Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subaru Legacy III (2001) sliter med elendig gass-pådrag i kulda


LiamH

Anbefalte innlegg

 

Jeg bare understreker at japsebiler generelt er ukjent for meg. De bilene der er ikke så ofte på verksted som de tyske og franske bilene. :)

 

 

Subaru krasjer ikke så ofte heller... jeg ser ikke så mange av dem. Men litt av årsaken til at "alle" (som ikke kommer fra merkeverksted) er "VAG-eksperter" er vel også at noe sånt som hver fjerde bil solgt i Norge er VAG. Selvfølgelig i kombinasjon med tidvis tvilsom kvalitet. Selv måtte jeg feks bytte peilepinne etter 75.000km, jeg mener WTF, når man har laget biler i 80 år, så klarer man vel å lage en peilepinne..!? :ohmy::green:

 

Men det var bare en liten digresjon. Er enig i resonnementet ditt når det gjelder falsk luft, nevnte bare muligheten for mager blanding fordi din beskrivelse er akkurat slik jeg ville beskrevet symptomene hvis man prøvde å kjøre uten choke i gamle dager (uten øvrig sammenlikning).

 

Det Mekker'n skrev minnet meg på at jeg opplevde det samme på en Legacy. Den kuttet, nappet, snøftet, og smalt irregulært ved hardt pådrag (dog mest i høyere del av turtallsregister). Ingen CEL eller lamper. Det viste seg å være bankesensor. Men kan ikke huske at det var temperatur-avhengig, og hvis du allerede har byttet den.... Ville bare nevne det. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Subaru krasjer ikke så ofte heller... jeg ser ikke så mange av dem. Men litt av årsaken til at "alle" (som ikke kommer fra merkeverksted) er "VAG-eksperter" er vel også at noe sånt som hver fjerde bil solgt i Norge er VAG. Selvfølgelig i kombinasjon med tidvis tvilsom kvalitet. Selv måtte jeg feks bytte peilepinne etter 75.000km, jeg mener WTF, når man har laget biler i 80 år, så klarer man vel å lage en peilepinne..!? :ohmy::green:

 

Det er solgt like mange, om ikke flere, Toyota i Norge, men disse glimter likevel med sitt fravær på ikke-merke verkstedene.

 

VAG er grusomt dårlige biler. Jeg fatter ikke at de selger så mye som de gjør. Det henger nok igjen fra den tiden der tyske biler hadde "kjørekomforten", mens jappse-bilene var driftsikker, men kjedelig og lite komfortabel. Den tiden er nå over, men likevel så fortsetter folk å kjøpe dette søppelet. :nei:

 

Og ja, de burde klare å lage en peilepinne som ikke knekker, men den gang ei. Hadde det bare vært peiliepinnen som var problemet. :)

 

Det Mekker'n skrev minnet meg på at jeg opplevde det samme på en Legacy. Den kuttet, nappet, snøftet, og smalt irregulært ved hardt pådrag (dog mest i høyere del av turtallsregister). Ingen CEL eller lamper. Det viste seg å være bankesensor. Men kan ikke huske at det var temperatur-avhengig, og hvis du allerede har byttet den.... Ville bare nevne det. :)

 

 

Jepp, bankesensoren er byttet. Bilen blir rape gal når den er defekt siden den er med og styrer tenningen. Den legger som regel feilkode, men det er ikke sikkert det alltid lyser i lampa slik det gjorde på denne bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Subaru krasjer ikke så ofte heller... jeg ser ikke så mange av dem. Men litt av årsaken til at "alle" (som ikke kommer fra merkeverksted) er "VAG-eksperter" er vel også at noe sånt som hver fjerde bil solgt i Norge er VAG. Selvfølgelig i kombinasjon med tidvis tvilsom kvalitet. Selv måtte jeg feks bytte peilepinne etter 75.000km, jeg mener WTF, når man har laget biler i 80 år, så klarer man vel å lage en peilepinne..!? :ohmy::green:

For ikke å snakke om røret til peilepinnen. Slik jeg har skjønt det er både røret og pinnen hyllevare hos VAG-verkstedene.

 

Jeg har ikke noe OBD-leser. Jeg har sluttet som mekaniker pga ryggen, så jeg er litt på bar bakke i forhold til utstyr og en varm plass å stå. Nå er det -15 grader ute og mørketid, så feilsøking utendørs frister lite. :)

Har du tid å vente så kan du få tak i en OBD2-leser for under 200,- inkl. frakt fra Hong Kong, med enten USB eller Bluetooth tilkobling. Så kan du koble den til en laptop og ta med på en kjøretur, og logge verdiene du får fra sensorene fra motoren er kald til den er varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du tid å vente så kan du få tak i en OBD2-leser for under 200,- inkl. frakt fra Hong Kong, med enten USB eller Bluetooth tilkobling. Så kan du koble den til en laptop og ta med på en kjøretur, og logge verdiene du får fra sensorene fra motoren er kald til den er varm.

 

 

Har tenkt tanken, men har veldig dårlig erfaring med disse Hong Kong-testerne. Har bestilt noen av dem og det var mye rot. De leste ut feile koder og slet med å få kontakt med styreenheten.

 

Har du et spesielt merke å anbefale?

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om røret til peilepinnen. Slik jeg har skjønt det er både røret og pinnen hyllevare hos VAG-verkstedene.

 

 

Hehe, ja det er sikkert riktig. Det er jo heldigvis en liten og billig filleting, men bare litt vanskelig å forstå. At biler dynget ned med elektronikk og "bleeding edge" teknologi har større sjanse for å feile enn de som ikke har det er greit nok, men en peilepinne...

 

Men ok, jeg diskuterer det gjerne, men vi bør kanskje unngå at dette blir en "VAG suger-tråd" som jo er et tema for seg selv. PS, jeg tror du tar feil vedrørende antall biler LiamH, i alle fall når det gjelder dagens situasjon. Såvidt jeg kan se er bare Volkswagen alene større enn Toyota i antall nyregistrerte personbiler. Seat og Bugatti selges det vel lite av i Norge, men Audi og Skoda går det jo en del av.

 

Nyreg i 2013 var;

 

Volkswagen (19 130)

Toyota (17 709)

Volvo (11 863)

Ford (9997)

Nissan (8202)

Audi (7511)

Škoda (6948)

BMW (6876)

Mazda (6109)

Mercedes-Benz (6091)

http://snl.no/bilindustri

Lenke til kommentar

 

 

Har du tid å vente så kan du få tak i en OBD2-leser for under 200,- inkl. frakt fra Hong Kong, med enten USB eller Bluetooth tilkobling. Så kan du koble den til en laptop og ta med på en kjøretur, og logge verdiene du får fra sensorene fra motoren er kald til den er varm.

 

 

Har tenkt tanken, men har veldig dårlig erfaring med disse Hong Kong-testerne. Har bestilt noen av dem og det var mye rot. De leste ut feile koder og slet med å få kontakt med styreenheten.

 

Har du et spesielt merke å anbefale?

 

Du er ikke alene om dette. Selv har jeg http://dx.com/p/elm327-bluetooth-obd-ii-wireless-transceiver-dongle-16921#.Uu506EDTCM8. I mitt tilfelle fungerer den greit, men jeg tror ikke alle får en som fungerer like bra.

Lenke til kommentar

Du er ikke alene om dette. Selv har jeg http://dx.com/p/elm327-bluetooth-obd-ii-wireless-transceiver-dongle-16921#.Uu506EDTCM8. I mitt tilfelle fungerer den greit, men jeg tror ikke alle får en som fungerer like bra.

 

Takk for tips! :)

 

Jeg ser at den leser ut en del parametre, men jeg trenger adgang til alle styreenheter. Kommer man seg inn på girkasse, ABS etc. med denne?

 

 

pcp160:

 

Jeg ser at VW selger litt mer enn Toyota for tiden, men verkstedet var fylt med VW til enhver tid, mens Toyota aldri var å se. Man skulle tro det var litt jevnere ut fra disse tallene. ;)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

Du er ikke alene om dette. Selv har jeg http://dx.com/p/elm327-bluetooth-obd-ii-wireless-transceiver-dongle-16921#.Uu506EDTCM8. I mitt tilfelle fungerer den greit, men jeg tror ikke alle får en som fungerer like bra.

 

Takk for tips! :)

 

Jeg ser at den leser ut en del parametre, men jeg trenger adgang til alle styreenheter. Kommer man seg inn på girkasse, ABS etc. med denne?

Adgang til alle styreenheter får du sannsynligvis bare med Subarus eget verktøy, hvis ingen har hacket systemet deres og laget en egen løsning a la Ross-tech. OBD-verktøyene jobber kun med feilkoder og informasjon som faller inn under standarden. Jeg mener at automatkasser er inkludert, men det har jeg aldri sjekket. Alt annet (ABS, airbag, alarm etc) er bilprodusentens egen løsning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering:

 

Bilen ble bare verre og verre. Problemet kom etterhvert også når den var varm og bilen ville nesten ikke gå fremover i det hele tatt. Tok den til slutt tilbake til verkstedet for å få lest av feilkoder/parametre.

 

Det viste seg å være den fremre lambda-sonden, som allerede var byttet nylig. Denne blir da byttet igjen på reklamasjon. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...