Gå til innhold

AC1900 router - Deling av nett / antenner?


Magulv

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd å søke på forumet, og på google, men sliter litt med å finne et forståelig svar..

 

Jeg har nettopp kjøpt min første dual band router; en Netgear R7000 Nighthawk. Min laptop (Asus UX32VD) har jeg ettermontert Intel AC-7260 nettverkskort i, slik at jeg får brukt AC-nettet på 5 Ghz.

 

Samboeren min har en eldre macbook pro, så hun får ikke brukt AC-nettet. Trodde jeg ihvertfall...

 

Det første jeg ikke skjønner er: Med macbooken får hun koblet til AC-nettet, og oppnår da tilkoblingshastighet på på det dobbelte (300 Mbps) av det hun oppnår på N-nettet (150 Mbps) på 2,4 Ghz.. Det samme med min mobiltelefon (uten AC-nettverkskort).

Jeg trodde det ikke var mulig å koble til et AC-nett på 5 Ghz med en maskin med nettverkskort som ikke støtter denne standarden? Og i tillegg oppnå dobbel hastighet??

På min maskin oppnår jeg 866 Mbps over AC-nettet.

 

Dette ledet meg til å tenke på disse antennene på routeren. De er det 3 av. AC-nettet klarer vel 433 Mbps pr. antenne. Er det da slik at routeren dedikerer 2 stk antenner til AC-nettet, mens den siste server N-nettet?

Er det da slik at når samboeren kobler seg til AC-nettet oppnår hun doblet hastighet, fordi routeren da i praksis gir henne N-nett men på de 2 antennene som også brukes til AC-nettet?

 

Det neste spørsmålet blir da: Er det for oss mest hensiktsmessig å slette 2,4Ghz-nettet, og kun bruke 5Ghz nett? Alle enhetene våre klarer jo å koble opp til det uansett?

Fordelene vil vel være at jeg på min maskin kan oppnå 1299 Mbps (433 Mbps x 3 antenner), mens min samboer (og våre mobiler) kan oppnå 600 Mbps (150/200 Mbps x 3 antenner + beamformingteknologi).

Ulempen er vel at nå har min maskin et uforstyrret nett, slik at hvis jeg f.eks streamer eller overfører filmer til og fra NAS'en (trådløst fra pc til router, kablet fra router til NAS) så påvirker ikke det samboerens hastighet, mens med kun ett nett vil all trafikk påvirke hverandre?

 

På forhånd takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

300Mbit er to datastrømmer og 40MHz båndbredde. (5GHz bruker normalt full 11n-båndbredde = 40MHz)

150Mbit er to datastrømmer og 20MHz båndbredde.

 

Sistnevnte er typisk på 2,4GHz fordi det bruker en nabovennlig standard (smalere bånd) som ikke forstyrrer alle frekvensene.

 

Du trenger ikke slette 2,4GHz (den har lengre rekkevidde). Men gi de forskjellig navn. Eks: Nettverk2GHz og Nettverk5GHz.

 

For å få 11ac-standarden så må du være tilkoblet 5GHz og ha nettverkskort som støtter standarden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...