irrasjonell7 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Hvordan er livet som sanitetssoldat egentlig? Er rekrutten noe annerledes enn for de andre? Taes medic kurset i rekruttperioden eller etterpå? Stilles det noen spesifikke krav fysiske, karaktermessige osv? Dersom man ønsker å jobbe med sanitet internasjonalt, hva er da den beste veien å gå? Lenke til kommentar
Luren91 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Rekrutten er ganske lik overalt, men går ut ifra at soldater i sanitetsbataljonen får Sanitetskurs nivå 2 (som er ca ett hakk under sykepleier eller noe) Alle lærer sanitet i rekruttsperioden men SanBat lærer nivå 2 etter rekrutt. Mener du internasjonale operasjoner? Lenke til kommentar
Stereotypisk bergenser Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Korriger meg gjerne: -Alle soldater skal bestå nivå 2 førstehjelp -Sanitetssoldater skal være kurset i nivå 3 -Sykepleier i tillegg tilsvarer nivå 4 -Lege tilsvarer nivå 5 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Hvordan er livet som sanitetssoldat egentlig? Er rekrutten noe annerledes enn for de andre? Taes medic kurset i rekruttperioden eller etterpå? Stilles det noen spesifikke krav fysiske, karaktermessige osv? Dersom man ønsker å jobbe med sanitet internasjonalt, hva er da den beste veien å gå? -Det er fantastisk om du søker deg til en "aktiv" avdeling! Med det mener jeg en avdeling som trener mye. -Samme rekrutten. -Etterpå. Kursing til nivå 3. Ikke være redd for sprøyter eller blod da det fort blir endel stikketrening på hverandre. -Ikke som jeg fikk beskjed om -Hva mener du med jobbe internasjonalt? Røde kors? Endret 30. januar 2014 av RunRookieRun Lenke til kommentar
irrasjonell7 Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 Hvordan er livet som sanitetssoldat egentlig? Er rekrutten noe annerledes enn for de andre? Taes medic kurset i rekruttperioden eller etterpå? Stilles det noen spesifikke krav fysiske, karaktermessige osv? Dersom man ønsker å jobbe med sanitet internasjonalt, hva er da den beste veien å gå? -Det er fantastisk om du søker deg til en "aktiv" avdeling! Med det mener jeg en avdeling som trener mye. -Samme rekrutten. -Etterpå. Kursing til nivå 3. Ikke være redd for sprøyter eller blod da det fort blir endel stikketrening på hverandre. -Ikke som jeg fikk beskjed om -Hva mener du med jobbe internasjonalt? Røde kors? Takk for svar, jeg er aktiv i røde kors hjelpekorps noe jeg leste på forsvaret.no kunne være en fordel. blod og sprøyter er ikke noe problem Mener internasjonale operasjoner gjennom forsvaret, altså være sanitetssoldat i krigssammenheng er sanitet noe som mange velger, greit å vite om jeg har nada sjangs liksom. venter på svar på søknaden om å bli innkalt til sesjon del to, da jeg takket nei første gangen jeg ble innkalt. Hvilke aktive sanitetsretninger er det å gå? sanitetsbataljonen ?? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) For å delta i internasjonale operasjoner må du uansett fullføre førstegangstjenesten for så å verve deg. Så spørs det vel hvilke internasjonale operasjoner som finnes når den tiden kommer. Mange sanitetssoldater ute i de aktive avdelingene er enten utdannede sykepleiere, eller tar utdanning i tjenesten. Sanitetsbataljonen står for treningen din, og når kurset er fullført kan man søke/bli fordelt rundt til forsvarets baser og skip. Jeg sitter igjen med enorme mengder nyttig kunnskap, erfaringer og minner fra tiden, så spør gjerne om det er noe mer detaljert du lurer på. Tjenestegjorde i perioden januar 06 til mai 09, så enkelt ting i forhold til førstegangstjenesten kan ha endre seg, men ellers er nok forsvaret likt seg selv :-P Endret 31. januar 2014 av RunRookieRun Lenke til kommentar
Luren91 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Korriger meg gjerne: -Alle soldater skal bestå nivå 2 førstehjelp -Sanitetssoldater skal være kurset i nivå 3 -Sykepleier i tillegg tilsvarer nivå 4 -Lege tilsvarer nivå 5 Det har du helt sikkert rett i. Uten å ha vært i SanBat så har jeg kompiser som har det og som synes det var veldig fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå