Gå til innhold

Islam, kjønn og forhold til ikke-muslimer

Anbefalte innlegg

Egentlig kort spørsmål fra en som vil høre litt tanker rundt dette:

En muslimsk bekjent av meg har en norsk kjæreste. Hun er ikke muslim, men det er "greit" ifølge han. Hans søster derimot er det viktig at skal ha en muslimsk mann, og det ble litt hysteri da det viste seg at hun holdt på med en ikke-muslimsk norsk mann.

Problemstillingen er sikkert kjent for flere, som har vært borti liknende ting.

Så hva er egentlig rett her? Hva står i koranen angående dette, eller gjør det det i det hele tatt? Eller er det rett og slett en overbevisning ogeller egoisme blant muslimske menn for å holde "sine" damer hos seg selv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror den feilen mange ikke-muslimer gjør er å tro at muslimer lever noe mer etter boka enn mennesker fra andre religioner. Man skal ikke overdrive betydningen av hva som står i koranen, fordi det store flertallet av muslimer har ikke lest den i sin helhet eller spesielt nøye - om i det hele tatt - men blander sammen historier fra koranen, hadither (fortellinger om Muhammed fra andre kilder) og kulturelle tradisjoner som ikke har noe med islam å gjøre overhodet.

Etter boka er det akseptert at en muslimsk mann gifter seg med en kristen eller jødisk kvinne (men ikke en "hedensk") forutsatt at hun konverterer, men å ha en kjæreste - dvs. et seksuelt forhold utenom ekteskap - er forbudt enten hun er muslim eller ikke. Dette med at mange menn fra muslimske land står fritt til å bryte disse reglene uten at det får noen reaksjoner mens det ville blitt slått hardt ned på hvis det gjaldt en kvinne er noe som kommer av de kulturelt betingede kjønnsrollene i landene det gjelder, som vanligvis gir menn større seksuell frihet enn kvinner. At man "trekker på religionen" der det passer ens egen agenda forandrer ikke på det.

Lenke til kommentar

Satt akkurat og hørte på en podcast (Godless bitches, som har to av de som vanligvis sitter i atheist expirience som verter) der en indisk/amerikansk tidligere muslim sa nettopp dette. De fleste muslimer har ikke peiling på hva som faktisk står i quranen og i alle disse hadithene, men blander sammen ting og bruker gjerne også kulturelle ting i deres gudetro. Hun hadde lært at det å spise med fingrene var noe som var vel ansett av muslimer, for det var måten muhammed spiste på hadde hun blitt fortalt av indiske muslimer, mens arabiske muslimer ville aldri spist mat med fingrene, de så på det som fy fy... Så det er en rekke ting de fleste muslimer tar som en selvfølge som slettes ikke er det.

Hun tilsto gladelig at det var fordi hun hadde lest quranen og de fleste hadithene at hun var blitt ateist, for med kunnskap kommer også spørsmålene og når spørsmålene forblir ubesvarte, gapene i hva som påståes stort nok og selvmotsigelsene mange nok så kommer som regel tvilen hos de som er ærlige og denne dama gikk fra å være en dypt troende muslim, som gladelig ville gått med burka om faren hennes hadde tillatt det, til å bli en skeptisker og ateist...

Så kanskje det er problemet både i islam og kristendom, de som tror på dette vet rett og slett for lite om det de tror på og tror i alt for stor grad på påstander både i og utenfor de såkalte hellige bøkene? Kanskje er det ateistene som begynner å trykke opp bibler snart og gi dem ut til de religiøse og oppfordrer dem til faktisk å lese boka de tror støtter det de tror på?... he he

Er forøvrig helt enig med David Silverman, presidenten for de amerikanske ateistene, i at bibelen lager ateister av folk fortere enn noen annen bok og jeg tror faktisk det går for muslimer også, da med quranen såklart.... :)

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror den feilen mange ikke-muslimer gjør er å tro at muslimer lever noe mer etter boka enn mennesker fra andre religioner. Man skal ikke overdrive betydningen av hva som står i koranen, fordi det store flertallet av muslimer har ikke lest den i sin helhet eller spesielt nøye - om i det hele tatt - men blander sammen historier fra koranen, hadither (fortellinger om Muhammed fra andre kilder) og kulturelle tradisjoner som ikke har noe med islam å gjøre overhodet.

Det er nok mulig mange muslimer ikke lever etter boka. Men problemet er at de er muslimer, for når andre muslimer som lever etter boka kommer og sier "gjør som oss ellers regner vi ikke dere som muslimer og dere er våre fiender" hva gjør disse muslimene da ?

For både koranen og hadidt er ganske fiendlig innstilt mot ikke-muslimer, kanskje med et lite unntak fra mekka-surene i koranen som av taktiske grunner ble litt fredeligere og ikke nevner vantro eller ikke-muslimer

Etter boka er det akseptert at en muslimsk mann gifter seg med en kristen eller jødisk kvinne (men ikke en "hedensk") forutsatt at hun konverterer, men å ha en kjæreste - dvs. et seksuelt forhold utenom ekteskap - er forbudt enten hun er muslim eller ikke. Dette med at mange menn fra muslimske land står fritt til å bryte disse reglene uten at det får noen reaksjoner mens det ville blitt slått hardt ned på hvis det gjaldt en kvinne er noe som kommer av de kulturelt betingede kjønnsrollene i landene det gjelder, som vanligvis gir menn større seksuell frihet enn kvinner. At man "trekker på religionen" der det passer ens egen agenda forandrer ikke på det.

Det er riktig at en muslimsk mann kan gifte seg med en kristen kvinne.

Men det er en baktanke med dette, og det er at kvinnen senere skal bli presset til å konvertere til islam.

Og om de får barn så skal de oppdras som muslimer, og kvinnen har ingen råderett over barna.

Mao formålet med dette er å spre islam, og det handler ikke om at islam er en menneskelig og human religion.

Voldtekt og sex utenfor ekteskapet er også under visse omstendigheter tillatt i islam.

Lenke til kommentar

Ville du ha giftet deg med en muslimsk kvinne Balty?

Ville du i så fall latt henne ha overbevisningen sin om allaah i fred eller ville du ha forsøkt å konvertere henne? Hvis du ville forsøkt å konvertere henne, hva skiller deg da fra en muslim som ville forsøkt å konvertere en kristen kvinne han giftet seg med?

Du kan ikke voldta en islamsk kvinne! Hvorfor? Fordu hun er mus-lim... Hø hø hø

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ville du ha giftet deg med en muslimsk kvinne Balty?

Ville du i så fall latt henne ha overbevisningen sin om allaah i fred eller ville du ha forsøkt å konvertere henne? Hvis du ville forsøkt å konvertere henne, hva skiller deg da fra en muslim som ville forsøkt å konvertere en kristen kvinne han giftet seg med?

Jeg ville aldri giftet meg med en muslimsk kvinne. Og ifølge islam så kan jeg heller ikke gjøre det.

Men poenget med å kritisere islam fordi de tillater en muslimsk mann å gifte seg med en kristen kvinner,er ikke bare fordi de har baktanker med dette og at de vil presse henne til å konvertere til islam senere.

Men også at det er forbudt for en muslimsk kvinne å gifte seg med en kristen mann.

Denne forskjellen er fordi en kvinne anses som svakere og lettere å presse til å konvertere enn en mann.

Og barna skal da oppdras som muslimer av faren, selv om moren er kristen.

Så hensikten et slikt ekteskap er fra muslimenes side kun å spre islam.

Og siden de skjuler det, så er det ganske uærlig og hyklerisk.

Det hadde også vært mye ærligere om islam hadde tillatt slike ekteskap både for kvinner og menn.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Jupp, omtrent like ærlige som kristne er i samme situasjon...

Lurer du på hva jeg hadde gjort i den samme situasjonen, om jeg hadde giftet meg med en kristen/muslimsk kvinne? Jeg ville ikke gjort det, for jeg vet at jeg ikke helt hadde klart å velge en livsledsager som trodde på så mye bullshit... :) Så da vet du det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hun hadde lært at det å spise med fingrene var noe som var vel ansett av muslimer, for det var måten muhammed spiste på hadde hun blitt fortalt av indiske muslimer, mens arabiske muslimer ville aldri spist mat med fingrene, de så på det som fy fy... Så det er en rekke ting de fleste muslimer tar som en selvfølge som slettes ikke er det.

Dette er feil, er helt VANLIG å spise med hendene i arabiske land..

Lenke til kommentar

Hun hadde lært at det å spise med fingrene var noe som var vel ansett av muslimer, for det var måten muhammed spiste på hadde hun blitt fortalt av indiske muslimer, mens arabiske muslimer ville aldri spist mat med fingrene, de så på det som fy fy... Så det er en rekke ting de fleste muslimer tar som en selvfølge som slettes ikke er det.

Dette er feil, er helt VANLIG å spise med hendene i arabiske land..

Venstre hånd også eller bare med høyre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...