Strømmis Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Hei Skal til å oppgradere min bærbare med en SSD(samsung evo 250GB), men det er noen småting jeg lurer på før jeg skal kjøpe. Har forstått det slik at en ny og ren installasjon av windows 7 er å anbefale når man først skal skifte ut harddisken, men akkurat hvordan foretar man en slik installasjon?(Regner med noen har spurt om dette før, men finner ingen tråder med steg-for-steg fremgangsmåte) Er det nok å lage en recovery-DVD og boote fra den i BIOS etter at SSD'en er satt inn eller er jeg helt på villspor nå? Har ikke installasjons CD'en til windows 7 bare så det er nevnt. Eller blir dette en for komplisert oppgave for en som er nokså blank på data og brurde heller gå for å klone OS med programvaren som følger med? Takker på forhånd for evt. svar Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Litt flere detaljer hadde vært nyttig når du ber om råd. Lese engelske artikler og "how to's" er en nødvendighet. Alltid ok å reinstallere windows fersk. Men du må være obs på flere ting som windows media på dvd eller bootbar usb (lage dette selv), få tak i alle drivere til laptoppen spesielt nettverk slik at du får den på nettet etter windows installasjonen. Er ikke alltid innebygd på media. Jeg ville foreslå for deg å ta image av systemet og restore image til ssd vha windows egne løsning. Dette da den er enkel å gjennomføre . Les her http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid+state-drive-without-reinstalling-windows Endret 30. januar 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Windows 7 recovery-DVD kan ikke brukes til å installere Windows 7. Men frykt ikke! Du kan nemlig laste ned offisiell norsk versjon av Windows 7 her (direktelenke til Windows 7 Professional x64 SP1 U (media refresh) som er den mest vanlige). Du laster da ned en ISO-fil som er en bildefil (image) av en setup-DVD. Denne overfører du til en minnepenn med Microsofts offisielle program. Slett så filen ei.cfg fra mappen sources på minnepennen. Da får du nemlig opp en liste under installasjonen med alle versjonene slik at du kan velge riktig (som regel Home Premium). Her må du velge riktig versjon slik at du får aktivert med din egen produktnøkkel. Har du ikke denne, se etter klistremerke på maskinen. Benytt evt. ProduKey for å hente ut produktnøkkelen fra Windows. En enkel guide til clean install av Windows 7. Endret 31. januar 2014 av Pey'J Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Pey'J, jeg tror du misforstår litt hva TS mener. Han snakker sikkert om en Samsung Revocery-DVD som kan lages via et program som følger med laptopen. Det vil da bli et image av hele hard disken slik som den kom fra fabrikken. Hvis det er slik, burde dette funke helt fint. Har selv gjort dette med to laptoper og har virket fint. Den eneste bakdelen er at det vil følge med all "bloat" softwaren til Samsung. Dog kan nok det beste være en helt ny og ren installasjon slik Per'J sier. Bare sørg for at du finner alle riktige driver til laptopen, helst før du installerer Windows på nytt. Det er lettere å finne drivere hvis du sjekker i Enhetsbehandling og laster ned dem og legg dem på en USB key for å ha dem klar for bruk etter installasjonen. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Jeg ville laget en ren installasjon av win 7 som beskrevet over, ikke bruk recovery. Recovery inneholder som regel en masse humbug som jeg mener man kan klare seg fint uten. Det du bør gjøre i forkant er imidlertid å gå på PC produsenten hjemmeside å få tak i disse driverene, legg dem på en minnepenn e.l sånn at du har dem klar når du sitter med kun ren installasjon: Chipsett (hovedkort/brikkesett) WIFI trådløst. Eventuelt nettverks kontakt( kablet) Lydkort driver Skjermkort driver (her bør man gå til produsenten for skjermkortet, dette er nok ATI, Nvidia eller Intel) Det fine her er at siden du bytter hardisk, så kan du bytte tilbake til den gamle dersom du ikke lykkes med SSD`en i første omgang. Husk å gå inn i BIOS i forkant av innstaleringen på SSD, under hardisk og tilkopling så velg AHCI. Lenke til kommentar
Strømmis Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 Hei. Takk for alle svar. Er nok løsningen til Pey'J jeg er ute etter. Litt utfyllende info om den recovery-DVD'en som jeg nevnte og som Chavalito mener kan fungere. Maskinen er en ASUS og de har et eget program hvor man kan lage en recovery som DVD eller som ISO-filer. Det var disse jeg lurte på om jeg kunne bruke til en ny og ren installering. Men løsningen til Pey'J virker såpass enkel at jeg jeg går for den Og til syar2003. Linken du har lagt ut virker på meg som en forklaring på hvordan man kloner over OS. Det er ikke helt nødvendig da det medfølger programvare for kloning og en USB-SATA kabel med SSD'ene til samsung. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå