem, som nesten kostet like mye.

I det lyset var det ikke for dyrt i det hele tatt, men det var altså bare et introduksjonstilbud og i dag er Windows tilbake på omtrent de samme prisene som før. Som jeg i grunnen ikke synes er dyrt. For Windows 7 Ultimate betalte jeg vel under 1/10 av prisen for Photoshop CS6 extended.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som ikke liker forandringer. Klager på.. nå siterer jeg en av dere her opp: "Når en har noe som fungerer bra nok så ønsker man ikke å bruke tid på omorganisering"

Folk i dag tør ikke ta feil, prøve noe nytt osv. Jeg skal ikke krangle om W8.1 er bedre/dårligere enn W7. Jeg liker Windows 8.1, men er enig i at det er et par ting som fremdeles kan bli mye bedre. Nye løsninger som dette kan med litt tid utvikle seg til å bli veldig veldig bra! Jeg syns det at MS prøver noe nytt er kjempe bra. De tester noe nytt som fungerer bra på berøringsfølsomme enhenter (som er det "viktige" for tiden) og som diskuterbart var litt klumpete for skrivebordsbrukere. (selv om jeg aldri har hatt problemer med dette). 8.1 oppdateringen fikset veldig mye av dette, men jeg er enig i at det fremdeles er ting som kan endres mot det gamle (metro-apps f.eks burde kunne kjøres på skrivebordet og forstørres/forminskes som et vindu uten at det er tvunget fullskjerm).

Det kommer nye generasjoner som kommer til å ha nye arbeidsmåter og vaner. At nye ting testes kan vise seg å være veldig bra og effektivt for de neste generasjonene selv om ikke du klarer å omstille deg i dag. - Ting er ikke dårlig fordi du ikke vil omstille vanene dine litt.

Lenke til kommentar

Det kommer nye generasjoner som kommer til å ha nye arbeidsmåter og vaner. At nye ting testes kan vise seg å være veldig bra og effektivt for de neste generasjonene selv om ikke du klarer å omstille deg i dag. - Ting er ikke dårlig fordi du ikke vil omstille vanene dine litt.

Spar meg. At folk ikke tåler forandring er ikke noe annet enn billig hersketeknikk fordi man ikke klarer å framvise faktiske argumenter for hvorfor det nye systemet er bedre. All forandring er ikke til det bedre. De enste som synes all forandring er til det bedre er den samme gjengen som er flasket opp på at ting liksom blir bra av at man er krampeaktig positiv til alt hele tiden, og det er beviselig en dårlig måte å få bra produkter på.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

FJERN grensesnittet! Er det så forbanna vanskelig å forstå, MS ?!

Brorparten av brukerne vil ikke HA "Modern UI", aka "Tiles", så bare fjern det først som sist!

Hvor fant du informasjon om at "brorparten av brukerne" ikke vil ha det?

At det er mye mas om det på forumer er ikke dokumentasjon, siden de som er misfornøyde er vesentlig (ekstremt) mye mere høylytt.

Edit: Samt at hvis man bruker en 3parts startmeny, er windows 8.1 med "boot to desktop" aktivert mer eller mindre identisk med Windows 7.

Noe synsete, kan hende, men jeg trekker den konklusjonen ut ifra prosentandel brukere på Win8/8.1 kontra Win7. Brukermassen på Win7 er særdeles mye større. Ergo, brorparten er etter mitt skjønn et greit ord å bruke.

En annen ting er jo som du nevner de høylytte forumklagene som konsekvent viser til "Tiles"-systemet, fullskjerms startmeny som er tiltenkt touch-skjermer. Det funker ikke på maskiner uten touch, værtfall ikke slik jeg tror MS ville ha det.

Utvikling og forandring er ikke alltid til det positive, dette er en utvasket tåpelig grunn til å akseptere alt og ingenting.

Dersom det kommer en Windows 8.2 som lar meg som bruker fjerne akkurat det JEG vil skal fjernes, det være seg tiles-opplegget, endre fargetemaer som jeg selv vil, og ikke ha valgene som MS har satt for meg, DA kan det tenkes jeg for min del installerer Win8, men ikke før. Win7 Pro fungerer særdeles utmerket. Jeg er ikke avhengig av å ha det absolutt siste på OS-fronten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spar meg. At folk ikke tåler forandring er ikke noe annet enn billig hersketeknikk fordi man ikke klarer å framvise faktiske argumenter for hvorfor det nye systemet er bedre. All forandring er ikke til det bedre. De enste som synes all forandring er til det bedre er den samme gjengen som er flasket opp på at ting liksom blir bra av at man er krampeaktig positiv til alt hele tiden, og det er beviselig en dårlig måte å få bra produkter på.

AtW

jeg gjentar: "at nye ting testes KAN vise seg å være veldig bra..". Og da mener jeg ikke nødveldigvis alt. Den kommentaren jeg siterte fremstod som en "jeg vil ikke prøve noe nytt fordi jeg er fornøyd med dagens løsning".

Windows 8 har forbedrings potensiale, men slik jeg ser det kan Windows 8 gjøre alt Windows 7 kan + mer, selv om noen av charms menyene er litt upraktisk med mus+tastatur.

Lenke til kommentar

Etter alle meningsutvekslingen om windows7 og windows8 så kan det virke som ikke alle kjenner alle mulighetene w7 har å by på som de så bruker for gi w8 en ekstra fordel.

Man har oppdaget noen "nye" muligheter man ikke fant i w7 .

Da blir argumentasjonen feil

Nå er ikke poenget å få en nye w7 vs w8 diskusjon men at rettferdigheten må få komme frem

Problemet med w8 er jo disse flisene som noen virkelig hater , mens andre elsker så mye at at de glemmer at det bare er beregnet på berørings enheter.

jeg har enda ikke forstått , og heller ikke får en god forklaring på hvorfor dette også må være på en desktop pc uten berørings skjerm.

For en som holder seg til w7 så virker det som diskusjonen om disse flisen skal strupes , de er kommet for å bli

Da er det jo underlig at mange erstatter dem med et 3djepart program, som får w8 til å ligne på w7

Lenke til kommentar

Ting er ikke dårlig fordi du ikke vil omstille vanene dine litt.

Jeg tror dette er opp til ms sine kunder å avgjøre. De som snakker varmt for w8 likte forandringen, selv om mange av dem brukte 3-4 uker med banning og frustrasjon. Noe som sier meg at endel liker noe nytt, uansett om det er fremgang eller ikke.

Egentlig er dette lite å diskutere. Liker en ikke dette tulle oset, så er det bare å fortsette med w7 :)

Lenke til kommentar

Akkurat det har jeg fundert lit på .

Etter en tid tilbrakt med en utgave at windows så blir man jo tvunget til å bytte uansett

Det var vel de som skjedde da så mage behold XP en stund eter at vista og senere windows 7 kom ut

Nå er det bare noen få som holder seg til Xp fordi de liker det bedre en alt annet eler at forbedringen i nye utgaver ikke har den betydningen man skal ha det til .

Det dreier seg for det meste om penger

produsenten Microsoft vil jo at vi ofte skal kjøpe noe hos dem ,gjerne hver gang et nytt os kommer ut

Samtidig ser man jo ikke poenget med å bruke penger på nytt os noen få år etter forrige kjøp

Nå virker det også som ikke alle tenker like mye på at bytte OS medføre mye mere en å bare bytte OS

Opplæringen er nå en ting som kan medføre en ny måte å jobbe på , som slett ikke passer alle

( å bruke argumenter om tilvenninger er ikke holdbart her )

Andre ting er at det gjerne medføre flere ting må byttes ut

Får private brukere går det stort sett greit .

Det er derimot være for firmaer som har produksjonsutstyr som bruker data

Da ender det mad at pcene de har bruker alt fra siste os til os som er både 10 og 20 år gammelt

Dette er ting som også Microsoft bør ta hensyn til hvis de skal ha intensjon om å tjene penger

De må komme med det hele markedet ønsker seg , ikke bare ta hensyn til en (liten) gruppe

Lenke til kommentar

Etter en tid tilbrakt med en utgave at windows så blir man jo tvunget til å bytte uansett

Det var vel de som skjedde da så mage behold XP en stund eter at vista og senere windows 7 kom ut

Nå er det bare noen få som holder seg til Xp fordi de liker det bedre en alt annet eler at forbedringen i nye utgaver ikke har den betydningen man skal ha det til .

produsenten Microsoft vil jo at vi ofte skal kjøpe noe hos dem ,gjerne hver gang et nytt os kommer ut

Samtidig ser man jo ikke poenget med å bruke penger på nytt os noen få år etter forrige kjøp

Nå virker det også som ikke alle tenker like mye på at bytte OS medføre mye mere en å bare bytte OS

Opplæringen er nå en ting som kan medføre en ny måte å jobbe på , som slett ikke passer alle

Da ender det mad at pcene de har bruker alt fra siste os til os som er både 10 og 20 år gammelt

Dette er ting som også Microsoft bør ta hensyn til hvis de skal ha intensjon om å tjene penger

De må komme med det hele markedet ønsker seg , ikke bare ta hensyn til en (liten) gruppe

Så det du sier, siden tilvenning ikke er ett alternativ. Så mener du de av dere som rett og slett er for dum til å lære noe nytt?

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Så det du sier, siden tilvenning ikke er ett alternativ. Så mener du de av dere som rett og slett er for dum til å lære noe nytt?

Det jeg sier er at de nye alternative metodene ikke alltid overgår de gamle.

Ergo så vil mange føle at det som er nytt i realiteten føles som et tilbakesteg .

Dette har man også vært inne på tidligere i forbindelse med praten om Metro , men det har stort sett vært ignorert.

Delvis fordi man liksom ikke bruker denne menyen , mens andre insisterer på at man klarer seg uten den

med argumenter om at alle program ikonene kan plasseres på skrivebordet / verktøylinjen

argumentet her holder ikke da det ikke er noe nytt

Man kan selvsagt gå fra å klikke på myene eller ikoner til kun å bruke hurtigvalg / taster

Men det er heller ikke noe som fungerer for alle da det kan være mange kombinasjoner å holde styr på

Da er det bedre der valget står på skjermen , klart til å velges

Selv forsøkte jeg meg å lære meg mange hurtig taste valg men har gitt opp fordi det er for mange å holde styr på

Disse flisene i startmenyen gjør jo at bevegelsen til musen blir noe større når man skal velge

noe ikke alle er likebegeistret for

Kanskje får man for mye informasjon på en gang

Men hvordan er det da å navigere mellom disse flisen kun ved hjelp av tastaturet ?

det virker veldig tungvindt

Lenke til kommentar

Windows 8 har forbedrings potensiale, men slik jeg ser det kan Windows 8 gjøre alt Windows 7 kan + mer, selv om noen av charms menyene er litt upraktisk med mus+tastatur.

I Windows 8 kan du ikke velge classic view, det kunne du i Windows 7 og de fleste versjonene før. Så ikke alt. Generelt har man mye mindre "customization" tilgjengelig enn i gamle versjoner av Windows. Det betyr igjen at man ikke kan velge et pent utseende i Windows 8, for Windows-rammene på desktop ser ikke ut sammenlignet med Aero. Selv om du bruker tredjeparts skinning-verktøy, har du dårligere muligheter enn i Windows 7, for Microsoft har fjernet muligheten for delvis gjennomsiktighet fra Windows 8. I beta 3 og senere. For å forhindre at folk fant veien tilbake det gamle Aero-grensesnittet. Som dessverre går ut over også tredjeparts skinning.

Men det var ikke det jeg skulle si her. Det jeg skulle si her er at det heter ikke "charms menyene". På engelsk snakker man riktignok om "Windows Charms Menu" men konseptet heter "Windows Charms" og du har "Windows Charms Bar".

Men på norsk heter det "Perlemenyen". Konseptet heter "Windows-Perler". Surface-coveret og noen nye tastaturer har en "perletast".

Hvorfor trekker jeg fram Windows-Perlers norske navn? Fordi det norske navnet viser hvor travelt de hadde det med Windows 8. De hadde ikke tid til å komme opp med hverken et forståelig eller et sjarmerende navn på kontollpanel-Widgets. Og hvorfor trekker jeg fram når de fjernet gjennomsiktighet og saboterte for de som hacket fram Aero-grensesnittet? Fordi det viser hvor travelt de hadde det til beta 3 og RC. Grensesnittet fikk masse pepper i betaene, og de forsøkte grave ned kritikken med å skifte navn fra Metro til ModernUI i siste liten. Grensesnittet var halvferdig ved release, og de klarte overhodet ikke å få de to brukergrensesnittene med de to kjernene til å virke som to sider av det samme operativsystemet. De klarte heller ikke å få flytta hele kontrollpanelet over i det nye grensesnittet. Hele Windows 8 er halvgjort arbeide.

Sist Microsoft leverte halvgjort arbeide var Windows Vista, der de halvveis i utviklingssyklusen scrappa det første Longhorn-prosjektet og begynte på et nytt. Det virker som de halvveis i utviklingssyklusen til Windows 8 fant ut at resten av tiden skulle brukes på å hente igjen mobilmarkedet. Og de hadde ikke tid til å inkludere en opplæringsintro som de hadde i tidligere versjoner. De hadde ikke tid til å lage en påloggingsside som virker fornuftig på en vanlig PC. Og de hadde fylt opp med usynlig funksjonalitet, som er noe man gjør på mobiltelefoner men står i alle UI-læreboker at man skal unngå. Og disse tingene lappet de på med en service pack som flere brukere, også her på forumet, har valgt å ikke installere fordi den ikke kan lastes ned på en enkel måte for alle brukere. Noe de hadde helt på stell før.

Windows 8 er ikke upopulær fordi folk er redde for framskritt. De som sier det fortjener en omgang med boremaskin for å få letta ut litt ego-trykk. Windows 8 er upopulær fordi Microsoft ikke klarte å få det rett.

De fleste som synes Windows 8 er dårlig, forventer bedre av Windows 9. Hvor mange ganger har du ikke hørt "annet hvert Windows"-regla? Det er fordi folk faktisk tror at Microsoft kommer til å levere bedre neste gang.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...