tutla Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Hei! Jeg er ansatt ikke en kafé på Sørlandet. Flyttet hit for rett over et halvt år siden, og har siden da jobbet der. Etter hvert er det flere ting jeg har reagert på, blant annet at det kun er 1 mnd prøvetid og 2 mnder oppsigelsestid etter prøvetiden, at de har lønn som ligger 20,- under tarifflønn og div andre ting. Det som er problemet mitt er at jeg skrev under på 80% ikke kontrakten - og hva jeg jobber ikke praksis tilsvarer dessverre ikke mer enn litt over halvparten. Dette er utrolig vanskelig for min økonomiske situasjon hvor jeg har både regninger og utgifter som skal betales, samt at det ikke er så lenge siden vi valgte å kjøpe oss leilighet. Foreløpig har jeg økonomisk støtte fra mine foreldre, da det selvfølg ikke går opp at jeg kun har en 63 timer i mnden. Til informasjon, så søker jeg selvfølgelig etter andre jobber nå, men frem til da, så lurer jeg på: har jeg krav på å få utbetalt lønn som tilsvarer 80% eller må jeg faktisk finne meg i å jobbe så lite og få betalt deretter? Og om jeg skulle ha krav på lønn til 80%, kan jeg kreve betalt for det resterende de andre mndene jeg ikke har fått den riktige lønnen? Alle svar mottas med stor takk :-) Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hei. Skal prøve å klarne opp i spørsmålene dine her. Det første vi kan se på er prøvetiden. Formålet med prøvetid er at arbeidsgiver i en begrenset periode skal kunne prøve arbeidstakers egnethet til den aktuelle stillingen. I prøvetiden arbeidstaker et noe svakere stillingsvern fordi at arbeidsgiver kan si opp arbeidstaker som viser manglende tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet. Prøvetid er ikke et gode for deg som arbeidstaker, du stiller sterkere hvis du kommer gjennom prøvetiden uten å bli oppsagt. Maksimal lengde på prøvetid er 6 mnd. Prøvetiden kan forlenges hvis arbeidstaker har vært borte fra arbeidet grunnet forhold som ikke skyldes arbeidsgiver, eksempelvis ved sykdom. Lengde på prøvetid skal stå i arbeidsavtalen.Oppsigelsestid har to funksjoner. For det første skal arbeidsgiver ha muligheten til å finne en ny arbeidstaker til den stillingen som blir åpen uten at stillingen står ubemannet. For det andre skal arbeidstaker ved en eventuell oppsigelse gjort fra arbeidsgivers side ha tid til å finne seg en ny jobb. På denne måten står ikke arbeidstaker uten inntekt dersom han/hun mister jobben og må finne seg en ny.Oppsigelsestiden kan på denne måten være både et gode og et byrde for arbeidstaker. Loven opererer med minimumskrav til oppsigelsestid. Det eneste som er ulovlig er at arbeidsgiver avtaler kortere oppsigelsestid dersom oppsigelsen skjer fra arbeidsgivers side.Når du signerte arbeidskontrakten godtok du i utgangspunktet at du hadde 2 måneders oppsigelsestid, det er lovlig. Du kan derimot avtale kortere oppsigelsestid med arbeidsgiver dersom arbeidsgiver går med på dette. Altså hvis du ønsker å slutte i jobben din kan du si til arbeidsgiver at du helst vil slutte så raskt som mulig. Hvis dette ikke er til vesentlig ulempe for din arbeidsgiver, så går arbeidsgiver stort sett med på en slik avtale. Den arbeidstiden som er fastsatt i arbeidsavtalen din er bindende for begge parter. Så sant du har kontrakt på x antall timer i uken/mnd så skal du jobbe disse timene og få lønn i henhold til bestemmelsene i arbeidsmiljøloven og evt. arbeidsavtale og tariffavtale. I arbeidsavtalen kan det ikke avtales dårligere arbeidsvilkår enn minimumskravene angitt av arbeidsmiljøloven og tariffavtalen som virksomheten er bundet av.Hvis du er organisert kan du kreve tarifflønn med fagforeningen i ryggen. Grunnen til at uorganiserte får lik lønn som arbeidstakere som er organisert er at det anses som diskriminering dersom man lønner organiserte og uorganiserte forskjellig. Det er derfor uorganiserte arbeidstakere gjerne kalles "gratispassasjerer" i virksomheter bundet av tariffavtale. Hvis det virkelig er slik at du lønnes lavere enn tariffavtalen som virksomheten er bundet av kan du påpeke for arbeidsgiver at dette er ulovlig diskriminering. Dessverre er det slik at utdanningsnivået på ledere i små virksomheter samt i butikkbransjen er skremmende lavt. De har rett og slett ikke kunnskaper om hva som er lov og ikke lov osv. For å gi et enkelt svar på hva jeg synes du skal gjøre: Jeg hadde funnet meg en ny jobb i en større og mer veletablert virksomhet. Her er stort sett lønns- og arbeidsvilkår mer ordnet.Jeg hadde ikke brukt tid og energi i forsøket på å få etterbetalt lønn osv som du evt har krav på. Det koster ofte mer enn det smaker, dvs du må bruke så mye tid og energi på å få lite penger tilbake. Bruk heller den tiden og energien på å finne deg en ny og bedre jobb.Lykke til 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå