Sundtaro Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Hei. Har for ikke lenge siden flyttet inn i nytt rekkehus, Har siden den gang hatt problemer med varmtvannet. Problemet er som følger: I alle vannuttak bortsett fra kjøkkenets blandebatteri og på badet i dusjkabinett kommer det bare lunk på varmtvannet. På kjøkkenet kan det være varmt vann i et par sek før det går over til lunk. I dusjkabinettet blir det bare lunk i vannet. På kaldtvann fungerer de fint. Kan det være varmtvannsberederen som er problemet, noe som for meg virker rart siden det fungerer på alle andre uttak. Eller er det blandebatteriene som ikke regulerer varmtvannet som de skal ? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Hei. Har for ikke lenge siden flyttet inn i nytt rekkehus, Har siden den gang hatt problemer med varmtvannet. Problemet er som følger: I alle vannuttak bortsett fra kjøkkenets blandebatteri og på badet i dusjkabinett kommer det bare lunk på varmtvannet. På kjøkkenet kan det være varmt vann i et par sek før det går over til lunk. I dusjkabinettet blir det bare lunk i vannet. På kaldtvann fungerer de fint. Kan det være varmtvannsberederen som er problemet, noe som for meg virker rart siden det fungerer på alle andre uttak. Eller er det blandebatteriene som ikke regulerer varmtvannet som de skal ? Du skriver egentlig at du ikke har varmtvann i noen kraner overhode. Men det var kanskje bare en skrivefeil? Uansett, jeg er enig i din egen analyse hvor du anklager blandebatteriet for å ha mangelfull regulering. Sikker på at det bare er en varmtvannstank? Bodde i en leilighet med egen varmtvannsbereder for kjøkken, og en separat for bad, hvor den ene funket dårlig. Ps: jeg er på ingen måte noen rørlegger, så jeg er ingen ekspert. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Hvis dette er et nytt rekkehus så kontakter du den som har bygd det for deg. På egen hånd kan du lokalisere varmtvannstanken(e) og se hvordan temperaturen er justert (kan være bak et deksel som må skrus løs). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Det er to ting som regulerer temp på varmtvann, termostaten og innblandingsventilen: - Termostaten regulerer temperaturen inne i tanken, og er som regel justerbar bak et lokk du må ha skrutrekker for å åpne. Den bør stå på 75-85 grader, ikke under 65 pga fare for legionella. Noen eldre tanker har fast termostat på 84 grader. - Innblandingsventilen blander kaldt vann inn i det varme, slik at man ikke skal kunne skåldes ved at vannet i tappestedene oppnår samme temp som i tanken. Denne sitter på siden av, eller vanligvis på toppen av, varmvannsberedere, og kan enkelt justeres ved å skru på den. Denne bør man skru på av og til, slik at den ikke setter seg fast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå