Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Var høy på legevakta

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei!

På mandag hadde jeg en time tidlig på dagen på legevakta for å fastslå hvorvidt skulderen min skal opereres eller ei.

Tingen er at jeg var høy som en skyskraper. Hadde spist litt kake dagen før med noen venner, og feilberegnet dette totalt. Spiste ikke så mye, "for å passe på", men kaka var dritsterk, og jeg landet ikke før 14:00 dagen derpå.

Hos legen ble vi enige om fullskala operasjon, med narkose og greier. I den forbindelse ble blodtrykket mitt målt. Jeg har ingen peiling på hvorfor legen målte blodtrykket mitt, men jeg vil anta at det var for å planlegge operasjonen. Han spurte feks også om jeg røyket.

Mitt spørsmål er: påvirker det å ha kake innabords blodtrykket på en slik måte at det nå kan hende at helsevesenet sitter på feildata, og at narkoseoperasjonen dermed vil være basert på feil data?

Vurderer å ta kontakt og "komme clean", jeg vil gjerne våkne opp fra denne narkosen også..

Edit: operasjonen blir rundt påske, om det er relevant.

Takk :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blodtrykket varierer, og de vil nok ikke basere narkosen på en gammel blodtrykksmåling. Så skulle de ha behov for å måle blodtrykket ditt for å beregne narkose(eg vet ikke om de trenger det) så vil de nok uansett måle blodtrykket ditt den dagen du skal opereres.

Lenke til kommentar

Det har du et godt poeng i. Jeg har nå gjort jobben jeg burde gjort på forhånd, og hørt med Google. Der var det overraskende mye info :p

Konklusjon: Null stress, selv de som har røyka dagen før har klart seg. Og skulle man likevel være nervøs så er det bare å høre, legen har tross alt taushetsplikt. Takk for svar folkens, jeg har fått svar på det jeg lurte på :)

Lenke til kommentar

Det har du et godt poeng i. Jeg har nå gjort jobben jeg burde gjort på forhånd, og hørt med Google. Der var det overraskende mye info :p

Konklusjon: Null stress, selv de som har røyka dagen før har klart seg. Og skulle man likevel være nervøs så er det bare å høre, legen har tross alt taushetsplikt. Takk for svar folkens, jeg har fått svar på det jeg lurte på :)

Spist kake mener du vel :rofl:

Lenke til kommentar

Alt du sier til din lege er uansett taushetsbelagt, så kan ikke forstå at det skal få noen konsekvenser for deg annet enn at det muligens sitter litt langt inne i innrømme noe slikt.

Greit de har taushetsplikt, men det kommer fortsatt i journalen at man er rusmbisbruker/bruker. Dette kommer til å få konsekvenser for hvordan man blir oppfattet i helsevesenet senere.

Og siden det ikke har noen praktiske konsekvenser å holde kjeft hadde jeg fint gjort det om det var meg det gjalt.

Lenke til kommentar

Alt du sier til din lege er uansett taushetsbelagt, så kan ikke forstå at det skal få noen konsekvenser for deg annet enn at det muligens sitter litt langt inne i innrømme noe slikt.

Det stemmer at helsepersonell har taushetsplikt, men det er faktisk visse unntak. Feks. kan rusmisbruk utløse meldeplikt mtp. førerkort, altså at den aktuelle personen må melde fra til fylkeslegen at han ikke anser personen som skikket til å inneha førerkort. Det samme kan gjelde mtp. bekymringsmelding til barnevernet dersom man har omsorg for barn.

Jeg er dog uenig med L4r5 i at det automatisk gir en stempel som rusmisbruker i helsevesenet. Det avhenger helt av hva slags bruk det er snakk om. Helsepersonell flest er godt kjent med at en stor andel av den norske befolkningen har prøvd cannabis og at sporadisk bruk av dette ikke akkurat er uvanlig. Så kan man selvfølgelig møte på anale personer i helsevesenet også (og det gjelder også for andre ting enn rus - har selv opplevd å nærmest bli utsatt for 3.gradsforhør av en lege siden det stod i journalen min at jeg hadde hatt klamydia en gang). Men noe generelt stempel våger jeg å påstå at man ikke pådrar seg uten videre.

Lenke til kommentar

Det stemmer at helsepersonell har taushetsplikt, men det er faktisk visse unntak. Feks. kan rusmisbruk utløse meldeplikt mtp. førerkort, altså at den aktuelle personen må melde fra til fylkeslegen at han ikke anser personen som skikket til å inneha førerkort. Det samme kan gjelde mtp. bekymringsmelding til barnevernet dersom man har omsorg for barn.

Jeg er dog uenig med L4r5 i at det automatisk gir en stempel som rusmisbruker i helsevesenet. Det avhenger helt av hva slags bruk det er snakk om. Helsepersonell flest er godt kjent med at en stor andel av den norske befolkningen har prøvd cannabis og at sporadisk bruk av dette ikke akkurat er uvanlig. Så kan man selvfølgelig møte på anale personer i helsevesenet også (og det gjelder også for andre ting enn rus - har selv opplevd å nærmest bli utsatt for 3.gradsforhør av en lege siden det stod i journalen min at jeg hadde hatt klamydia en gang). Men noe generelt stempel våger jeg å påstå at man ikke pådrar seg uten videre.

Hvis legen insisterer på å føre rusen i journalen, er det kanskje mulig å få fjernet opplysningen i henhold til helsepersonelloven § 43?

Lenke til kommentar

Greit de har taushetsplikt, men det kommer fortsatt i journalen at man er rusmbisbruker/bruker. Dette kommer til å få konsekvenser for hvordan man blir oppfattet i helsevesenet senere.

Og siden det ikke har noen praktiske konsekvenser å holde kjeft hadde jeg fint gjort det om det var meg det gjalt.

Forteller man sin lege at man røyker cannabis eller inntar andre illegale rusmidler og har lappen, da kan man fort få et problem. Legen har plikt og inndra den og man må gå på urinprøver en periode før man kan få den tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...