int20h Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Vannkjøling direkte på prosessoren En ny teknikk utviklet av Stanford University gjør at man kan implementere vannkjøling inne i selve prosessoren. Samarbeidspartnere er AMD, Apple og Intel. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Erm... Kanalene er nok ikke laget av silikon, men silisium... Det engelske ordet "silicone" har lurt mange... Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 <ironoi> Kjøss og jeg som trodde Silicon Valley var bebodd av masse damer med store "hyller". </ironi> Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Det påstås også at Intel var meget imponert over teknikken og at man aldri hadde sett kjølesystemer med så god effekt. Ja, det her må jo være noe for Prescott's 100W. 8) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 selge vapoen fort som ****** eller? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 <ironoi>Kjøss og jeg som trodde Silicon Valley var bebodd av masse damer med store "hyller". </ironi> Me2 Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Erm... Kanalene er nok ikke laget av silikon, men silisium... Det engelske ordet "silicone" har lurt mange... frykter seriøst prisen på denne løsningen... leste i tekninsk ukeblad forleden om at man fryktet silisium mangel i verden.. itilegg hørtes ikke ut som noe som var billig å lage.. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Silisiumoksid (SiO2) finnes det nok av skulle jeg tro, det er hovedbestanddel i vanlig sand, tror jeg... Problemet er å få det over i brukbart format for prossessorprodusentene. Sikkert ikke lett å få det til... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 AMC bruker en elektro-kinetisk pumpe slik at væsken strømmer gjennom kanalene. Væsken er den eneste bevegelige delen av systemet og det er dermed praktisk talt støyfritt. Hva i all verden er en elektro-kinetisk pumpe? Hvordan kan den drive vannet rundt uten å lage støy? Lenke til kommentar
Izex Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Woot :o den type kjøling har jeg tenkt mye på før dette kom, og nå fins den...noen har tjuvkoblet seg inn på hjernen min, sikkert sånne telepat teknologi stjele folk...Rart de fant no i det hele tatt høhøhø Gleder meg ihvertfall til den dagen da det ikke fins vifter til PC lengre! T.o.m vannkjølinga må jo ha de skranglete propellene på radiatoren. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hmm kunne det vert no og så med en pelt oppå der kjølt av en "vanlig" vannkjøling :wink: Lenke til kommentar
Revox Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Får håpe de tenker langt nok til å implentere frostveske i de også.. Ellers er det nok meningsløst å prøve å kjøle dem ytterligere ned med peltier eller bytte ut vapochill. Men endelig begynner det å skje noe.. Det fins ikke no mer primitivt enn ei vifte.... Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 se her på denne tråden: http://www.ocshoot.no/cgi-bin/ubb/ultimate...c;f=28;t=000036 et sted der er det en (jente!) som skriver om denne typen kjøling! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 AMC bruker en elektro-kinetisk pumpe slik at væsken strømmer gjennom kanalene. Væsken er den eneste bevegelige delen av systemet og det er dermed praktisk talt støyfritt. Hva i all verden er en elektro-kinetisk pumpe? Hvordan kan den drive vannet rundt uten å lage støy? Er det ingen som kan fortelle hva en elektro-kinetisk pumpe er? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 AMC bruker en elektro-kinetisk pumpe slik at væsken strømmer gjennom kanalene. Væsken er den eneste bevegelige delen av systemet og det er dermed praktisk talt støyfritt. Hva i all verden er en elektro-kinetisk pumpe? Hvordan kan den drive vannet rundt uten å lage støy? Er det ingen som kan fortelle hva en elektro-kinetisk pumpe er? Det er ikke lett å forklare men det handler om kjemiske endringer i et stoff frembrakt av elektrisk strøm, altså at den elektriske strøm som blir tilført skaper kjemiske reaksjoner i den flytende massen som får denne til å bevege seg/sirkulere. Kinetisk energi: en skalar størrelse som er en funksjøn av et objekts masse og fart. Denne kinetiske energien til et objekt er alltid positiv. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Det er ikke lett å forklare men det handler om kjemiske endringer i et stoff frembrakt av elektrisk strøm, altså at den elektriske strøm som blir tilført skaper kjemiske reaksjoner i den flytende massen som får denne til å bevege seg/sirkulere. Kinetisk energi: en skalar størrelse som er en funksjøn av et objekts masse og fart. Denne kinetiske energien til et objekt er alltid positiv. Takker for svar. Hva slags kjemisk reaksjon kan skape bevegelse, altså kinetisk energi? Det er ikke vanlig vann som sirkulerer da, ikke sant? Lenke til kommentar
SirHansen Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det er ikke lett å forklare men det handler om kjemiske endringer i et stoff frembrakt av elektrisk strøm, altså at den elektriske strøm som blir tilført skaper kjemiske reaksjoner i den flytende massen som får denne til å bevege seg/sirkulere. Kinetisk energi: en skalar størrelse som er en funksjøn av et objekts masse og fart. Denne kinetiske energien til et objekt er alltid positiv. Takker for svar. Hva slags kjemisk reaksjon kan skape bevegelse, altså kinetisk energi? Det er ikke vanlig vann som sirkulerer da, ikke sant? 1253893[/snapback] Det kan umulig være noen kjemisk "reaksjon" ved hjelp av elektrisk strøm. Tenk deg en positiv pol på den ene siden og den negative på den andre siden. Vann er et dipolt stoff, altså positivt på den ene siden og negativt på den andre siden. H2O, der hydrogene danner en positiv side og oksygenet danner en negativ side. Molekylene vil altså snu seg ut ifra hvilken side som er positiv og hvilken som er negativ. (-)pol mot (+)pol, er en ganske enkel forklaring. Det er ikke sikkert de bruker vann, nei. Det finnes mange dipoler, som aceton (lakk fjerner). Aceton fordamper lett, så de bruker nok ikke dette, men det ville helt klart blitt fart i stoffet hvis de klarte å holde på trykket. Hele systemet bygger vel på samme prinsipp som elektrolyse, bare at de bytter litt på polladningene, og har nok flere enn 2. Hadde vært moro hvis jeg tok helt feil nå. Hehe.. Var bare en ide jeg fikk når jeg leste om dette Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 lol, 3 års bump, gratulerer! Lenke til kommentar
SirHansen Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 lol, 3 års bump, gratulerer! 7169885[/snapback] Takktakk Ja, jeg vet det er merkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå