Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg flytter snart fra det nydelige nord, til Bergen. Jeg vet at det innebærer mindre fantastiske landskaper, mindre spennende lys og myyye mindre nordlys. Jeg tror derfor jeg må tilpasse fotointeressen ganske mye, for at den skal holdes oppe. Jeg har sansen for gode gatefotografier, og ønsker å vri meg i den retningen.

Nå leker jeg med tanken om å skaffe meg et (ekstra) kamera som er bedre egnet til gatefotografering, enn speilrefleksen. Jeg har siklet litt på det nye Fujifilm XE-2, med 35 mm f/1.4, som jeg forstår er et supert kamera, og et godt objektiv.

Samtidig har jeg sett at man kan få et brukt Leica M8, med f.eks en Zeiss 35mm f/2, for omtrent samme prisen som Fujisettet.

Nå er jeg overbevist om at Fujisensoren er flere hakk bedre enn den som er i Leica M8. Når jeg likevel vurderer Leica, er det fordi jeg etterhvert har innsett at det ikke er sååå viktig med den aller råeste filkvaliteten (til det er behovet mer enn tilstrekkelig dekket av mitt Canon 6D). Jeg setter pris på selve fotograferingsprosessen like mye som jeg setter pris på de ferdige resultatene/bildene, og i den forbindelse har jeg inntrykket av at de som bruker Leica setter selve brukeropplevelsen svært høyt.

Jeg har aldri forsøkt hverken Leica eller Fujifilm x-serien. Har noen av dere noen gode innspill her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett av problemene med Leica M8 er den elendige ISO ytelsen. Spør deg selv om du kan leve med det :)

M8 begynner også å vise alderstegn med endel feil som kan bli dyre å reparere. Vil du ha Leica så gå for M9.

Eller er Fuji ett trygt valg. Selv gikk jeg for Ricoh GR men da er du stuck med 28mm.

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Jeg har fantastisk ISO-ytelse på Canon 6D, så jeg tror jeg kan leve med en svak ISO-ytelse på Leica.

Når det kommer til mulige reparasjoner, trodde jeg Leica var nærmest uslitelig. Leica M9 blir jo en del dyrere igjen, og jeg har ikke lyst å investere så tungt før jeg vet hva jeg går til..

Lenke til kommentar

Leica er på ingen måte uslitelig, en fotograf jeg kjenner som har M8, M9 og M240 har siden før jul hatt 2 av de på heisatur til Tyskland, og få reparert ett håndlaget kamera tar faktisk jævla lang tid i tillegg.

Leica M8 sliter også med farger og er vel eneste kameraet i moderne tid som kommer med filter for å korrigere dette.

Ville heller satset på ett kamera ala mFT eller Fuji X som har fått mye å velge i siste året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Panasonic GX-7 virker som et fantastisk kamera, og mft-kameraene har veldig mye å by på, særlig når det kommet til optikk. Nå er jeg imidlertid mer fristet av Fuji, og velger nok det foran mft. Det er rart at APS-C har eksistert så lenge, før noen har tatt oppgaven med å lage en god objektivpark til dette formatet på alvor.

Jeg setter pris på inputen i forhold til Leica. Jeg har veldig lite lyst på et (dyrt) reparasjonsprosjekt. Det tar jeg i betraktning! Når det kommer til fargeproblemene, så forstår jeg at det er et problem at svart kan se lilla ut i kunstig lys. I forhold til det har jeg faktisk lest at M8 har en viss fordel når man tar svart-hvitt-bilder, fordi sensoren fanger opp noe mer infrarødt lys enn andre sensorer, noe som visstnok gir gode gråtoner. Gatefotografier synes jeg generelt sett kler sort-hvitt, så jeg har sett for meg at jeg kan leve med fargeproblemene til Leica M8.

Spørsmålet mitt er egentlig om det er noen her som har forsøkt begge deler, og som kan si noe om selve brukeropplevelsen. Er Leica så mye artigere å fotografere med enn andre kameraer (som Fuji), enn det mange Leica-fanboys påstår?

Lenke til kommentar

Hvis du kan leve uten autofokus og zoomobjektiver og annen moderne moro så har fortsatt Leica noen fordømt skarpe objektiver som få konkurrenter kan matche, men det er en brukeropplevelse man enten elsker eller hater. Skjermen på M8 og M9 er også en ubrukelig kuriositet, først på M240 har de fått til en som kan brukes til noe.

Lenke til kommentar

Jeg tar som regel Ken Rockwell med en stor klype salt, men bildene han viser frem taler for seg. X100S er ikke utelukkket. Nå er det sånn at jeg ofte synes bilder tatt med ekvivalent ff 50mm er mer tiltalende enn de som er tatt med ekvivalent 35mm. Derfor er jeg litt nølende til X100S.

Når det kommer til autofokus og zoomobjektiver, så er ikke det så viktig. Jeg har foreløpig ingen planer om å kvitte meg med Canon-utstyret, så jeg har autofokus (og ISO) når jeg trenger det. Jeg har den fantastiske Zeiss 50mm f/2, og trives godt med den (dog tenker jeg den kan selges hvis jeg skaffer meg en leica med et zeiss eller leicaobjektiv).

Jeg innbiller meg at jeg kan like "Leica"-måten å ta bilder på, men det er grenser for hvor mye jeg vil investere for å finne ut av det. Finnes det noen som driver utleie av Leica i Norge?

Lenke til kommentar

Hadde jeg vert deg hadde jeg bytta ut 6D'n med Fuji x-t1.

14/2.8, 23/1.4, 35/1.4, 56/1.2. Er vel en kjekk 60/2.8 Macro også. Det er kreemoptikk! Så kommer de værtettede 16-55/2.8 og 40-150/2.8 senere i år. 18-55/2.8-4 skal viss også være ganske bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er knallfornøyd med 6D og den optikken jeg har til det. Selv om "lite og lett" er en fordel når det gjelder å ha det med seg, så synes jeg litt større og litt tyngre (6D er hverken veldig stort eller tungt) er en stor fordel når man faktisk tar bildene. Jeg liker ergonomien svært godt, og bildekvaliteten er fantastisk.

Jeg ser jo at Fuji-sensorene har et forsprang i forhold til størrelsen nå. Jeg gleder meg til Canon kommer etter og putter noe tilsvarende inn i en FF-brikke. :)

Jeg er imidlertid så heldig at jeg kan velge å ha begge deler. Spørsmålet er fortsatt Leica M8 eller Fuji X-E2.

Lenke til kommentar

... Spørsmålet er fortsatt Leica M8 eller Fuji X-E2.

For noen år siden hadde jeg også en liten Leica fetisj. Trodde jeg hvert fall. Men det er så vanvittig dyrt i forhold til hva du kan få med andre merker at jeg ikke kastet meg inn i det.

Leica er sikkert bra, men jeg har enda ikke sett noe som tyder på at det såååå mye bedre. Annet enn følelsesbaserte argumenter da, og det skal man ikke kimse av.

Kjøp Fuji du, det er gode produkter. Og de har en linje med objektiver som er veldig gode. Flere skal det komme også, etter hvert også med værbeskyttelse.

Og siden vi snakker om vær...

Du skal bo i Bergen. Der er det vær. Til dels ganske mye av det. Du må gjerne kjøpe deg en X-E2, men en X-T1 er værtettet. Det kan jo bety litt. Jeg hadde ikke kastet bort en kalori på argumenter om at den ene modellen gir deg større muligheter for å være "bortgjemt" gatefotograf. De er omtrent akkurat like store, dessuten tror jeg de som blir fotografert driter i om det er med et lite eller et større kamera. Alle som vil ser at du fotograferer uansett kamera...du blir ikke borte selv om du holder hendene foran øynene...:-)

Lenke til kommentar

Det at du vurderer en brukt Leica M8 sier meg at du har kraftig tankeforstoppelse :p

Fuji X-E2 vs. Leica M8 = Fuji, Fuji, Fuji...

Fuji X-E2 vs. Fuji X-T1 = X-T1!!!

Det frister det å kjøpe Fuji X-T1, Olympus E-M1 eller Pentax K-3 pga værtettheten, men hvor ofte går jeg ut for å fotografere i regnet? Det er aldri, hater regn! (men så bor ikke jeg i Bergen :) )

I det siste har jeg begynt å vurdere Nikon D610 pga sensor og pris. 13K er billig. En D610 sammen med f.eks. Nikon 24-120mm f/4 eller Sigma 24-105mm f/4 hadde vært genialt som ett kamera og ett objektiv løsning hengende i en black rapid eller sun sniper reim.

Hvorfor ikke bruke 6D'en med f.eks. nye Sigma 24-105mm f/4?

Og vil du ha noe som er bra til gatefoto og passer i lommen, kjøp Ricoh GR. Sjekk foto.no's bruktmarked.

Lenke til kommentar

Jeg forbauses over hvor mange her på forum som har / har hatt Leica og dermed kan si noe om dette for gatefoto :hm: .

Jeg anbefaler å lese Geir Brekkes skråblikk på Monocrom, den gir en bra intro til hva som utgjør Leica forskjellen:
http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=45421

Filteknisk så finnes det et utall gode alternativer, og noen er bedre på enkelte ting enn Leica (med unntak av å yte Leica glass rettferdighet). Men dersom man vurderer Fuji kontra Leica så er forskjellen for meg at Fuji bruker noen minutter (Islands tid :green: ) på å fokusere og velger fokus alle andre steder enn på folk. Med Leica har man absolutt full kontroll og null tidsforsinkelse. Til gjengjeld har Leica en rekke ulemper. som for lav pris, man må tenke på å lage et bilde (kontra å knipse noe), utsnittet blir omtrentlig osv...

Til tross for at jeg ikke yter Leica rettferdighet kan jeg vise et slags gatefoto...

11402209253_0af2155f12_c.jpg
Scooter_lady by fotoalf, on Flickr
Endret av telealf
Lenke til kommentar

Scooter-damen var veldig flott! Bildene på flicker synes jeg også er veldig gode, og det skal fotografen ha den største delen av æren for. Kameraet leverer tydeligvis skarpe og fine bilder. Fargene er flotte!

Jo, jeg skulle gjerne hatt litt mer tips fra Leicabrukere. Når de er sagt, så har jeg fått noen gode svar her inne. Jeg setter stor pris på fo2res heads up om reparasjonsbehov på M8. Det er vissnok en rekke deler man ikke får tak i til M8, og når det i tillegg er dyrt å få fikset/renset, så tror jeg fornuften og lommeboken vinner i denne runden.

Det jeg tror er en fordel med Leica, Fuji XE-2 og Fuji X100S, contra f.eks X-T1, som en del kanskje ikke er bevisst på, er plasseringen av søkeren, ute til venstre. Ser man inn i søkeren med det høyre øyet, er ansiktet bare delvis dekket av kameraet. Jeg snakker ikke av egen erfaring, men mange sier at dette er en stor fordel ved gatefotografering. Jeg antar at dette dels skyldes at man er mye mer diskre, enn når man putter hele ansiktet bak et kamera. En annen ting er at man kan holde /opprette blikkontakt med folk som er på gaten, og på den måten oppnå en form for aksept for at man tar bilde av dem. En tredje fordel er at man kan bruke det venstre øyet (som ikke er i søkeren), til å se hva som skjer rundt seg, og på den måten kunne forutse et godt "gatemotiv i bevegelse", før det skjer, og således fange øyeblikket.

Johome har tipset meg om Fuji X100S. Jeg har sett litt mer på dette, og jeg vurderer nå dette sterkt. Jeg foretrekker ofte "loocen" på bilder tatt på 50mm (altså ekvivalent med FF 50mm), men jeg ser også at 35mm ekvivalent som X100S er mer anvendelig/alsidig, enn en 50mm. Fordelene med X100S fremfor X-E2 er størrelsen (med objektiv), at den har optisk (i tillegg til elektronisk) søker. Denne optiske søkeren viser mer enn det linsen ser, slik at man oppnår Leicasøkerens fordel, med å kunne "time" bildet i større grad enn med søkere som ser gjennom linsen. Videre kan det for min del sies å være en fordel at jeg ikke kan skifte objektiver. Fristelsen kan fort bli stor for å kjøpe nye objektiver, som jeg egentlig ikke trenger (ved siden av 6D).

Er det noen her som mener noe om X-E2 contra X100S? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...