Dudeliduu Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Du høster som du sår. CSS har også en støttegruppe til TMBN. Disse har deltatt i INTOPS. Men dette er kun for befal og vervede soldater, om jeg ikke husker feil. Dem har også ett kompani som skal støtte 2. Bataljonen, du kan søke overflytning hit. Dem driver nok mer med det du ønsker. Vet ikke hvilke krav det er her. Dem har også ett kompani som støtter Panserbataljonen. Kjører rundt og frakter utstyres deres. Viss det virkelig hadde betydd alt for deg å vær i Forsvaret ville jeg vertfall ha sørget for å få en fysisk karakter som er bedre enn 4, for dette er svakt. Auch, den svei. Jeg har utenlandsk bakgrunn, så jeg ble ikke kalt inn til sesjon før jeg fikk mitt statsborgerskap. Og da tenkte jeg ikke på militæret engang. Men når jeg først fikk brev ifra Forsvaret om å besvare DEL 1 prøvene, som var forresten en måned siden, det var først da jeg faktisk begynte å tenke på militæret, og jeg har ikke villet noe mer i livet mitt. Det er begrenset hvor mye jeg rekker å trene på 3 uker. Og jeg er veldig enig i at jeg burde få sterkere resultater, men jeg ga mitt alt. Så langt det rakk. Det er mulig å bruke det første året på å forbedre resultatet og få seg en 'fot innenfor' for deretter å søke utdanning i forsvaret, eller eventulle grenader stillinger. Det er nettopp det jeg frykter at jeg ikke kan. For jeg tror minstekrav er karakter 5 for å kunne søke utdanning i Forsvaret. Det kan forbedres mens du er inne i førstegangstjenesten Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Du blir testet på nytt for å se om du har endret din fysikk ol etter sist sesjon. Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Hehe, litt humor må man da kunne ha på bekostning av en som ikke vet forskjell på opp eller ned, men neida.. vi får da prøve å hjelpe deg litt Hovedmulighetene til å legge kraft og være med på å bestemme om hvor og når du skulle inn hadde du på sesjon 2, som nå tydeligvis er over, men du har alltids mulighet til å klage på telefon eller lignende til vernepliktsverket. Om du skulle fullføre førstegangstjenesten i CSS har du mulighet til å gå videre til grenaderopptak (yrkessoldat). Etter opptaket kan du havne hvor som helst i forsvaret (dit du vil så klart) som fulltidsstilling og fulltidslønn. Det er med andre ord få hindringer der. CSS er minst like viktig om ikke viktigere avdeling som alle andre. Uten forsyninger står striden stille, så det trengs mange oppegående og engasjerte folk der som alle andre plasser. Ja, jeg er enig i at når det kommer til militæret så kan jeg rett og slett ikke en dritt, men ærlig talt, betyr det at jeg likevel ikke vet forskjellen på opp eller ned? Det kalles ikke å ha humor, det er rett og slett mobbing. Men igjen, takk for svar. Tar imot all informasjon jeg kan få av dere. Vel vel, er forståelig med tanke på at du ikke har vært statsborger spesielt lenge, det var bare noe vi antok uten videre, og derfor var det humoristisk når du tok kommentaren om Navy seals og fremmedlegionen seriøst. Du må ikke ta deg selv så høytidelig, og bruk heller forsvarets sider når det kommer til den helt grunnleggende informasjonen Haha, jeg kan faktisk ikke om noooe av det her. Det er helt fremmed for meg! Det må jeg beklage for, burde ha et brede kunnskap, men når norske ungdom fokuserte på å lære slike ting, var fokuset mitt på å lære norsk, så det ble rett og slett ikke nok tid overs. Men da får jeg bare lære alt dette nå Endret 30. januar 2014 av Fruktsalat1 Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Det kan forbedres mens du er inne i førstegangstjenesten Du blir testet på nytt for å se om du har endret din fysikk ol etter sist sesjon. Da er det fortsatt håp for meg. Nå er det uansett bare ett år igjen, så rekker å trene som en galning og samtidig lære meg å svømme. Hvis det virkelig stemmer så gleder jeg meg til året på CSS er over og jeg kan få litt mer action.Dere må heller ikke bli overrasket den dagen USA tar meg under vingene og jeg er med i Navy SEALS Endret 30. januar 2014 av Fruktsalat1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Det kan forbedres mens du er inne i førstegangstjenesten Du blir testet på nytt for å se om du har endret din fysikk ol etter sist sesjon. Da er det fortsatt håp for meg. Nå er det uansett bare ett år igjen, så rekker å trene som en galning og samtidig lære meg å svømme. Hvis det virkelig stemmer så gleder jeg meg til året på CSS er over og jeg kan få litt mer action. Dere må heller ikke bli overrasket den dagen USA tar meg under vingene og jeg er med i Navy SEALS Da må du nok skaffe deg Amerikansk statsborgerskap også :-) 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Hehe, litt humor må man da kunne ha på bekostning av en som ikke vet forskjell på opp eller ned, men neida.. vi får da prøve å hjelpe deg litt Hovedmulighetene til å legge kraft og være med på å bestemme om hvor og når du skulle inn hadde du på sesjon 2, som nå tydeligvis er over, men du har alltids mulighet til å klage på telefon eller lignende til vernepliktsverket. Om du skulle fullføre førstegangstjenesten i CSS har du mulighet til å gå videre til grenaderopptak (yrkessoldat). Etter opptaket kan du havne hvor som helst i forsvaret (dit du vil så klart) som fulltidsstilling og fulltidslønn. Det er med andre ord få hindringer der. CSS er minst like viktig om ikke viktigere avdeling som alle andre. Uten forsyninger står striden stille, så det trengs mange oppegående og engasjerte folk der som alle andre plasser. Ja, jeg er enig i at når det kommer til militæret så kan jeg rett og slett ikke en dritt, men ærlig talt, betyr det at jeg likevel ikke vet forskjellen på opp eller ned? Det kalles ikke å ha humor, det er rett og slett mobbing. Men igjen, takk for svar. Tar imot all informasjon jeg kan få av dere. Vel vel, er forståelig med tanke på at du ikke har vært statsborger spesielt lenge, det var bare noe vi antok uten videre, og derfor var det humoristisk når du tok kommentaren om Navy seals og fremmedlegionen seriøst. Du må ikke ta deg selv så høytidelig, og bruk heller forsvarets sider når det kommer til den helt grunnleggende informasjonen Haha, jeg kan faktisk ikke noooe om av det her. Det er helt fremmed for meg! Det må jeg beklage for, burde ha et brede kunnskap, men når norske ungdom fokuserte på å lære slike ting, var fokuset mitt på å lære norsk, så det ble rett og slett ikke nok tid overs. Men da får jeg bare lære alt dette nå Goodie! Bla deg litt rundt på forsvarets sider og les, for det er masse bra og enkel informasjon. Om det er noe du lurer på som du eventuelt ikke finner etter bittelitt søking så er det bare å returnere hit og spørre Husk også at vernepliktsverket sin telefon 03003 kan hjelpe deg med mye, og kanskje til og med sette deg opp på ny sesjon. (Jeg har strengt tatt ikke peiling... men jeg vet de har hjulpet mange med andre problemer tidligere) Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Auch, den svei. Jeg har utenlandsk bakgrunn, så jeg ble ikke kalt inn til sesjon før jeg fikk mitt statsborgerskap. Og da tenkte jeg ikke på militæret engang. Men når jeg først fikk brev ifra Forsvaret om å besvare DEL 1 prøvene, som var forresten en måned siden, det var først da jeg faktisk begynte å tenke på militæret, og jeg har ikke villet noe mer i livet mitt. Det er begrenset hvor mye jeg rekker å trene på 3 uker. Og jeg er veldig enig i at jeg burde få sterkere resultater, men jeg ga mitt alt. Så langt det rakk. Dersom du mener alvor at dette er noe du vil er svaret veldig enkelt. Finn deg en privatskole, ta opp igjen de fagene du trenger å forbedre deg i, jobb med fagene og tren som faen i ett år, ta eksamen om igjen og gå inn i forsvaret. You win Lenke til kommentar
bernbeck Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Hvis du må inn i CSS vil jeg anbefale at du søker deg inn i kompani 3 som støtter Panserbataljonen i øvelser. Du får uansett skutt litt og "vært soldat" på rekrutten, men som transportansvarlig så er jeg redd for at det ikke blir noe særlig med det når du er ferdig. På den positive siden er det absolutt ikke umulig at du får flere former for førerkort som du kan dra nytte av etter et år i Forsvaret For min del er har jeg akkurat utgraduert fra Luftforsvaret sin befalsskole og er for tiden vaktkommandør. Kan opplyse om at forskjellen på min utdanning og en vaktsoldat sin (som er de jeg er befal for nå) er at jeg har mer utdanning i ledelsesfag og mer grundig opplæring på hvordan jeg skal motivere og engasjere soldatene for en tjeneste som innebærer mye venting. Så hvilken befalsskole du hadde søkt hadde nok spilt stor rolle på hvordan du hadde fått det når du hadde havnet på avdeling Men, tilbake til CSS. Dersom det er mulighet for det så ville jeg anbefalt deg å ringe Vernepliktsverket og prøvd å få byttet til enten stormsoldat som er under panserbataljonen, eller stormingeniørene som befinner seg på Skjold. Etter hva du har beskrevet virket dette ihvertfall som interessante veier å velge og som kan passe i forhold til hva du vil få ut av førstegangstjenesten Når det gjelder utdanning i Forsvaret får du som sagt muligheten til å søke befalsskole når du er i førstegangstjeneste, men du kan også få muligheten til å søke Grunnleggende Befalskurs etter at du er ferdig med førstegangstjeneste, for deretter å bli sersjant innenfor det området du har jobbet i fgtj Lenke til kommentar
rollerpoke Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Hei! Nå har ikke jeg orska å lese no særlig på grenaderopptak, men det er nok noe anna en befalsskole og det som krever 5 eller høyere tror jeg er befalsskole og høyere utdanning, kravene for å bli grenader er vel disse tror jeg: Ha gjennomført førstegangstjenesten Ha førerkort klasse B (gjelder de fleste stillinger) Ha god helse og vandel Oppfylle helsekravene for tjeneste i internasjonale operasjoner Kunne bli sikkerhetsklarert for «Hemmelig» Kunne svømme 200 meter Jeg er usikker på helsekravene for tjeneste i internasjonale operasjoner, men det har du god tid på å finne ut hva er er er en link til info om: Grenader Jeg synes du burde satse på å gå året i CSS først ( Skulle ikke det skifte navn til noe som Tren-bat, eller stridstren eller noe foresten? noen som vet?) Men ja, har selv en kamerat som skal inn dit i januar også, kanskje dere blir satt på samme tropp Tror det er viktig å la være å tenke på om det hadde vært noe morsommere i en annen bataljon osv.. og heller bare nyte året som det er. En viktig greie med forsvaret er at alle bataljoner må fungere sammen og derfor er CSS like viktig som 2.Bn og panser på sin helt egen måte. Tror det er liten vits i å prøve på å få bytta til 2.Bn da jeg har hørt flere som har sagt at den er full nå + det er en av de bataljonene det er mye kamp om å komme med i så det kan bli vanskelig med en karakter 4, men igjen nyt året du skal ha i CSS. Her har du linker til to dimmefilmer fra CSS. Den viser litt hva de driver med og er filma av soldater som tjenestegjorde der Dette er den nyeste dimmefilmen jeg klarte å finne av CSS, kullet fra 2012: Her har du enda en vist du vil se fra et tidligere år: https://www.youtube.com/watch?v=5_htg13c1uM Uansett så lykke til og har du noen flere spørsmål så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan Detta går nok bra og blir nok gøy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå