tilttt Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Hei! Jeg planlegger mastergraden min, og har sett på noen skoler i USA. Det jeg legger merke til er at det er mer vanlig at masteren kun varer over 1 år i USA, noe som skaper trøbbel i forhold til lånekassen.. Etter hva jeg vet får man kun totalt ca 118 000kr (lån+stipend) per år for skolepenger, og om man tar en grad som koster 40 000 dollar fordelt på 2 år så funker jo dette bra. Problemet er når man tar masteren på kun 1 år til mer eller mindre samme pris. Hvordan gjør nordmenn dette? Er det slik at dem som tar master i USA casher ut 20 000 dollar fra egen lomme eller finnes det en bedre måte å gjøre dette på? Setter veldig pris på svar Edit: Tenker på en spesialisert master, ikke MBA Endret 31. januar 2014 av tilttt Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) De sparer opp egne penger, jobber osv. Det er ikke akkurat pengene det står på om man skal ta en MBA. Vet ikke hvor mye du har lest deg opp på temaet, men de fleste mastergradene i USA innenfor økonomi er såkalte MBAs eller erfaringsbaserte mastere. De tilbys i Norge også og koster her også noen hundre tusener i året og skiller seg veldig ut fra de vanlige masterne i økonomi og administrasjon. Erfaringsbaserte mastere er både for ikke-økonomer og økonomer og er mer en ledelsesutdanning som krever en del år arbeidserfaring. Oversatt til engelsk er mastergraden vi tar i Norge mer en Master of Science in Business Administration. Endret 30. januar 2014 av Nimrad Lenke til kommentar
tilttt Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 De sparer opp egne penger, jobber osv. Det er ikke akkurat pengene det står på om man skal ta en MBA. Vet ikke hvor mye du har lest deg opp på temaet, men de fleste mastergradene i USA innenfor økonomi er såkalte MBAs eller erfaringsbaserte mastere. De tilbys i Norge også og koster her også noen hundre tusener i året og skiller seg veldig ut fra de vanlige masterne i økonomi og administrasjon. Erfaringsbaserte mastere er både for ikke-økonomer og økonomer og er mer en ledelsesutdanning som krever en del år arbeidserfaring. Oversatt til engelsk er mastergraden vi tar i Norge mer en Master of Science in Business Administration. Hei og takk for svar Burde kanskje forklart litt nærmere i innlegg #1, men: Jeg skal ikke ta MBA, men en Master of Science. Er usikker på hvilken, men tenker på International Business, Supply Chain Management, Finance etc.. Disse krever ikke arbeidserfaring, og er etter hva jeg vet ganske likt som en master of science som jeg kan ta i Norge eller Danmark (hvor jeg tar bacheloren min for tiden). For min del står det ikke så mye på penger sånn sett så lenge jeg får det i form av lån fra lånekassen da jeg ikke kan cashe det ut selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå