Linse Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Jeg ble selv ferdigutdannet sist vår, og tenkte jeg kunne lage en tråd for de som tenker å søke på optometri Optikeryrket passer bra for deg som er interessert i teknikk og i å jobbe med mennesker. Det er mangel på folk med kompetanse innen øyehelse, og behovet vil bare øke i årene framover. Utdanningen tilbys kun i Kongsberg, og er dermed fylt med folk fra hele landet, noe som er med på å gjøre studiemiljøet veldig bra!Jeg har selv gått i Kongsberg, så send meg gjerne spørsmål, eller besøk disse nettstedene for mer info: http://www.hbv.no/studietilbud/bachelor-i-optometri/ http://blioptiker.no/http://www.facebook.com/Blioptikerhttp://utdanning.no/...rivelse/optiker Personlig trives jeg veldig godt som optiker. Yrket er variert; man kan jobbe enten med å ta synsundersøkelser, reparere briller, jobbe med synstrening og samsyn, jobbe i butikk og være selger, jobbe på sykehus, i kommunen eller på en hjelpemiddelsentral.Studiet er spennende. Man lærer blant annet om hvordan lys oppfører seg, hvordan øyet er bygd opp, og hvordan synet fungerer. Man er som optiker helsepersonell, og lærer også mye om hvordan resten av kroppen fungerer.Det er morsomt å være god på noe som er så viktig som synet, og det er veldig givende å hjelpe folk til å se bedre. Endret 31. januar 2014 av Linse Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Hvordan var fadderuken på HiBu Kongsberg? Endret 2. februar 2014 av Hallaballakamma Lenke til kommentar
Linse Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Jeg synes den var veldig bra! Nå har jeg ikke vært med på fadderuke andre steder, men det er ting som dåp, bar-til-bar, rebusløp, togaparty, grilling, gruvetur (sølvgruvene i Kongsberg) og så videre, og så avsluttes det hele vanligvis med en konsert. Året jeg startet var det Karpe Diem som spilte. Jeg ble fort kjent med folk, og har mange gode minner fra tia. Jeg hadde bare P-matte fra VGS, så jeg deltok på sommerkurset som arrangeres uka før semesterstart, og er glad for det. Jeg var også fadder de to andre årene, noe som var veldig gøy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Og når det koster 500kr for en synsundersøkelse som tar 10 minutter er det mye penger å tjene. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Og når det koster 500kr for en synsundersøkelse som tar 10 minutter er det mye penger å tjene. Der var det ikke mye konkurranse eller? Har aldri betalt så mye for en synsundersøkelse. Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Og når det koster 500kr for en synsundersøkelse som tar 10 minutter er det mye penger å tjene. Er ikke bare bare det altså. I tillegg, så er ikke det bare en synsundersøkelse. Oppgavene varierer fra sted til sted. Det kan være alt fra å gjennomføre synsundersøkelser, behandle synsfeil ved hjelp av optiske hjelpemidler og synstrening. Tilpasse kontaktlinser, montere/reparere briller, diagnotiske øyedråper og henvise videre til annet helsepersonell ved mistanke om øyesykdommer. Kan også være rådgiver for tilrettelegging av synsmiljøet, f. eks på en arbeidsplass. Samtidig så kan optikere jobbe på ulike steder, ikke bare på optikk, men i private øyehelseklinikker sammen med øyeleger. Jobbe i bedrifter som produserer briller og kontaktlinser, mens andre jobber med engros, altså videresalg av synshjelpemidler. Kan også jobbe på sykehuset i øyeavdelingene, synsseksjoner på hjelpemiddelsentraler, er også med i utdannings og forskningsvirksomhet. Så ja, lønnen er rettferdig, de som jobber som optiker fortjener de pengene de tjener! :-) Lenke til kommentar
Linse Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) I tredje klasse på skolen bruker vi én og en halv time på synsundersøkelsene, men de er ofte litt mer omfattende enn hva som gjøres ute i optikerforretningene. 10 minutter hørtes ihvertfall veldig kort ut! Edit: Og ja, det koster vel vanligvis mellom 400 - 500 for en synsundersøkelse. Tror Krogh tar rundt 700. Det er da snakk om mer enn en sjekk av synsstyrken. Det er også en øyehelsesjekk. Man ser blant annet på innsiden av øyet, og på synsnerven og blodårene som ligger der. Det er mulig å danne seg et ganske bra inntrykk av en persons generelle helsetilstand bare ved å se på blodårene i øyet. Endret 2. februar 2014 av Linse Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 I tredje klasse på skolen bruker vi én og en halv time på synsundersøkelsene, men de er ofte litt mer omfattende enn hva som gjøres ute i optikerforretningene. 10 minutter hørtes ihvertfall veldig kort ut! Har tatt synsundersøkelse på 10 min for 500kr før. Har også tatt lengre synstester for samme pris da. Lenke til kommentar
Linse Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Lengden på synsundersøkelsene varierer også fra kjede til kjede. Brilleland og Specsavers har vel begge 30 minutter som standard (45 minutter noen steder). Du må ha vært en enkel pasient da, Rabagast Interoptik, Synsam og de andre setter vanligvis av 45 minutter. Dersom det er spesielle caser setter man ofte av lenger tid uansett da. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Lengden på synsundersøkelsene varierer også fra kjede til kjede. Brilleland og Specsavers har vel begge 30 minutter som standard (45 minutter noen steder). Du må ha vært en enkel pasient da, Rabagast Interoptik, Synsam og de andre setter vanligvis av 45 minutter. Dersom det er spesielle caser setter man ofte av lenger tid uansett da. Min tok 15 minutter. Hva er forskjellen på en 45 minutters undersøkelse og en 15 minutters? Forøvrig, brukte ikke optikeren noen spesiell maskin, men synstestbriller da jeg hadde min synstest. Lenke til kommentar
Linse Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Dersom man får det gjort på 10-15 minutter har man nok kun fokusert på refraksjonen, altså det å finne riktig styrke, og ikke sett så mye på det som har med øyehelse å gjøre. På personer over 40 år måles trykket på øynene, og det er viktigere å se på synsnerven, blodårene, og selve øyet. Dersom man finner funn som kan tyde på grå eller grønn stær, AMD, diabetes retinopati eller annen sykdom henvises pasienten til øyelege. Jeg er som nevnt ganske ny, så jeg bruker minimum en halvtime på å komme igjennom alle testene. På eldre personer settes det av en time. Det gjøres det også på barn, da det er spesielt viktig å fange opp eventuelle samsynsproblemer. Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Heisann! Jeg fikk spurt hun om noen gode spørsmåler, som jeg tror mange andre vil ha svar på også, så jeg bare kopierer det inn her. 1) Siden du er ferdig utdannet, fikk du jobb med engang? Eller søkte du før du ble ferdig med bachelor? Jeg fikk jobb ganske raskt. Jeg var en av de siste som søkte (var omtrent ferdig med bacheloren). Det er behov for optikere i Norge, og søkertallet har som du nevnte ikke vært så høyt de siste årene. 2) Hvor mye kan man tjene, hvor mye tjener du nå? Har hørt man tjener mellom 300 000 - 500 000 kr, det er kjempe bra! Det er vanlig at startlønnen ligger mellom ca 350.000 og 400.000. Det varierer en del etter hvor i landet du får jobb, og hvilken kjede. Man kan tjene opp og over til 500 000 og ja. 3) Hvor kan man finne leilighet for å bo, billige leiligheter/hybeler? Du kan leie hybel både privat eller ved studentbolig. Jeg leide en hybel privat, og det var veldig greit. Anbefaler deg å sjekke ut SiBu (Studentsamskipnaden i Buskerud), eller Finn.no. Eller så kan du legge inn en annonse i Laagendalsposten (lokalavisa), slik jeg gjorde. Endret 21. februar 2014 av Hallaballakamma Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Optiker er et trygt yrke å satse på. Synet blir nok ikke avleggs med det første. Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Godt å høre! Endret 21. februar 2014 av Hallaballakamma Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Noen optikere som kan hjelpe meg? Jeg kjøpte nettopp et par billige briller for å bruke de frem til jeg får noen ordentlige. Problemet er at den alltid glir ned, og at jeg stadig må presse den oppover. Hvilken del av brillene er av feil størrelse; lens diameter, bridge width eller arm length? Lenke til kommentar
Linse Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 Høres ut som stengene ikke er bøyd nok bak øret. Dersom du stikker innom en optiker kan de varme dem opp og bøye dem slik at de passer. Ingen av størrelsene du nevner har nødvendigvis med at de glir ned å gjøre. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Høres ut som stengene ikke er bøyd nok bak øret. Dersom du stikker innom en optiker kan de varme dem opp og bøye dem slik at de passer. Ingen av størrelsene du nevner har nødvendigvis med at de glir ned å gjøre. Takk for svar. Er det stor forskjell på bridge size 20 og 21? Lenke til kommentar
Linse Skrevet 25. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2014 Høres ut som stengene ikke er bøyd nok bak øret. Dersom du stikker innom en optiker kan de varme dem opp og bøye dem slik at de passer. Ingen av størrelsene du nevner har nødvendigvis med at de glir ned å gjøre. Takk for svar. Er det stor forskjell på bridge size 20 og 21? Tallene er i millimeter, så forskjellen er 1mm Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 (endret) Er det forskjell på kvaliteten på glasset/plastikk i linsen hos ulike forhandlere eller ? Hvilke andre fordeler får man ved å velge 1.60 MAR kontra 1.67 og 1.74 MAR enn at de sistnevnte er tynnere? Endret 27. februar 2014 av Mladic Lenke til kommentar
Linse Skrevet 2. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2014 (endret) I nest siste episode av Forbrukerinspektørene var det blant annet snakk om kvalitet på glass: http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11000814/19-02-2014 Tallene 1,60, 1,67 og 1,74 viser til glassets brytningsindeks. Jo høyere denne indeksen er, desto hardere er glasset, og lyset brytes mer (det skal mindre glass til for å bryte lyset så mye som man ønsker). Dette fører til tynnere, lettere og sterkere glass. Endret 2. mars 2014 av Linse 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå