mbst Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Lurer på diverse info om Geforce 5 og DirectX 9.. Vet noen her noe om disse (evt rykter, gjetning)? Når kommer Geforce 5 (noe sier meg at det kanskje er på tide med et nytt navn..)? Hvor vil dets forbedringer ligge? Ytelse på nåværende funksjoner? Nye funksjoner? Hvilke i tilfelle? Vil Geforce 5 støtte DirectX 9? Osv.. Over til DirectX 9.. Når ventes denne? Hva blir DirectX 9's nye funksjoner? Selv tror jeg vi vil måtte vente en stund på Gf5. Det kommer sikkert en raskere Gf4 til sommeren, men det vil nok drøye godt utover i 4. kvartal før Gf5 kommer.. :smile: Som der er sagt før her- Diskusjonen er i gang!!! Lenke til kommentar
30st3n Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Som svar på dine spørsmål: Jeg vet ikke. Jeg vet ikke. Jeg vet ikke. OSV Men ikke tenk på sånt... Lev i nuet, kjøp å vær glad, nyt det du kan få nå ikke tenk på det som kommer til høsten igjen.... Bedre med god pc nå.. en å vente helt til høsten Lenke til kommentar
Danny Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 til og med gf4 skal støtte dx9 men jeg tviler litt. gf5 kommer sikkert om et års tid Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Slike tråder passer best under skjermkort,skjermer Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 herregud så dumme spørsmål da! Geforce 4 har akkurat kommet ut! akkurat som når kommer AMD XP 2? når kommer pentium 5? blir de bra? kommer de til å støtte de nye X-Bus Ultra max 57T brikkene som kommer om 4 år? Lenke til kommentar
Arch Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 gf5 kommer vel til neste jul eller noe sånt..hørt rykter om det skal heter geforce dreamforce..og endelig skal 3dfx folk få vær med å hjelpe til d.v.s at nvidia skal bruke 3dfx teknologi.2 gpu'er og EDDR ram har jeg hørt. men dette er jo i grunn bare gjettninger:) mvh Arch Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 La meg fortelle dere uopplyste sjeler noe om dette: Det blir ikkeno geforce 5. Nvidia har sagt at geforce 4 blir den siste i geforce-familien. Etter GF4 vil det komme ett nytt kort med ett nytt navn. La oss kose oss med Geforce imens vi har det. Angående DirectX 9, så er det veldig lite, om i det hele tatt noe info om dette. Det viktigste for utviklerne er å få igang Dx8.1 akkurat nå. Hvorfor lurer du på dette i det hele tatt? Er det bare for å skape oppmerksomhet rundt "Posten" din? Lenke til kommentar
mbst Skrevet 17. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-17 06:42, SolidBluR skrev:Hvorfor lurer du på dette i det hele tatt? Er det bare for å skape oppmerksomhet rundt "Posten" din? Nei, absolutt ikke. Jeg har i en lengre tid gått og lurt på hvilke nye features DX9 vil ha. Kanskje noen hadde litt info, tenkte jeg. Det er da tross alt et dataforum.. :smile: Quote: On 2002-02-17 01:35, GeeZuZz skrev:herregud så dumme spørsmål da! Geforce 4 har akkurat kommet ut! akkurat som når kommer AMD XP 2? når kommer pentium 5? blir de bra? kommer de til å støtte de nye X-Bus Ultra max 57T brikkene som kommer om 4 år? Når det gjelder Geezuzz- Hva er så dumt med de spørsmålene da? Og selv om det du sa kanskje var en liten spøk, har ingen bruk for slike svar. Har man ingenting relevant å tilføye, er det kanskje like greit å holde seg på sidelinjen. Bør de som er interessert i fremtidens teknologi finne seg et nytt forum? Ser ingen forbud mot slikt i forumets retningslinjer.. Vel, vel.. takker for den infoen jeg fikk da- "Geforce 5", muligens Geforce Dreamforce, kommer kanskje til vinteren. Folk fra fhv 3dfx skal hjelpe til, noe som kanskje peker mot at Dreamforce kommer til å ha flere GPUer samt såkalt EDDR-RAM. Alt basert på rykter. Tas med en klype salt.. :smile: [ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-02-17 11:50 ] Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Ok. Bra at du ikke tok tilbakemeldingen min tungt.:smile: Det skal bli spennende å se hva DX9 har å by på, når et etterhvert kommer. men akkurat nå konsentrerer jeg meg om 3dmark01 og DX8/8.1 Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Det som virker sikkert er at ATIs R300 vil være et DX9 kort. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 ATI har lovet at R300 skal komme i 2.kvartal. Og nVidia har sagt at neste produktlansering er om et halvt år. Hvis ATI holder hva de lover med R300 bør neste produktlansering fra nVidia være noe mer enn en oppklokket GF4. Konklusjonen er at GF5 (eller hva de nå velger å kalle det) kommer om et halvt år. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 17. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-17 13:57, A_N_K skrev:Det som virker sikkert er at ATIs R300 vil være et DX9 kort. Hmmm.. det betyr vel at ihvertfall hardware-produsentene kjenner DX9-specsene.. :smile: Lenke til kommentar
HAL9000 Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Følgende har jeg hørt om DirectX 9: Hardware støtte for "scissor planes", dvs. en feature som gjør at man f.eks. kan klippe en viewport basert på planene i en boks, dette finnes allerede i OpenGL og brukes mye i "seriøse" applikasjoner som 3D design etc. Støtte for "displacement mapping", dvs. en feature som gjør at man kan lage ekte "humpler" i en flate i motsetning til bump mapping som bare modifiserer refleksjonen fra flaten (via en bump map med diff vektorer). Oppgradert pixel shader og vertex shader. Støtte for gamma korreksjon i hardware. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-17 15:29, mbst skrev: Quote: On 2002-02-17 13:57, A_N_K skrev: Det som virker sikkert er at ATIs R300 vil være et DX9 kort. Hmmm.. det betyr vel at ihvertfall hardware-produsentene kjenner DX9-specsene.. :smile: Vel. Sånn jeg forsto det har Microsoft samarbeidet med nVidia om DX tidligere. DX9 derimot er ATI med på å utvikle ... Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Jeg har hørt at Nvidia skal slippe nye kort ca hver 7-8 måned! Stemmer dette? Kommer det da kanskje i slutten av 2002? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Vel. Sånn jeg forsto det har Microsoft samarbeidet med nVidia om DX tidligere. DX9 derimot er ATI med på å utvikle ... Diverse skjermkort produsenter samarbeider med MS med å utvilke DirectX. ATI har nok hatt en god del å si med både DX7 og DX8. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Quote: On 2002-02-17 00:23, mbst skrev:Lurer på diverse info om Geforce 5 og DirectX 9..Vet noen her noe om disse (evt rykter, gjetning)?Når kommer Geforce 5 (noe sier meg at det kanskje er på tide med et nytt navn..)?Hvor vil dets forbedringer ligge? Ytelse på nåværende funksjoner? Nye funksjoner? Hvilke i tilfelle?Vil Geforce 5 støtte DirectX 9? Osv.. NV30 vil mest sannsynlig støtte DX9 og bli lansert 3-4. kvartal i år. Ifølge både rykter og nvidia selv så vil NV30 være den første chipen som tar i bruk 3dfx/Gigapixel teknologi. Gigapixel har bl.a teknolgi som gjør at FSAA og andre effekter utføres "for free" dvs med ingen eller svært liten ytelse tap. Gigapixel har også tileing teknologi som er veldig minne trafikk besparene. Jeg tror NV30 kan bli veldig spennede. Quote: Over til DirectX 9..Når ventes denne? Hva blir DirectX 9's nye funksjoner? Jeg fant ihvertfall noe info om DirectX9: Displacement Mapping (Using a sampled texture to perterb a vertex mesh. Doesn't add verts, though.) Vertex Shader 2.0 : 256 instruction slots, 256 constant registers 16 temp registers 4 address registers No new instructions constant-based (i.e. pre-processed) jumps, loops, and subroutines A couple new vertex stream formats Pixel Shader 2.0 : 2 iterated color registers 16 texture samples 8 sets of iterated U,V,W coordinates 16 temp registers 32 const registers Up to 32 address operations in one shader Up to 64 math operations in one shader Arbitrary intermixing of address ops with math ops. - No more co-issuing of instructions. + Swizzleing and masking works more like vertex shaders. + dependent texture reads can only be up to four levels deep New Texture formats: ABGR8, ABGR10 - can be used for filter and blending (for output?) ABGR16 - only filter ABGR16f ABGR32f New compression format for Volume textures: DXVc [ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-02-18 12:09 ] Lenke til kommentar
mbst Skrevet 18. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2002 Takker! Ser mao ut til at det blir mer "3d Studio realtime" i spillene fremover om du vil... :smile: Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Quote: On 2002-02-18 08:55, MistaPi skrev:Diverse skjermkort produsenter samarbeider med MS med å utvilke DirectX. ATI har nok hatt en god del å si med både DX7 og DX8. Mulig at diverse produsenter har vært innblandet i forskjellig grad, men etter det jeg har hørt har nVidia hatt mest å si fram til nå (kanskje ikke så rart). Noen som kan kan vise til noen fakta? Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Uansett: Vi gleder Oss! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå