LiamH Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Hei. Min Subaru Legacy 2.0L (2001) med EJ201-motor og automatgir sliter med gass-pådrag når det er minus-grader ute og motoren er kald. Har ikke opplevd dette når det er varmegrader ute. Når motoren blir varm, så går den derimot som ei kule og viser ingen tegn til problemer. Det er akkurat som om noe slipper taket når den når drifts-temperatur. Når den er kald og jeg trykker inn gassen, så føles det som om den drukner og hvis jeg prøver å trykke inn gass-pedalen ytterligere, så høres det ut som om det smeller litt i potta. Får derfor inntrykk av at den drukner i bensin og får for lite luft eller for dårlig tenning. Motoren kveles likevel ikke. Det siste året er det byttet tennplugger, luftfilter, kjølevæske, coil-pakke, tomgangsregulator, lambda-sonde og olje m/filter på både automatkasse og motor. Det er tydelig noe som enten stivner fast i kulden eller går tregt. Noen som har noen ideer om hva dette kan komme av eller forslag til løsning? På forhånd takk. Endret 30. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Det der kan skyldes mange forskjellige feil, og desverre er ikke Subaru rundt den årgangen de aller greieste å kommunisere med. Det første som slår meg her er ECT (engine coolant temperature) sensor eller luftmassemåler. MEN det KAN være andre temperatursensorer som holder igjen. Uansett er det ikke usannsynlig at det er snakk om et sensorproblem. Er du kapabel til å feilsøke selv? Om ikke vil jeg anbefale merkeverksted, med en prat med mekaniker på forhånd. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Det der kan skyldes mange forskjellige feil, og desverre er ikke Subaru rundt den årgangen de aller greieste å kommunisere med. Det første som slår meg her er ECT (engine coolant temperature) sensor eller luftmassemåler. MEN det KAN være andre temperatursensorer som holder igjen. Uansett er det ikke usannsynlig at det er snakk om et sensorproblem. Er du kapabel til å feilsøke selv? Om ikke vil jeg anbefale merkeverksted, med en prat med mekaniker på forhånd. Takk for innspill. Er utdannet mekaniker, men er noe ukjent med Subaru og søker derfor hjelp til de som kan ha peiling på dette bilmerket. Har tenkt på ECT'en, men problemet kommer bare når det er frost. Symptomet er såpass markant at jeg ville regnet med litt mer diffus motor-trøbbel hele året hvis det var ECT'en. Det å miste all kraft ved pådrag grunnet ETC'en, og kun når det er frost, finner jeg litt ulogisk. Luftmassemåleren påstår jeg ville fått problemet til å vedvare ved varm motor også, og ved kald motor i mildvær. Jeg ser ikke noe grunn til at frost alene skal sette LMM totalt ut av spill inntil motoren er driftsvarm. Jeg ser for meg skitt/koks/slam i kanaler i gass-spjeld huset, innsugs-slanger e.l. som fryser og dermed blokkerer helt. Når motoren da blir varm, så løses skiten opp og luft kommer forbi igjen. Dette er likevel bare en tanke, da jeg ikke vet hvordan disse gass-spjeld husene er oppbygd på denne bilen. Det er i allefall helt tydelig at kulde er faktoren her som utløser problemet og da blir feilen "mekanisk" i mott hode. Dette er likevel bygget på en generell erfaring. Endret 30. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Registrer deg på subarudriver.com og spør der Garantert en entusiast som kan svare deg. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Godt, mente å ha sett at du hadde kompetanse selv ja.Jeg mener du trenger å begynne å kontrollere komponenter enkeltvis. Lese ut det som kan leses ut av live-signaler og ev. måle ut litt på gammelmåten. Jeg har feilsøkt en del og vet verdien av dette.LMM, har som regel en tempsensor, jeg er usikker på om den har en betydelig praktisk hensikt i en LMM egentlig, men om den er relevant for LMM sin oppførsel kan temperaturvariasjoner gi utslag.ECT kan definitivt være med på å gi slik oppførsel. Se på VAG, jeg har bytta utallige G62 (sammensatt sensor G6 og G2, ene for instrument og den andre til ECU) Disse har skapt mye trøbbel, gjerne før de er så feil at de setter feilkode.Bilen din har elektronisk gasspjeld om jeg ikke husker feil. Det KAN være snakk om tregheter der, men jeg tror ikke det er et vanlig problem i alle fall. Her kan du antageligvis greit åpne og se reaksjon, men da hadde det vært greit å kjørt på ei rulle. Det kan du emulere ved å koble ut bakhjulstrekken og sette framhjulene på is.Har du noen form for OBD-leser som klarer å prate med denne bilen? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Leo_: Hei igjen. Oppdatering etter å ha kikket litt under panseret. Har bare hatt denne bilen i ett par dager, så er ganske ukjent med den. Denne motoren har ikke LMM. Den har kun MAP. Den har også gass-wire, altså mekanisk og ikke elektronisk. Jeg har ikke noe OBD-leser. Jeg har sluttet som mekaniker pga ryggen, så jeg er litt på bar bakke i forhold til utstyr og en varm plass å stå. Nå er det -15 grader ute og mørketid, så feilsøking utendørs frister lite. Kan sikkert få litt hjelp fra en av mine gamle arbeidskollega til å ta den inn på verkstedet på kveldstid. Vurderer likevel å bare bytte ECT. Den koster ikke stort og kan være greit å ha eliminert som feilkilde. Tenker at jeg prøver det først. Takk for hjelpen så langt. Registrer deg på subarudriver.com og spør der Garantert en entusiast som kan svare deg. Det skal jeg gjøre. Takk! Endret 31. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Når den er kald og jeg trykker inn gassen, så føles det som om den drukner og hvis jeg prøver å trykke inn gass-pedalen ytterligere, så høres det ut som om det smeller litt i potta. Får derfor inntrykk av at den drukner i bensin og får for lite luft eller for dårlig tenning. Motoren kveles likevel ikke. Du vet det sikkert fra før av, men bare for å beholde et åpent sinn ifht mulige årsaker vil jeg bare nevne at symptomene med nøling, smelling, og at den "ikke tar gassen" på kald motor, ofte er forbundet med for mager blanding. Feks fra falskluft/vakumlekk, CTS, IAT, eller annet. Så rent praktisk kan det hende det skjer som du tror, eller det kan være 100% omvendt. Ser du noe svart røyk, eller andre symptomer? Jeg ser poenget du har som taler mot vanntemp-sensor, hvis du har en så veldig markant grense mellom +1 og -1 grad, men samtidig er det en så essensiell del fiht problemet du har at jeg ville hørt på Leo, og fått den eliminert enten gjennom (live)måling, eller bytte. Lykke til i alle fall. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Når den er kald og jeg trykker inn gassen, så føles det som om den drukner og hvis jeg prøver å trykke inn gass-pedalen ytterligere, så høres det ut som om det smeller litt i potta. Kjenner ikke til den biltypen så godt men hvordan er choke-system på den bilen? (kaldstart.system) Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Er elektronisk tomgangsregulator og ikke noe choke, det ligger i mappet hvordan den skal få bensin ved hvilken temperatur. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Når den er kald og jeg trykker inn gassen, så føles det som om den drukner og hvis jeg prøver å trykke inn gass-pedalen ytterligere, så høres det ut som om det smeller litt i potta. Får derfor inntrykk av at den drukner i bensin og får for lite luft eller for dårlig tenning. Motoren kveles likevel ikke. Du vet det sikkert fra før av, men bare for å beholde et åpent sinn ifht mulige årsaker vil jeg bare nevne at symptomene med nøling, smelling, og at den "ikke tar gassen" på kald motor, ofte er forbundet med for mager blanding. Feks fra falskluft/vakumlekk, CTS, IAT, eller annet. Så rent praktisk kan det hende det skjer som du tror, eller det kan være 100% omvendt. Ser du noe svart røyk, eller andre symptomer? Jeg ser poenget du har som taler mot vanntemp-sensor, hvis du har en så veldig markant grense mellom +1 og -1 grad, men samtidig er det en så essensiell del fiht problemet du har at jeg ville hørt på Leo, og fått den eliminert enten gjennom (live)måling, eller bytte. Lykke til i alle fall. Takk for innspill. Ingen svart røyk. Bare merker at den "stritter imot" ved gass. Slipper jeg gassen, så stabiliserer den seg og da kan jeg gi lett gass på nytt slik at den går fremover. Ved falskluft ville nok turtallet vært høyere og den ville gått dårligere og hatt høyere turtall hele tiden. I dette tilfellet går den helt perfekt når den er varm. Utover dette, så et det tilsynelatende svært får blandings-sensorer på denne motoren som kan har innvirkning på dette. Det er stort sett MAP, ECT og lamba (den er ny). MAP'en ville jeg nok merket når motoren var varm også. Tomgangsregulatoren ble byttet ny for 6 mnd. siden. Har bestilt ny ECT til motorstyring, så eliminerer jeg den som feilkilde. Det koster like mye å få den testet på verksted som å skifte den. Det er også for kaldt til feilsøking nå. Tar den lettvinte løsningen, og bytter en del ut fra erfaring og magefølelse. Hjelper det ikke å bytte den, så vet jeg at gass-spjeld huset på disse har en tendens til å kokse igjen. Neste steg blir derfor å rengjøre det hvis bytte av ECT ikke gir effekt, siden jeg da ser for meg at feilen må være mekanisk, i form av trege mekanismer eller tette kanaler i spjeldhuset. Det er ingen andre sensorer jeg klarer å se på som relevant i forhold til symptomene. Endret 31. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Vær obs på at den ECT sensoren er notorisk for å ta med seg gjengene ut når du skrur den ut... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Jeg slenger bare ut mine første tanker. Som et løst innspill. Mange kobler ut speedsensor. For å lure forsikringen. På Subaru vil bilen gå i nød og er omtrent umulige å få over 3000 o/min. Du mister all motorkraft over dette og det er like surt som en 1980mod sugediesel. Jeg hadde sjekket stikket til denne ganske fort. Bare for å se at den sitter ordentelig og ikke har noen knekt plastikk rundt den kontakten. Bankesensor er noe man aldri bytter, men på Subaru har jeg bytta det mange ganger. Ikke at jeg husker hvorfor. Jeg ser for meg en vannlekasje i bankesensor, som gjør at det Piezoelektriske elementet fryser og ikke avgir noe signal når det er bikkje kaldt. Det krøller til motorstyringen, tenninga og da spesielt under gasspådrag. Når det blir varmt og smelter derimot vil alt bli bra... Skudd i mørket! Ellers ville jeg startet med temperatur. Se til at motortemp/lufttemp samsvarer med det du antar. Hvis luft temp viser 30 grader når det er 10 minus osv ringer det ei bjelle ikkesant.. Du må riktignok ha en tester eller Ohm`e ting manuelt. Å bytte temp følere på en japaner er ytters sjeldent. Har du MAF sensor kan du få noe krøll med luft-temp, men en rask rengjøring pleier å fikse den biffen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Har bytta en del bankesensorer på Subaru, indikasjonen har alltid vært lys i OBD-lampa. 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Vær obs på at den ECT sensoren er notorisk for å ta med seg gjengene ut når du skrur den ut... Har tenkt tanken. Aldri opplevd det selv, men vet om mange som har fått seg en overraskelse der. De sitter godt de sensorene der. Er dette noe som du vet er spesielt for Subaru eller tenker du generelt? Jeg slenger bare ut mine første tanker. Som et løst innspill. Mange kobler ut speedsensor. For å lure forsikringen. På Subaru vil bilen gå i nød og er omtrent umulige å få over 3000 o/min. Du mister all motorkraft over dette og det er like surt som en 1980mod sugediesel. Jeg hadde sjekket stikket til denne ganske fort. Bare for å se at den sitter ordentelig og ikke har noen knekt plastikk rundt den kontakten. Bankesensor er noe man aldri bytter, men på Subaru har jeg bytta det mange ganger. Ikke at jeg husker hvorfor. Jeg ser for meg en vannlekasje i bankesensor, som gjør at det Piezoelektriske elementet fryser og ikke avgir noe signal når det er bikkje kaldt. Det krøller til motorstyringen, tenninga og da spesielt under gasspådrag. Når det blir varmt og smelter derimot vil alt bli bra... Skudd i mørket! Ellers ville jeg startet med temperatur. Se til at motortemp/lufttemp samsvarer med det du antar. Hvis luft temp viser 30 grader når det er 10 minus osv ringer det ei bjelle ikkesant.. Du må riktignok ha en tester eller Ohm`e ting manuelt. Å bytte temp følere på en japaner er ytters sjeldent. Har du MAF sensor kan du få noe krøll med luft-temp, men en rask rengjøring pleier å fikse den biffen. Takk for innspill. I forhold til speeedsensor og nødmodus, så vil nok motorlampen lyse hvis så skulle skje. Det er ikke tilfellet her. Bankesensoren ble byttet for et år siden, da etter feilkode og lys i motorlampe. Kontakten var hel og fin. Det er, som sagt, ikke MAF-føler på denne. Bare MAP-sensor. Endret 31. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Jeg tenker for subaru da det er hva jeg skrur på. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Jeg tenker for subaru da det er hva jeg skrur på. Skjønner. Takk for tipset. I forhold til problemet, så har jeg merket at hvis jeg setter automat-kassa på "2" under kald-kjøring, altså konstant i andre-giret, så opplever jeg ikke problemet noe nevneverdig. Bilen virker til å gire til 3-giret rimelig fort, så det er tydelig at den nå ikke tåler motstanden som 3-giret gir når den er kald. Jeg skjønner lite av hva dette kan komme av. Jeg får ikke feil på ECT-føleren til å helt passe helt med symptomene... Endret 1. februar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Jeg aner ikke, automatgirt subaru er ikke mitt kompetanseområde Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Ikke mitt heller. Jeg har jobbet på et ikke-merke verksted i flere år, men Toyota/Subaru/Mazda/Honda var stort sett aldri inne. Har derfor liten erfaring med feilsøking på disse bilene, bortsett fra helt enkel vedlikehold som service og bytting av vanlige slitasjedeler. Det gikk stort sett i tyske og franske merker, samt en og annen amerikaner eller italiener. Volkswagon og Audi kan jeg derfor mye om. De sto i kø foran verkstedporten. Endret 1. februar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Det jeg mener er at jeg er mer på de manuelle Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 Det jeg mener er at jeg er mer på de manuelle Skjønte det. Jeg bare understreker at japsebiler generelt er ukjent for meg. De bilene der er ikke så ofte på verksted som de tyske og franske bilene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå