jentee_InnleggNO Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Hei! Vurderer å ta tysk III på vg3. Må velge innen i morgen (31.1). Jeg ligger på 5/5- i tysk nå, så jeg lurer på hvilke karakterer det er vanlig å gå ut med etter vg3! Man får jo 1 språkpoeng, men hvis jeg får dårligere enn 4 vil snittet mitt gå ned i forhold til 5 i rettslære (som er alternativet og karakteren jeg tror jeg kan oppnå der) Noen som har hatt tysk III og kan hjelpe meg?? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Liker du faget? Synes du det er gøy? Isåfall, går for det. Om derimot den eneste motivasjonen du har er at du får bra karakterer akkurat nå, så sliter du om denne motivasjonen til å jobbe med faget forsvinner. Hadde tysk alle årene på vgs og lå på det samme hele veien. 4/5 for min del. Jeg tok det videre fordi jeg syntes det var gøy, og det gjør det utrolig mye lettere å jobbe med. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Hei! Vurderer å ta tysk III på vg3. Må velge innen i morgen (31.1). Jeg ligger på 5/5- i tysk nå, så jeg lurer på hvilke karakterer det er vanlig å gå ut med etter vg3! Man får jo 1 språkpoeng, men hvis jeg får dårligere enn 4 vil snittet mitt gå ned i forhold til 5 i rettslære (som er alternativet og karakteren jeg tror jeg kan oppnå der) Noen som har hatt tysk III og kan hjelpe meg?? Som RunRookieRun sier, er nok interesse og forhold til faget mye viktigere enn en "indre geni". Det viktigste for å få bra i et fag er motivasjonen til faget, og denne motivasjonen får man som oftest av å like faget. Velg det hvis du liker det, ikke velg det hvis du ikke liker det. Hilsen en gutt som valgte økonomi på vgs i håp om å få bra karakter (sliter meg gjennom timene hver gang). Lenke til kommentar
jentee_InnleggNO Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Takk for svar! Ja, jeg synes tysk er interessant og har mest lyst til å ta det, men hvis det gjør at jeg ikke kommer inn på nhh, noe jeg gjerne vil etterhvert, er jo det litt dumt. Fant nemlig ingenting på nett om folk som hadde tatt tysk III. Litt kjipt om det hadde vært så vanskelig at så og si alle falt 2 karakterer, men ettersom du klarte det, er det jo mulig :-) Var du oppe i eksamen også? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Jeg var ikke oppe til eksamen i tysk når jeg gikk ut. Hadde jeg kommet opp i det muntlig hadde det nok gått mye bedre enn det gjorde med norsk muntlig, et fag jeg haaatet. Der ble det klokkereint stryk. Husk at det jeg sa betyr ikke at det er lettere eller vanskligere enn andre fag. Alt er til syvende og sist opp til eleven selv. Kan godt hende faget vil fremstå som "dobbelt så vanskelig" for deg enn det gjorde for meg, men det betyr bare at du må jobbe mer med det. Det samme vil gjelde alle andre fag. Endret 30. januar 2014 av RunRookieRun Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Takk for svar! Ja, jeg synes tysk er interessant og har mest lyst til å ta det, men hvis det gjør at jeg ikke kommer inn på nhh, noe jeg gjerne vil etterhvert, er jo det litt dumt. Fant nemlig ingenting på nett om folk som hadde tatt tysk III. Litt kjipt om det hadde vært så vanskelig at så og si alle falt 2 karakterer, men ettersom du klarte det, er det jo mulig :-) Var du oppe i eksamen også? Derimot vil det være en fordel hvis du bestemmer deg for å ta valgfrie kurs i tysk på NHH. Språkferdigheter er gode å ha når du sikter på å bli økonom. Jeg hadde ikke tysk III, men de aller fleste holder seg på det samme nivået i de aller fleste fag forutsatt at de jobber like godt med dem. Så risikoen for å gå ned mer enn én karakter er liten. Rådet mitt er at du velger tysk III ved mindre du liker rettslære mye bedre. Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Halla. Jeg hadde tysk 3 frem til tentamen. Jeg gjorde det rimelig dritt, og det kreves at du kan lese standard tysk og gjerne snakke rimelig bra. Dvs. at du kan holde en samtale gående og du kan lese wikipediaartikler, og gjerne en bok uten store problemer. Jeg fikk veldig mediocre på høsttentamen, men jeg hadde allerede ett fag for mye, så jeg kuttet det ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå