Gå til innhold

Fri og permer i Infanteriet?

Rezaldo

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn i infanteriet i August i år og lurte på hvordan det er med fri og permisjoner i infanteriet. det er jo 4 avdelinger men sånn generelt. Har hørt at man har fri i helgene og på kveldstid/etter endt dag? og hvor ofte har man perm og hvor lenge varer de? tenkte det er greit å reise hjem en helg i blant dersom man har fri, og ikke minst i permene.

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal inn i infanteriet i August i år og lurte på hvordan det er med fri og permisjoner i infanteriet. det er jo 4 avdelinger men sånn generelt. Har hørt at man har fri i helgene og på kveldstid/etter endt dag? og hvor ofte har man perm og hvor lenge varer de? tenkte det er greit å reise hjem en helg i blant dersom man har fri, og ikke minst i permene.

takker for svar :)

Varierer fra sted til sted og etter dagssituasjonen. Som oftest har man fri i helger og kvelder, men dette kan når som helst endres. Man har ikke en fastsatt plan for året når man har fri. Vet ikke hvordan det kommer til å fungere der du havner, men vi fikk beskjed om vi var "helt fri" i helgen og kunne reise hjem, eller om vi bare hadde "fri". Sistnevnte førte oftest til at det var like greit å sove med støvlene på og våpen klart natt til lørdag, stort sett rundt 2-3 på natten smallt det :-P

Lenke til kommentar

Hvis det er 2.Bataljon du skal inn i så skal du nok ikke bekymre deg. Du får mange flere permdager enn det du har krav på og fri hver helg. Ikke bekymre deg :)

Nåja, jeg hørte nå de stakkars 2.bat fløy utafor vinduet vårt midt på natta i helga jeg. Dette var riktignok i rekrutten, dro fra Skjold når jeg var ferdig med rekrutten, så kan endre seg etter de var ferdig med sin rekrutt.

Lenke til kommentar

Morn Rezaldo!

Infanteri og fire avdelinger ja? Det er ikke tilfeldig vis 2.Bataljon vel? :)

Isåfall så sjåast vi der! Jeg skal til 2.Bn :dribble:

tenkt no på hva du vil gjøre der oppe el? Jeg personlig vil inn i KavEsk :ph34r:

jepp det er 2.bataljon ;) men har ikke tenk så mye på hva jeg vil der oppe enda

Lenke til kommentar

Haha, nice! :wee: gleder du deg?

Har snakka litt (bare litt da) med fattern om hvordan det er med fri og sånn. Han har vært befal i ingeniørbataljonen. Det er jo ikke helt det samme, men de er på samme leir, så det er da ihvertfall noe, men sånn jeg har forstått det så pleier endel å bli igjen i helgene og heller reise hjem ved lengre permer. Det er et stykke å reise fra skjold (sånn 40min med buss til Bardufoss også for meg er det flytur til Gardermoen også en nesten to timers kjøretur til Elverum) . Det skal vist være bra velferd der og det planlegges visstnok noe nesten hver helg, som slalåmturer til Narvik og den slags, også går det an å ta buss ned til Tromsø og være der i helger.

Ihvertfall sånn jeg forstod det på fattern så regna han ikke med at jeg kommer til å reise hjem noe særlig i helgene :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har søkt rundt og snakket en del med folk jeg kjenner som har vært der oppe og tror jeg begynner å få en ok peiling på hvordan det er der oppe :green:

Fant forresten noe som virker som en fin beskrivelse av de fire avdelingene på milforum.net:

2.Bn er en av tre kampbataljoner i Hæren. Den består av 4 kompanier samt en bataljonsstab. De 4 kompaniene er:

Geværkompani B (forkortet Kp B)
Geværkompani C (forkortet Kp C)

Kavalerieskadronen (Forkortet Kav Esk)

Støttekompaniet (Forkørtet Stø Kp eller Støtte)

Alle som møter til tjeneste i 2.Bn skal først møte på Sessvollmoen, hvor man blir fordelt på kompani. Denne fordelingen er basert på blant annet et intervju/samtale med et befal fra de 4 kompaniene.

Deretter er det fly opp til Bardufoss og buss til Skjold. Der vil dere bli ført til kasernen dere skal sove på, få brannvernleksjon og deretter søvn. Dagen derpå, og kanskje den påfølgende dagen er det "rundløypa" som vi kaller det. Her er det alt fra hørselstest, uttak av materiell på depot til registrering av behov om stønad etc. Når denne dagen er ferdig skal de fleste være kledd i uniform, og man begynner å se ut som en soldat.

De neste ukene består av utdanning og trening, det vi kaller Grunnleggende Soldatutdanning. Denne er lik for alle kompaniene, og vil for januarinnrykket vare litt lenger enn vanlig. Etter denne perioden, også kalt rekrutten, begynner forskjellene i avdelingene å vise seg.

Geværkompani B og C er knyttneven til bataljonen og de ser like ut, med noen små forskjeller. Her vil det utdannes geværmenn først og fremst. Her lærer man seg hvordan man skal bevege seg riktig fra en stilling til en annen, hvordan man kaster granater osv. Man blir en standard fotsoldat rett og slett. I tillegg vil noen lære seg å bruke maskingevær (MG-3/LMG), andre vil lære seg å bruke lette panservernvåpen (M72). Noen vil bli vognførere på de forskjellige kjøretøyene man bruker, andre vil havne i kompanistaben hvor man støtter geværtroppene i den daglige tjenesten. Dette er Band of Brother tjeneste.

I Kavalerieskadronen finner vi bataljonens øyne og ører. Eskadronens hovedoppdrag er å skaffe informasjon om terrenget og fienden, sånn at bataljonsjefen kan angripe dem på best mulig måte. Derfor er utdanningen noe annerledes her etter rekrutten, enn for geværkompaniene. Her er det fokus på patruljetjeneste, kart og kompass, overlevelse og samband. Noen vil bli spesialisert som sanitetsmenn, og noen få vil bli skarpskyttere. Her vil det også utdannes vognførere på de forskjellige kjøretøyene som disponeres. Kav Esk opererer foran bataljonen som regel, og trenger hardføre og selvstendige soldater. Hvis du liker litt tunge bører, og å være kald og våt er dette plassen for deg.

I Støttekompaniet et det veldig variert tjeneste. Det er ikke det kompaniet som har flest folk i fremste linje, men det er det kompaniet som er kraften bak slaget til knyttneven. Her har man pr nå 5 tropper; Bombekastertropp, Sanitetstropp, Transporttropp (Tren) og Kommandoplasstropp.

I Bombekastertroppen utdannes det personell som skyter med selve våpenet, en 81mm BK. Den skyter sprenggranater som går i en krum bane flere kilometer før den treffer målet. Et fenomenalt støttevåpen for infanteriet. I tillegg utdanner de soldater som er lenger frem og hjelper geværkompaniene med å få granatene til å treffe på rett plass, disse kalles BK OP.

I Trentroppen frakter de bataljonens egne forsyninger, som vann, mat, ammunisjon, drivstoff osv. De har også en bergingskapasitet, som de bruker støtt og stadig når geværkompaniene kjører seg fast. Liker du store kjøretøy kan nok dette være spennende.

I Sanitetstroppen er fokuset førstehjelp, og dette blir man god på. Sanitetstroppen sin rolle er å støtte geværkompaniene med førstehjelp under operasjoner. Man har to roller i troppen, det er enten på evakueringsvogn eller lett hjelpeplass. Evak-vogna er som regel litt lenger frem, for å gjøre evakueringen lettere. Hjelpeplassen er litt lenger bak, og her er det blant annet lege som kan gjør enkle inngrep. Liker du førstehjelp er dette plassen for deg.

I Kommandoplasstroppen sørger man for nærsikring av bataljonens ledelse, samt at man sørger for at bataljonen har sambandet sitt opp og gå, sånn at man kan gjennomføre operasjoner og snakke sammen. Ikke de som er mest ute og kriger, men en vesentlig faktor ift bataljonens operasjonsevne. Er du teknisk flink er dette troppen for deg.

Panserbekjempelsestroppen er bataljonens slegge, og det er her ildkraften til bataljonen primært hentes. I denne troppen vil man inngå i et Javelin-lag, og lære seg den stridsteknikken som kreves for å bruke dette systemet best mulig.

Som du ser er mulighetene mange, og det tar litt for lang tid å gå igjennom alt her. Noe må du jo også nesten finne ut på egen hånd. Tjenesten i 2.Bn er uansett meget god, med gode øvingsområder og dyktig befal.

Takker til AGR416 (milforum.net) for bra beskrivelse :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Btw, hvis ib eller befal plutselig begynner å snakke om brann instruks, da kan dere banne på at det er øvelse den natten. Ikke ta på dere klær, bare sko og dyne, ellers blir det bare masse unødvendig leven...

Haha, høres da koselig ut :hm: Har hatt noe lignende på roverturer i speidern, men ikke i dyne, og mest sannsynlig ikke like tøft som i forsvare da :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...