Gå til innhold

Lukkertid-blitz

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det slik når en tar bilder med blitz at en kan senke lukkertiden betraktelig og allikevel få skarpe bilder ?

Feks, håndholdt på 70mm, uten bildestabilisator. Er det lett å få skarpe øyner på personen ved bruk av blitz og si 1/20 sek? Dette for å få med litt mer bakgrunnslys. Er det slik at blitsen fryser bevegelsen selv med lang lukkertid? (Blitsen rettet i taket)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet "fryses" bare dersom blitslyset er den dominerende lyskilden. Om du vil ha med mer bakgrunnslys må du opp med lukkertiden, noe som gjør at du får blandingslys, og du får ett "frosset" bilde (fra blitsen) og ett bilde med bevegelsesuskarphet (fra bakgrunnslyset). Det du må gjøre er i tilfelle å bruke flere blitser, slik at bakgrunnslyset også hovedsaklig er blitslys.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker 100% blitslys så er det uvesentlig hvor lang lukkertid du bruker på kameraet så lenge den er lang nok til at lukkeren åpner helt. Da er det kun blitsen som bestemmer eksponeringen. Blitslyset varer ca 1/1000s på full effekt, kortere på lavere effekt.

Ofte så blander man blitslys og naturlig lys og da bestemmer blandingsforholdet hvor godt bevegelsen fryses. Siden hjernen fokuserer på kontrastene så blir bilder tatt med blits ofte oppfattet som skarpe selv om det er en betydelig andel naturlig lys, det avhenger en del av typen motiv.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

I mitt eksempel et portrett av et barn som ikke nødvendigvis er still, for å si det sånn :confused:

Vil da en ekstern blitz vinklet i taket, på si 70mm, 1/20 sek, vil da øynene bli skarpe(der fokusen ligger)? Om det blir uskarpt bak motivet gjør ikke noe? Eller må i såfall blitzen peke direkte på motivet?

Lenke til kommentar

Hvis blitsen skal være hovedbelysningen kan du like gjerne sette 1/200s eller hva som er kjappeste blitshastighet på ditt kamera. Prøv!

Og ja - så lenge det ufattelige korte blitsglimtet er hovedbelysningen vil bildet bli skarpt så lenge du har fokus korrekt.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hva tror du om mitt eksempel over?

Er det slik at når jeg vinklet blitsen i taket , og har lang lukkertid for å få med bagrunsbelysningen (1/20) så vil blitslyset være for svakt til å fryse motivet og dermed få det skarpt ?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Er det slik at når jeg vinklet blitsen i taket , og har lang lukkertid for å få med bagrunsbelysningen (1/20) så vil blitslyset være for svakt til å fryse motivet og dermed få det skarpt ?

Om det er 1/20s eller 1/200s er irrelevant for hovedmotivet hvis det er blitslyset som er hovedbelysningen - det viktige er blender, ISO ig styrken på blitslyset.

Hvis det blir for mørkt, så øk blitseksponeringsjusteringen. Hjelper ikke dette, så gå opp i ISO (eller større blender) - så er blitsen for veik, men du kan kompensere med økt ISO.

Gjør deg selv en tjeneste og ikke heng deg opp i lukkertid når det er blitsen som er hovedlyset - det blir samme mengde blitslys på 1/20s som 1/200s. Lukkertiden gir hvor lyst det som ikke er opplyst av blitslyset blir.

Prøv!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Min erfaring er at når jeg bruker iso 100 og 1/200 sekund med blits, så blir hovedmotivet perfekt belyst mens bakgrunnen blir nærmest svart. Mens om jeg bruker 1/60 sekund og iso 200, blir hovedmotivet like bra, mens bakgrunnen blir bedre opplyst og en mer naturlig del av bildet. Hvor skarpt ting er har lite med disse tingene å gjøre, det er kun belysningen som endres, og da forholdet mellom forgrunn og bakgrunn.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Om det er 1/20s eller 1/200s er irrelevant for hovedmotivet hvis det er blitslyset som er hovedbelysningen - det viktige er blender, ISO ig styrken på blitslyset.

Hvis det blir for mørkt, så øk blitseksponeringsjusteringen. Hjelper ikke dette, så gå opp i ISO (eller større blender) - så er blitsen for veik, men du kan kompensere med økt ISO.

Gjør deg selv en tjeneste og ikke heng deg opp i lukkertid når det er blitsen som er hovedlyset - det blir samme mengde blitslys på 1/20s som 1/200s. Lukkertiden gir hvor lyst det som ikke er opplyst av blitslyset blir.

Prøv!

Takker for svar:-)

Som dere skjønner har jeg en del å lære her.

At blitsstyrke, blender, iso for som styrer eksponering på motivet?

Men om jeg som nevnt vil ha med mer bakrunnslys, kommer ikke lukkertiden inn her altså?

Lenke til kommentar

Du bruker blits for og fryse bevegelser, hvis ikke må du bruke lang eksponeringstid og da vil bevegelige motiver bli uskarpe. hvis man skal ha omgivelsene eksponert også så må man opp i lukkertid men det blir en avveiing mot motiv/bevegelseuskarphet. Er det relativt mørkt og man bruker lang lukkertid for og få eksponert omgivelsene kan motivet gå raskt ut av bildet så fort blitsen har fyrt av uten at det vil ødelegge bildet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for svar:-)

Som dere skjønner har jeg en del å lære her.

At blitsstyrke, blender, iso for som styrer eksponering på motivet?

Men om jeg som nevnt vil ha med mer bakrunnslys, kommer ikke lukkertiden inn her altså?

Jo - som jeg skriver - "Lukkertiden gir hvor lyst det som ikke er opplyst av blitslyset blir" - hvis du vil ha mer bakgrunnslys på det som er i bakgrunnen, bak hovedmotivet (det antas her at hovedmotivet er tettere på enn bakgrunnen), så vil lenger lukkertid hjelpe. Som du også selv skrev et par poster tidligere, og som jeg ikke hang meg nok opp i. ;)

Med en skikkelig ekstern blits burde blitsen være sterk nok for å lyse opp hovedmotivet. Prøv!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Blitsen klarer sjelden å lyse opp både hovedmotivet og bakgrunnen korrekt i samme blink. Dersom man kjører på med kraftigere blits blir jo hovedmotivet overeksponert. En løsning er jo å ha eksterne blitser som belyser bakgrunnen separat. Men utenom dette må man altså få fanget større del av det naturlige bakgrunnslyset ved å bruke høyere iso, større blender og lenger lukkertid. Det som belyses av blitsen er alltid skarpt siden blitsen er så kort, og blitsstyrken beregnes automatisk av kameraet slik at hovedmotivet blir riktig belyst. Men bakgrunnen kan lett få bevegelsesuskarphet om man overdriver lukkertiden. Man kan også få ghosting i hovedmotivet om man overdriver. Prøving og feiling er det eneste som funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...