Gå til innhold

Partisjonshelvete

oleredv

Anbefalte innlegg

Har fått et problem som eg ikkje skjønna så mykje av. Skulle hjelpe en kompis med installasjon av en ny harddisk. Sidan disken var så stor fann vi ut at vi kanskje burde dele den i tre dela. Som sagt så gjort. Vi sette i gong og lagde ført to pratisjona. En på 7,5 gb og en med resten (ca 50 gb). Deretter ville vi dele den største partisjonen i to like store dela (brukte partition magic). No starta trøbbelet. Partition magic har på en eller anna merkelig måte laga en partisjon som ikkje viser i sjølve programmet, men den viser i partitioninfo'en. Det ledar oss til at vi ikkje klara å fjerne eller fikse på den sidan den ikkje viser i verken fdisk eller partiton magic. I partitioninfoen står den opplista som en ebpr-partisjon, ka nå det enn måtte bety? Eg vil jo berre ha fat32!

Har hørt at det finst visse recovery program, men eg vil helst høyre om det er noken andre som har opplevd det samme, og om det er noken med tips til korleis dette kan løysast? Vil helst sleppe å formatere heile disken sidan vi satt i mange tima og innstallerte all programvare i går.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, kanskje det ikkje er det, men det er jo ikkje mi maskin så det er jo ikkje eg som bestemmer korleis han vil ha disken oppdelt.

Eg prøvde å køyre fdisk, men problemet der var jo at det kun var to partisjona som dukka opp, den eine på 7,5 gb og den andre på ca 25 gb. Sletta både den utvida og logiske partisjonen, men det hjalp ingenting. For når vi skulle prøve å opprette en ny partisjon hadde vi fremedeles kun 25 gb til rådighet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter ditt første post ser det ut som en partisjon er gjemt (hidden) i partitiom magic.

Dette er ikke noe problem bare gå inn og unhide den slik at den kommer tilbake.

klikk på partisjonen som er gjemt-klikk på operations og gå til advansed-derreter velger du unhide og apply changes.

håper dette hjelper.

airguard

Lenke til kommentar

Skaff deg en hvilken som helst linux distro bootable start innstalasjon når du kommer til partisjonering bruker du linux sin fdisk denne har støtte for mange flere partisjonstyper og filformater enn windows sin slett partisjonene du ikke vil ha og evt opprett ny husk og lagre endringer når du går ut av fdisk. Avbryt innstalasjonen og problemet er forhåpentligvis løst og du har ikke instalert noe linux på maskinen.

Lenke til kommentar

Takk for mange forslag!

Til airguard: Problemet er at partisjonen er så gøymt at den ikkje kjem fram i sjølve partition magic. Den er kun synlig i partition infoen, og der kan eg ikkje gjere noke med den. Som tidligare nemt vert den kalt en EPBR - partisjon.

Det med linux distr. høyres no litt fornuftig ut, men på samme tid så tenker eg at det er jammen merkelig at ikkje partition magic ikkje klara å redigere en partisjon som programmet sjøl har oppretta....

Lenke til kommentar

Linux lønner seg, men ikke bruk fdisk, bruk heller cfdisk.

Nå er ikke jeg helt sikker på hvilke linux distrubisjoner som gjør at du kan kommer i en command linje. RedHat gjør d i hvertfall ikke. Slackware gjør det.

PS. har du to HD'er (f.eks primary master og secondary master) og den store disken ikke er den første, skriv $ cfdisk /dev/hdb (eller hdc/hdd hvis den er secondary et eller annet)

OBS! HDx kommandoen funker kun for IDE disker. Er d en SCSI disk så er d en annen kommando.

Tresprit

Slackware 8.0 = rått :grin:

Lenke til kommentar

No har eg bete i det sure eplet og fjerna alle tilgjengelige partisjona. Men ka skjer? Jo når disken skal partisjonerast opp igjen på nytt er det kun i over kant av 33 gb ledig, altså har det skjedd null forandring! Har sett disken i mi eiga maskin som har en ibm på 40 gb, og det merkelige er at størrelsen på 60 gb'en er akkurat like stor som min egen disk. Har prøvd å køyre diverse erease program men til lite nytte. No blir eg berre meir og meir rådlaus!

Eg frykta litt at dette skulle skje ettersom den partisjonen som eg mistenkte for å stå bak det store holet tidligare ikkje var tilgjengelig i noken program. Men til sjuande og sist rekna eg med at program som slate og IBM sitt eige drive fitness kjørte en full opprensking slik at disken blei gjennoppretta til den opprinnelige tilstanden. Så feil går det an å ta.

Ole

Lenke til kommentar

Siste nytt: Har fått nyss om at det går an å gjere en såkalla lavnivå formatering. Men til dette trengs det en bestemt type programvare. Har vore i kontakt med IBM men dei har ikkje så veldig masse å komme med, så eg lurte difor på om noken her har vore borti noke liknande og av den grunn kan anbefale noken program til nettopp ei slik oppgåve?

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...