Gå til innhold

Geforce 5 / DirectX 9 ...


mbst

Anbefalte innlegg

Lurer på diverse info om Geforce 5 og DirectX 9..

 

Vet noen her noe om disse (evt rykter, gjetning)?

 

Når kommer Geforce 5 (noe sier meg at det kanskje er på tide med et nytt navn..)?

Hvor vil dets forbedringer ligge? Ytelse på nåværende funksjoner?

Nye funksjoner? Hvilke i tilfelle?

Vil Geforce 5 støtte DirectX 9? Osv..

 

Over til DirectX 9..

Når ventes denne? Hva blir DirectX 9's nye funksjoner?

 

 

Selv tror jeg vi vil måtte vente en stund på Gf5. Det kommer sikkert en raskere Gf4 til sommeren, men det vil nok drøye godt utover i 4. kvartal før Gf5 kommer..

 

:smile:

 

Som der er sagt før her-

Diskusjonen er i gang!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som svar på dine spørsmål:

 

Jeg vet ikke.

Jeg vet ikke.

Jeg vet ikke.

OSV

 

Men ikke tenk på sånt... Lev i nuet, kjøp å vær glad, nyt det du kan få nå ikke tenk på det som kommer til høsten igjen....

 

Bedre med god pc nå.. en å vente helt til høsten

Lenke til kommentar

gf5 kommer vel til neste jul eller noe sånt..hørt rykter om det skal heter geforce dreamforce..og endelig skal 3dfx folk få vær med å hjelpe til d.v.s at nvidia skal bruke 3dfx teknologi.2 gpu'er og EDDR ram har jeg hørt. men dette er jo i grunn bare gjettninger:)

 

mvh

Arch

Lenke til kommentar

La meg fortelle dere uopplyste sjeler noe om dette:

Det blir ikkeno geforce 5.

Nvidia har sagt at geforce 4 blir den siste i geforce-familien. Etter GF4 vil det komme ett nytt kort med ett nytt navn. La oss kose oss med Geforce imens vi har det.

 

Angående DirectX 9, så er det veldig lite, om i det hele tatt noe info om dette. Det viktigste for utviklerne er å få igang Dx8.1 akkurat nå.

Hvorfor lurer du på dette i det hele tatt? Er det bare for å skape oppmerksomhet rundt "Posten" din?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-17 06:42, SolidBluR skrev:

Hvorfor lurer du på dette i det hele tatt? Er det bare for å skape oppmerksomhet rundt "Posten" din?


 

Nei, absolutt ikke. Jeg har i en lengre tid gått og lurt på hvilke nye features DX9 vil ha. Kanskje noen hadde litt info, tenkte jeg. Det er da tross alt et dataforum.. :smile:

 

Quote:


On 2002-02-17 01:35, GeeZuZz skrev:

herregud så dumme spørsmål da!

Geforce 4 har akkurat kommet ut!


akkurat som når kommer AMD XP 2? når kommer pentium 5? blir de bra? kommer de til å støtte de nye X-Bus Ultra max 57T brikkene som kommer om 4 år?


 

Når det gjelder Geezuzz-

Hva er så dumt med de spørsmålene da?

Og selv om det du sa kanskje var en liten spøk, har ingen bruk for slike svar. Har man ingenting relevant å tilføye, er det kanskje like greit å holde seg på sidelinjen.

 

Bør de som er interessert i fremtidens teknologi finne seg et nytt forum? Ser ingen forbud mot slikt i forumets retningslinjer..

 

 

Vel, vel.. takker for den infoen jeg fikk da-

 

"Geforce 5", muligens Geforce Dreamforce, kommer kanskje til vinteren.

Folk fra fhv 3dfx skal hjelpe til, noe som kanskje peker mot at Dreamforce kommer til å ha flere GPUer samt såkalt EDDR-RAM.

 

Alt basert på rykter. Tas med en klype salt..

 

:smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-02-17 11:50 ]

Lenke til kommentar

ATI har lovet at R300 skal komme i 2.kvartal.

Og nVidia har sagt at neste produktlansering er om et halvt år.

 

Hvis ATI holder hva de lover med R300 bør neste produktlansering fra nVidia være noe mer enn en oppklokket GF4.

 

Konklusjonen er at GF5 (eller hva de nå velger å kalle det) kommer om et halvt år.

Lenke til kommentar

Følgende har jeg hørt om DirectX 9:

 

Hardware støtte for "scissor planes", dvs. en feature som gjør at man f.eks. kan klippe en viewport basert på planene i en boks, dette finnes allerede i OpenGL og brukes mye i "seriøse" applikasjoner som 3D design etc.

 

Støtte for "displacement mapping", dvs. en feature som gjør at man kan lage ekte "humpler" i en flate i motsetning til bump mapping som bare modifiserer refleksjonen fra flaten (via en bump map med diff vektorer).

 

Oppgradert pixel shader og vertex shader.

 

Støtte for gamma korreksjon i hardware.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-17 15:29, mbst skrev:

Quote:


On 2002-02-17 13:57, A_N_K skrev:

Det som virker sikkert er at ATIs R300 vil være et DX9 kort.


 

Hmmm.. det betyr vel at ihvertfall hardware-produsentene kjenner DX9-specsene..

 

:smile:

Vel. Sånn jeg forsto det har Microsoft samarbeidet med nVidia om DX tidligere. DX9 derimot er ATI med på å utvikle ...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-17 00:23, mbst skrev:

Lurer på diverse info om Geforce 5 og DirectX 9..


Vet noen her noe om disse (evt rykter, gjetning)?


Når kommer Geforce 5 (noe sier meg at det kanskje er på tide med et nytt navn..)?

Hvor vil dets forbedringer ligge? Ytelse på nåværende funksjoner?

Nye funksjoner? Hvilke i tilfelle?

Vil Geforce 5 støtte DirectX 9?
Osv..


 

NV30 vil mest sannsynlig støtte DX9 og bli lansert 3-4. kvartal i år.

Ifølge både rykter og nvidia selv så vil NV30 være den første chipen som tar i bruk 3dfx/Gigapixel teknologi.

Gigapixel har bl.a teknolgi som gjør at FSAA og andre effekter utføres "for free" dvs med ingen eller svært liten ytelse tap. Gigapixel har også tileing teknologi som er veldig minne trafikk besparene.

Jeg tror NV30 kan bli veldig spennede.

 

Quote:


Over til DirectX 9..

Når ventes denne?
Hva blir DirectX 9's nye funksjoner?


 

Jeg fant ihvertfall noe info om DirectX9:

 

Displacement Mapping (Using a sampled texture to perterb a vertex mesh. Doesn't add verts, though.)

Vertex Shader 2.0 :

256 instruction slots,

256 constant registers

16 temp registers

4 address registers

No new instructions

constant-based (i.e. pre-processed) jumps, loops, and subroutines

A couple new vertex stream formats

 

Pixel Shader 2.0 :

2 iterated color registers

16 texture samples

8 sets of iterated U,V,W coordinates

16 temp registers

32 const registers

 

Up to 32 address operations in one shader

Up to 64 math operations in one shader

Arbitrary intermixing of address ops with math ops.

- No more co-issuing of instructions.

+ Swizzleing and masking works more like vertex shaders.

+ dependent texture reads can only be up to four levels deep

 

New Texture formats:

ABGR8, ABGR10 - can be used for filter and blending (for output?)

ABGR16 - only filter

ABGR16f

ABGR32f

 

New compression format for Volume textures: DXVc

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-02-18 12:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-18 08:55, MistaPi skrev:


Diverse skjermkort produsenter samarbeider med MS med å utvilke DirectX. ATI har nok hatt en god del å si med både DX7 og DX8.


Mulig at diverse produsenter har vært innblandet i forskjellig grad, men etter det jeg har hørt har nVidia hatt mest å si fram til nå (kanskje ikke så rart). Noen som kan kan vise til noen fakta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...