Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan basestasjoner skru av det trådløse ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat fått installert bredbånd hjemme, i et 2-etasjes hus. ADSL-modemet er i andre etasje, og der står også pc'en jeg bruker mest. Det jeg ønsker er å ha en basestasjon i andre etasje der jeg kan koble på pc'en via kablet nettverk, og så ha en bærbar pc i første etasje som kan gå på det trådløse.

Problemet, eller hva en skal kalle det, er at jeg ikke ønsker å ha basestasjonen stående og sende ut signaler på det trådløse nettet hele tiden, jeg ønsker å kunne skru av og på det trådløse nettet, mens det kablede nettet hele tiden skal være aktivt.

Er det noen base stasjoner som gir muligheten til det ?

Er det kanskje et alternativ å heller ha en hub/svitsj fra adsl-modemet og koble på et aksesspunkt som jeg kan skru av og på der ? Er det mer kostbart ?

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til noe produkt hvor du kan slå det trådløse nette helt av, men du kan i hvert fall slå av funksjonen som gjør at aksesspunktet svarer på søk. Dermed så må du ha tilgang i aksesspunktet for at det i det hele tatt skal svare på forespørsler fra din bærbare PC.

Vet ikke om dette var helt det du tenkte på, men en hjelp på veien kanskje?

Lenke til kommentar

hvis du kobler routeren på en switch og kobler switchen og det trådløse aksesspunktet sammen kan du koble den stasjonære(?) til switschen og bærbare til tråløse nettverket, og hvis du vil slå det trådløse av kan du bare dra ut ledningene (enten strøm eller nettverks ledningen)

vet ikke om det var sånn du hadde tenkt deg det...

Lenke til kommentar

ok.

Dere vet altså ikke om en basestasjon som har en enkel on/off switch på det trådløse nettverket...

Da er det vel best å bruke en switch og et aksesspunkt, og bare skru av strømmen på aksesspunktet da ? Det skulle ikke by på noen problemer det, skulle det ? Det er ikke noe problem å bare kutte strømmen på aksesspunktet som en av/på bryter mekanisme ?

Eirik

Lenke til kommentar
Problemet, eller hva en skal kalle det, er at jeg ikke ønsker å ha basestasjonen stående og sende ut signaler på det trådløse nettet hele tiden, jeg ønsker å kunne skru av og på det trådløse nettet, mens det kablede nettet hele tiden skal være aktivt.

Kan jeg få spørre hvorfor?

Lenke til kommentar

Hei..

Det er en litt latterlig grunn da men... og kanskje et litt oppkonstruert problem... Saken er rett og slett at jeg ikke har lyst til å la basestasjonen stå å sende ut signaler hele tiden (hvis den gjør det?). Sitter i jobbmiljø hele dagen der alt fra telefon, mobil, nettverk og tastatur/mus er trådløst, og en vet jo ikke helt hvor skadelig sånt er ? Det at mikrobølgeovner innvirker på signalene gjør meg ihvertfall litt skeptisk... men kanskje det bare er overtro og uvitenhet ??

Jeg er vel egentlig ikke komfortabel med å være midt i stråling mer enn nødvendig, har mest lyst til å kunne skru av/på for å unngå unødvendig stråling...

Jepp, en litt latterlig grunn sikkert, men det er så masse stråling overalt, så jeg har egentlig litt lyst til å ha minst mulig...

Dersom du kan vise til et aller annet sted som sier at basestasjoner ikke sender ut stråling (eller hva det er ) når ingen er koblet opp mot dem, altså at det kun er en mottaker, helt til noen skal ha informasjon, så er det jo greit. Da blir jo det i prinsippet det jeg ønsker, at det kun sendes fra basestasjonen når noen er koblet på. Dersom den står og sender signaler konstant, tror jeg at jeg er mest komfortabel med å kunne skru den av....

Eirik

Lenke til kommentar
Midt i den aktuelle debat om strålingen fra mobiltelefoner og sendemaster advarer eksperter nu om sundhedsfarlig stråling i forbindelse med trådløse lokalnetværk (WLAN). Fagfolk har hidtil betegnet WLAN som ufarligt, men nye testresultater viser, at mange access-points udsender alt for meget stråling.

Testen er gennemført af det tyske forbrugertidsskrift Öko-Test i samarbejde med eksperter fra computer-bladet PC-Professional.

Den viser at den elektromagnetiske stråling i mange tilfælde er højere end den stråling, som trænger ind fra mobilsendemaster udenfor huset.

Öko-Test mener, at strålingen ikke bør overstige 100 mikrowatt per kvadratmeter.

Et af de testede access-points, HE102 fra Netgear, blev målt til 101500 mikrowatt per kvadratmeter og ligger dermed betydelig over grænseværdien.

Testen viser at hver mellemliggende væg reducerer strålingen med 75 pct. Det anbefales, at man slukker access-pointet, når det ikke bruges, og anbringer det langt fra børne- og soveværelser.

Brugere, som kobler sig til WLAN med notebook eller desktop-pc, bør desuden være opmærksom på, at det trådløse radiokort stråler med op til 15000 mikrowatt inden for en afstand på en meter.

Vet ikke hvor mye dette er å bekymre seg for, men det er jo alltid greit å være på den sikre siden. Selv har jeg enda ikke begynt å få noe bivirkninger fra WLAN'et mitt som står på 24/7. Det eneste er at jeg har fått et tredje øye midt i pannen, men dette kan vel ikke skyldes WLAN'et... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...