Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Jeg trodde aldri at jeg skulle bestå sesjon DEL 2, men til min store overraskelse gjorde jeg det! Jeg hadde Ok helse og OK IQ. Men det var den fysiske delen som trakk betydelig i karakter, så jeg fikk kun karakter 4. Noe jeg er utrolig irritert over, for nå kan jeg ikke søke befalskole, som har minstekrav på karakter 5.Jeg hadde ikke veldig mange valgmuligheter, basert på karakteren min. Så jeg fikk velge mellom luftforsvaret og sjøforsvaret, men jeg ville så gjerne inn i hæren. Han foreslo først sanitetsbataljonen, men der var det ikke plass. Så det eneste som var ledig i hæren var CSS-avdelingen. Den takket jeg ja til, for når han forklarte det hørtes det ikke så ille ut. Men når jeg kom hjem og leste alt om CSS så ble jeg mer og mer og mer usikker.Så spørsmålet er:Hva er det en CSS gjør egentlig? Inntrykket jeg sitter igjen med og slik jeg har forstått det, så er det da slik at jeg bare kommer til å kjøre lastebiler rundt? For jeg ville ha action. Jeg vil ut og skyte. Jeg vil ut i skogen og løpe. Jeg vil slite. Jeg vil være en ekte soldat! En hardbaket og tøff soldat. Får jeg ikke noe av dette i CSS-avdelingen?Og en annen ting som gjør meg usikker; jeg kan ikke svømme. Er dette et KRAV i militæret? For jeg starter ikke før januar, 2015, så rekker vel å lære meg det innen da, hvis jeg vil det nok. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Så spørsmålet er: Hva er det en CSS gjør egentlig? Inntrykket jeg sitter igjen med og slik jeg har forstått det, så er det da slik at jeg bare kommer til å kjøre lastebiler rundt? For jeg ville ha action. Jeg vil ut og skyte. Jeg vil ut i skogen og løpe. Jeg vil slite. Jeg vil være en ekte soldat! En hardbaket og tøff soldat. Får jeg ikke noe av dette i CSS-avdelingen? CSS er ett forsyningsorgan i Hæren. Inntrykket du har stemmer til dels overens med virkeligheten. Du får nok springe litt rundt i skogen og skyte litt. Men ekte soldat vill være å pisse litt på uttrykket. Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Så spørsmålet er: Hva er det en CSS gjør egentlig? Inntrykket jeg sitter igjen med og slik jeg har forstått det, så er det da slik at jeg bare kommer til å kjøre lastebiler rundt? For jeg ville ha action. Jeg vil ut og skyte. Jeg vil ut i skogen og løpe. Jeg vil slite. Jeg vil være en ekte soldat! En hardbaket og tøff soldat. Får jeg ikke noe av dette i CSS-avdelingen? CSS er ett forsyningsorgan i Hæren. Inntrykket du har stemmer til dels overens med virkeligheten. Du får nok springe litt rundt i skogen og skyte litt. Men ekte soldat vill være å pisse litt på uttrykket. Takk for motivasjonen Lenke til kommentar
MysilBergsprekken92 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Har du lyst å "leke" krig så ville jeg hørt med sesjonsoffiseren om det var noe ledig i 2. bataljon! EDIT: Noe usikker på når de har innrykk. Var inne i fjor. Husker jeg ikke helt feil så hadde ikke 2. bataljon innrykk i januar Endret 30. januar 2014 av MysilBergsprekken92 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Joda værsegod, etter endt tjeneste i CSS får du automatisk velge i mellom MJK, SAS eller Navy SEALS. Utmerker du deg spesielt godt blir du tatt opp i Fremmedlegionen. Endret 30. januar 2014 av Priim 6 Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Har du lyst å "leke" krig så ville jeg hørt med sesjonsoffiseren om det var noe ledig i 2. bataljon! EDIT: Noe usikker på når de har innrykk. Var inne i fjor. Husker jeg ikke helt feil så hadde ikke 2. bataljon innrykk i januar Men det der høres veldig gresk ut for meg! Hva er 2. bataljonen? Og er karakter 4 nok for at jeg får være med? Joda værsegod, etter endt tjeneste i CSS får du automatisk velge i mellom MJK, SAS eller Navy SEALS. Utmerker du deg spesielt godt blir du tatt opp i Fremmedlegionen. Så det er alikevel HÅP for meg etter endt tjeneste i CSS? Og hva går MJK, SAS og Navy SEALS ut på? Eller fremmedlegionen? Er jeg lekesoldat der også da, eller får jeg lov til å være en ekte soldat? Lenke til kommentar
MysilBergsprekken92 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Du kan lese mer om 2. bataljon her: http://forsvaret.no/om-forsvaret/organisasjon/haren/avdelinger/brigadenord/Sider/2bataljon.aspx Svømming er et krav i Forsvaret. Når jeg var inne i fjor måtte vi alle kunne svømme minst 200 meter uten assistanse. EDIT: Du som har innrykk i januar må sikkert igjennom isbading akkurat som jeg måtte når jeg var inne i Ingeniørbataljonen. Hadde innrykk januar 2013. 14 dagers lang skimarsj med isbading osv. Endret 30. januar 2014 av MysilBergsprekken92 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Har du lyst å "leke" krig så ville jeg hørt med sesjonsoffiseren om det var noe ledig i 2. bataljon! EDIT: Noe usikker på når de har innrykk. Var inne i fjor. Husker jeg ikke helt feil så hadde ikke 2. bataljon innrykk i januar Men det der høres veldig gresk ut for meg! Hva er 2. bataljonen? Og er karakter 4 nok for at jeg får være med? Joda værsegod, etter endt tjeneste i CSS får du automatisk velge i mellom MJK, SAS eller Navy SEALS. Utmerker du deg spesielt godt blir du tatt opp i Fremmedlegionen. Så det er alikevel HÅP for meg etter endt tjeneste i CSS? Og hva går MJK, SAS og Navy SEALS ut på? Eller fremmedlegionen? Er jeg lekesoldat der også da, eller får jeg lov til å være en ekte soldat? Gud bevare meg vel. Ja, du kan få bli i Forsvaret etter endt førstegangstjeneste, viss Forsvaret fortsatt ønsker deg der. Mulighetene vil du få i løpet av førstegangstjenesten. Endret 30. januar 2014 av Priim Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Har du lyst å "leke" krig så ville jeg hørt med sesjonsoffiseren om det var noe ledig i 2. bataljon! EDIT: Noe usikker på når de har innrykk. Var inne i fjor. Husker jeg ikke helt feil så hadde ikke 2. bataljon innrykk i januar Men det der høres veldig gresk ut for meg! Hva er 2. bataljonen? Og er karakter 4 nok for at jeg får være med? Joda værsegod, etter endt tjeneste i CSS får du automatisk velge i mellom MJK, SAS eller Navy SEALS. Utmerker du deg spesielt godt blir du tatt opp i Fremmedlegionen. Så det er alikevel HÅP for meg etter endt tjeneste i CSS? Og hva går MJK, SAS og Navy SEALS ut på? Eller fremmedlegionen? Er jeg lekesoldat der også da, eller får jeg lov til å være en ekte soldat? Ubetalelig! Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Har du lyst å "leke" krig så ville jeg hørt med sesjonsoffiseren om det var noe ledig i 2. bataljon! EDIT: Noe usikker på når de har innrykk. Var inne i fjor. Husker jeg ikke helt feil så hadde ikke 2. bataljon innrykk i januar Men det der høres veldig gresk ut for meg! Hva er 2. bataljonen? Og er karakter 4 nok for at jeg får være med? Joda værsegod, etter endt tjeneste i CSS får du automatisk velge i mellom MJK, SAS eller Navy SEALS. Utmerker du deg spesielt godt blir du tatt opp i Fremmedlegionen. Så det er alikevel HÅP for meg etter endt tjeneste i CSS? Og hva går MJK, SAS og Navy SEALS ut på? Eller fremmedlegionen? Er jeg lekesoldat der også da, eller får jeg lov til å være en ekte soldat? Ubetalelig! Lukter at dette her blir E-14! Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Du kan lese mer om 2. bataljon her: http://forsvaret.no/om-forsvaret/organisasjon/haren/avdelinger/brigadenord/Sider/2bataljon.aspx Svømming er et krav i Forsvaret. Når jeg var inne i fjor måtte vi alle kunne svømme minst 200 meter uten assistanse. EDIT: Du som har innrykk i januar må sikkert igjennom isbading akkurat som jeg måtte når jeg var inne i Ingeniørbataljonen. Hadde innrykk januar 2013. 14 dagers lang skimarsj med isbading osv. Har du lyst å "leke" krig så ville jeg hørt med sesjonsoffiseren om det var noe ledig i 2. bataljon! EDIT: Noe usikker på når de har innrykk. Var inne i fjor. Husker jeg ikke helt feil så hadde ikke 2. bataljon innrykk i januar Men det der høres veldig gresk ut for meg! Hva er 2. bataljonen? Og er karakter 4 nok for at jeg får være med? Joda værsegod, etter endt tjeneste i CSS får du automatisk velge i mellom MJK, SAS eller Navy SEALS. Utmerker du deg spesielt godt blir du tatt opp i Fremmedlegionen. Så det er alikevel HÅP for meg etter endt tjeneste i CSS? Og hva går MJK, SAS og Navy SEALS ut på? Eller fremmedlegionen? Er jeg lekesoldat der også da, eller får jeg lov til å være en ekte soldat? Gud bevare meg vel. Ja, du kan få bli i Forsvaret etter endt førstegangstjeneste, viss Forsvaret fortsatt ønsker deg der. Mulighetene vil du få i løpet av førstegangstjenesten. Har du lyst å "leke" krig så ville jeg hørt med sesjonsoffiseren om det var noe ledig i 2. bataljon! EDIT: Noe usikker på når de har innrykk. Var inne i fjor. Husker jeg ikke helt feil så hadde ikke 2. bataljon innrykk i januar Men det der høres veldig gresk ut for meg! Hva er 2. bataljonen? Og er karakter 4 nok for at jeg får være med? Joda værsegod, etter endt tjeneste i CSS får du automatisk velge i mellom MJK, SAS eller Navy SEALS. Utmerker du deg spesielt godt blir du tatt opp i Fremmedlegionen. Så det er alikevel HÅP for meg etter endt tjeneste i CSS? Og hva går MJK, SAS og Navy SEALS ut på? Eller fremmedlegionen? Er jeg lekesoldat der også da, eller får jeg lov til å være en ekte soldat? Ubetalelig! Hva er egentlig poenget med å være så spydig og sarkastisk? Dette er en stor greie for meg. Forsvaret er det jeg alltid har ønsket, og nå kan jeg endelig være med. Så jeg vil bare kunne vite om mulighetene mine. Ingen tvinger dere hverken til å svare eller lese dette, så når dere først svarer kan dere utelukke disse sarkastiske kommentarene og frekkhetene. Noen mennesker vel kanskje skapt til å spre dårlig energi, dessverre. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Du høster som du sår. CSS har også en støttegruppe til TMBN. Disse har deltatt i INTOPS. Men dette er kun for befal og vervede soldater, om jeg ikke husker feil. Dem har også ett kompani som skal støtte 2. Bataljonen, du kan søke overflytning hit. Dem driver nok mer med det du ønsker. Vet ikke hvilke krav det er her. Dem har også ett kompani som støtter Panserbataljonen. Kjører rundt og frakter utstyres deres. Viss det virkelig hadde betydd alt for deg å vær i Forsvaret ville jeg vertfall ha sørget for å få en fysisk karakter som er bedre enn 4, for dette er svakt. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Hehe, litt humor må man da kunne ha på bekostning av en som ikke vet forskjell på opp eller ned, men neida.. vi får da prøve å hjelpe deg litt Hovedmulighetene til å legge kraft og være med på å bestemme om hvor og når du skulle inn hadde du på sesjon 2, som nå tydeligvis er over, men du har alltids mulighet til å klage på telefon eller lignende til vernepliktsverket. Om du skulle fullføre førstegangstjenesten i CSS har du mulighet til å gå videre til grenaderopptak (yrkessoldat). Etter opptaket kan du havne hvor som helst i forsvaret (dit du vil så klart) som fulltidsstilling og fulltidslønn. Det er med andre ord få hindringer der. CSS er minst like viktig om ikke viktigere avdeling som alle andre. Uten forsyninger står striden stille, så det trengs mange oppegående og engasjerte folk der som alle andre plasser. 1 Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Du høster som du sår. CSS har også en støttegruppe til TMBN. Disse har deltatt i INTOPS. Men dette er kun for befal og vervede soldater, om jeg ikke husker feil. Dem har også ett kompani som skal støtte 2. Bataljonen, du kan søke overflytning hit. Dem driver nok mer med det du ønsker. Vet ikke hvilke krav det er her. Dem har også ett kompani som støtter Panserbataljonen. Kjører rundt og frakter utstyres deres. Viss det virkelig hadde betydd alt for deg å vær i Forsvaret ville jeg vertfall ha sørget for å få en fysisk karakter som er bedre enn 4, for dette er svakt. Auch, den svei. Jeg har utenlandsk bakgrunn, så jeg ble ikke kalt inn til sesjon før jeg fikk mitt statsborgerskap. Og da tenkte jeg ikke på militæret engang. Men når jeg først fikk brev ifra Forsvaret om å besvare DEL 1 prøvene, som var forresten en måned siden, det var først da jeg faktisk begynte å tenke på militæret, og jeg har ikke villet noe mer i livet mitt. Det er begrenset hvor mye jeg rekker å trene på 3 uker. Og jeg er veldig enig i at jeg burde få sterkere resultater, men jeg ga mitt alt. Så langt det rakk. Endret 30. januar 2014 av Fruktsalat1 Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Hehe, litt humor må man da kunne ha på bekostning av en som ikke vet forskjell på opp eller ned, men neida.. vi får da prøve å hjelpe deg litt Hovedmulighetene til å legge kraft og være med på å bestemme om hvor og når du skulle inn hadde du på sesjon 2, som nå tydeligvis er over, men du har alltids mulighet til å klage på telefon eller lignende til vernepliktsverket. Om du skulle fullføre førstegangstjenesten i CSS har du mulighet til å gå videre til grenaderopptak (yrkessoldat). Etter opptaket kan du havne hvor som helst i forsvaret (dit du vil så klart) som fulltidsstilling og fulltidslønn. Det er med andre ord få hindringer der. CSS er minst like viktig om ikke viktigere avdeling som alle andre. Uten forsyninger står striden stille, så det trengs mange oppegående og engasjerte folk der som alle andre plasser. Ja, jeg er enig i at når det kommer til militæret så kan jeg rett og slett ikke en dritt, men ærlig talt, betyr det at jeg likevel ikke vet forskjellen på opp eller ned? Det kalles ikke å ha humor, det er rett og slett mobbing. Men igjen, takk for svar. Tar imot all informasjon jeg kan få av dere. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Du høster som du sår. CSS har også en støttegruppe til TMBN. Disse har deltatt i INTOPS. Men dette er kun for befal og vervede soldater, om jeg ikke husker feil. Dem har også ett kompani som skal støtte 2. Bataljonen, du kan søke overflytning hit. Dem driver nok mer med det du ønsker. Vet ikke hvilke krav det er her. Dem har også ett kompani som støtter Panserbataljonen. Kjører rundt og frakter utstyres deres. Viss det virkelig hadde betydd alt for deg å vær i Forsvaret ville jeg vertfall ha sørget for å få en fysisk karakter som er bedre enn 4, for dette er svakt. Auch, den svei. Jeg har utenlandsk bakgrunn, så jeg ble ikke kalt inn til sesjon før jeg fikk mitt statsborgerskap. Og da tenkte jeg ikke på militæret engang. Men når jeg først fikk brev ifra Forsvaret om å besvare DEL 1 prøvene, som var forresten en måned siden, det var først da jeg faktisk begynte å tenke på militæret, og jeg har ikke villet noe mer i livet mitt. Det er begrenset hvor mye jeg rekker å trene på 3 uker. Og jeg er veldig enig i at jeg burde få sterkere resultater, men jeg ga mitt alt. Så langt det rakk. Det er mulig å bruke det første året på å forbedre resultatet og få seg en 'fot innenfor' for deretter å søke utdanning i forsvaret, eller eventulle grenader stillinger. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Hehe, litt humor må man da kunne ha på bekostning av en som ikke vet forskjell på opp eller ned, men neida.. vi får da prøve å hjelpe deg litt Hovedmulighetene til å legge kraft og være med på å bestemme om hvor og når du skulle inn hadde du på sesjon 2, som nå tydeligvis er over, men du har alltids mulighet til å klage på telefon eller lignende til vernepliktsverket. Om du skulle fullføre førstegangstjenesten i CSS har du mulighet til å gå videre til grenaderopptak (yrkessoldat). Etter opptaket kan du havne hvor som helst i forsvaret (dit du vil så klart) som fulltidsstilling og fulltidslønn. Det er med andre ord få hindringer der. CSS er minst like viktig om ikke viktigere avdeling som alle andre. Uten forsyninger står striden stille, så det trengs mange oppegående og engasjerte folk der som alle andre plasser. Ja, jeg er enig i at når det kommer til militæret så kan jeg rett og slett ikke en dritt, men ærlig talt, betyr det at jeg likevel ikke vet forskjellen på opp eller ned? Det kalles ikke å ha humor, det er rett og slett mobbing. Men igjen, takk for svar. Tar imot all informasjon jeg kan få av dere. Vel vel, er forståelig med tanke på at du ikke har vært statsborger spesielt lenge, det var bare noe vi antok uten videre, og derfor var det humoristisk når du tok kommentaren om Navy seals og fremmedlegionen seriøst. Du må ikke ta deg selv så høytidelig, og bruk heller forsvarets sider når det kommer til den helt grunnleggende informasjonen Lenke til kommentar
Fruktsalat1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Wall of text Du fikk ett svar, du likte det tydligvis ikke. Du kan lese om det her Jeg fikk et svar, jeg bare forstod ikke hva det innebar med alle de fancye forkortelsene! Og jeg har lest nok om CSS. Ville bare høre meninger og erfaringer rundt dette. Uansett takker jeg deg for svar. Ha en fin dag videre. Du høster som du sår. CSS har også en støttegruppe til TMBN. Disse har deltatt i INTOPS. Men dette er kun for befal og vervede soldater, om jeg ikke husker feil. Dem har også ett kompani som skal støtte 2. Bataljonen, du kan søke overflytning hit. Dem driver nok mer med det du ønsker. Vet ikke hvilke krav det er her. Dem har også ett kompani som støtter Panserbataljonen. Kjører rundt og frakter utstyres deres. Viss det virkelig hadde betydd alt for deg å vær i Forsvaret ville jeg vertfall ha sørget for å få en fysisk karakter som er bedre enn 4, for dette er svakt. Auch, den svei. Jeg har utenlandsk bakgrunn, så jeg ble ikke kalt inn til sesjon før jeg fikk mitt statsborgerskap. Og da tenkte jeg ikke på militæret engang. Men når jeg først fikk brev ifra Forsvaret om å besvare DEL 1 prøvene, som var forresten en måned siden, det var først da jeg faktisk begynte å tenke på militæret, og jeg har ikke villet noe mer i livet mitt. Det er begrenset hvor mye jeg rekker å trene på 3 uker. Og jeg er veldig enig i at jeg burde få sterkere resultater, men jeg ga mitt alt. Så langt det rakk. Det er mulig å bruke det første året på å forbedre resultatet og få seg en 'fot innenfor' for deretter å søke utdanning i forsvaret, eller eventulle grenader stillinger. Det er nettopp det jeg frykter at jeg ikke kan. For jeg tror minstekrav er karakter 5 for å kunne søke utdanning i Forsvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå