Gå til innhold

Hva er det mest brukervennlige CMS system - Har du en favoritt?

Anbefalte innlegg

Vil ha synspunkter på hvilket CMS man foretrekker ift brukervennlighet? Mange uten særlige datakunnskaper ønsker å administrere sidene sine på egen hånd, spørsmålet er da hvor enkelt og lettforståelig kan en back-end bli?

Selv trodde jeg WP var den ultimate og mest brukervennlige løsningen, men ser i ettertid at det faktisk er tidvis tungvindt med koding osv.

Finnes det et CMS system der man kan gjøre det aller meste selv, og som er helt basic å forstå, selv for folk uten særlige datakunnskaper? Hva er det webutviklere og webbyråer bygger sidene sine på for tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok an på hvor mye du vil betale. -

Det finnes mange - og i norge så er jo mange som bruker Idium - men jeg synes det er forholdsvis dyrt.

Har tittet litt på Typo3 i det siste, tror kanskje det kan være ganske brukervennlig når det først er satt opp, men ganske mye høyere terskel enn f.eks WP på første oppsett.

Ellers har du Umbraco som en del bruker, og gamle travere som Joomla og Drupal.

Lenke til kommentar

Hei.

Wordpress fungerer etter min mening veldig bra til større bedrifter som publiserer ofte, og har mange ulike forfattere/brukere. Wordpress krever litt administrasjon og bør settes opp av noen som har peiling for å sikre at nettsiden blir rask og sikker.

Det er også viktig med en bra host på Wordpress. Kan anbefale wpengine.com som er superbra. Der får du backup, staging område, automatiske oppdateringer (med mulighet for rollback), optimalisert sikkerhet, samt CDN - innholdsnettverk. WP-Engine har også cache løsning som gjør at nettstedet blir superraskt.

For mindre bedrifter bruker vi enklere CMS løsninger. Disse passer bra dersom man ikke oppdaterer mer en noen ganger om dagen. Vi bruker hovedsakelig en løsning fra Siteleaf.com. Det krever at man kan kode litt for å sette opp (basert på Liquid templates). Her får man et superenkelt interface til de som skal lage innhold. Bruk av Markdown gjør at man får 100% fokus på tekst. Metafields gjør at man kan tilpasse det nesten til hva som helst.

Når man lagrer innhold som skal publiseres så generere systemet rene HTML filer( JS, CSS og bilder/video) til server. Dette gjør at nettsiden blir superrask. Sjekk ut webcode.no (jeg driver firmaet) og sjekk hastigheten som statiske nettsider gir. Ingen databasespørringer gjøres, og alt er superraskt. Bruker heller ikke datakraft så jeg kan ha 1000 vis av samtidige brukere uten at det betyr noe.

Ett annet bra (litt mer avanserte løsnig) er Craft CMS og muligens EE (expressionengine)

Lenke til kommentar

Hei.

Wordpress fungerer etter min mening veldig bra til større bedrifter som publiserer ofte, og har mange ulike forfattere/brukere. Wordpress krever litt administrasjon og bør settes opp av noen som har peiling for å sikre at nettsiden blir rask og sikker.

Det er også viktig med en bra host på Wordpress. Kan anbefale wpengine.com som er superbra. Der får du backup, staging område, automatiske oppdateringer (med mulighet for rollback), optimalisert sikkerhet, samt CDN - innholdsnettverk. WP-Engine har også cache løsning som gjør at nettstedet blir superraskt.

For mindre bedrifter bruker vi enklere CMS løsninger. Disse passer bra dersom man ikke oppdaterer mer en noen ganger om dagen. Vi bruker hovedsakelig en løsning fra Siteleaf.com. Det krever at man kan kode litt for å sette opp (basert på Liquid templates). Her får man et superenkelt interface til de som skal lage innhold. Bruk av Markdown gjør at man får 100% fokus på tekst. Metafields gjør at man kan tilpasse det nesten til hva som helst.

Når man lagrer innhold som skal publiseres så generere systemet rene HTML filer( JS, CSS og bilder/video) til server. Dette gjør at nettsiden blir superrask. Sjekk ut webcode.no (jeg driver firmaet) og sjekk hastigheten som statiske nettsider gir. Ingen databasespørringer gjøres, og alt er superraskt. Bruker heller ikke datakraft så jeg kan ha 1000 vis av samtidige brukere uten at det betyr noe.

Ett annet bra (litt mer avanserte løsnig) er Craft CMS og muligens EE (expressionengine)

Problemet er ikke hastighet eller oppsett, men at det er brukervennlig, intuitiv back-end slik at brukere uten særlig datakunnskaper kan administrere siden (legge til/fjerne bilder, video, tekst font/str., opprette ny underside osv.). Siteleaf så veldig interessant ut, men jeg synes den tutorial videoen ga et snevert inntrykk av mulighetene..

Lenke til kommentar

Siteleaf er veldig enkelt. Jeg ønsker ikke at sluttbruk skal kunne endre for mye, feks fontstørrelse. De skal kunne velge feks. bold, h1, h2, h3 etc som er predefinert i css og design.

Video kan enkelt implementeres ved å bruke metadata. Bare lime inn youtube eller vimeo url, eller laste opp i assets i Siteleaf. Bilder er enkelt å laste opp.

Brukeren kan enkelt lage nye undersider og bloggposter.

Sjekk video her:

Endret av Eirik Leirgulen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...