Filosofen1 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Heisann! Begynte høsten 2013 på en bachelorgrad i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen BI, og jeg trives godt og har et foreløpig snitt på C, men jeg har et lite mål om å klare nærmere B når jeg har fullført våren 2016. Angrer riktignok ikke på dette studievalget, men jeg har alltid vært interessert i lover og regler, rett og galt, etikk og moral, derav jus... Leker derfor litt med tanken om å søke meg inn på rettsvitenskap etter mine tre år ved BI. Da jeg skulle bestemme meg for valg av studier, var det to alternativ som slo meg - rettsvitenskap og ØK/AD, men karakterene mine holdt åpenbart ikke til å komme inn på rettsvitenskap. Jeg gikk ut av videregående med et snitt på 4 blank, har ett år i førstegangstjeneste og sommeren 2016 har jeg sannsynligvis oppnådd en bachelorgrad (180 studiepoeng). Jeg har også tatt ex. phil som nettbaserte studier (via Forsvaret). Hvordan er mulighetene mine for å komme inn på rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo / Bergen med dette å vise til? Må jeg absolutt ha 55-60 i poeng fra videregående? Tror faktisk ikke jeg helt har skjønt greia med poenggrensene her... Er ikke så veldig interessert i å starte på en bachelorgrad i jus ved en eller annen høyskole da jeg helst ser for meg et universitet, men setter veldig pris på hjelp her og håper jeg en dag kan hjelpe tilbake. :-) Endret 30. januar 2014 av Filosofen1 Lenke til kommentar
Filosofen1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Har skjønt greia tenker jeg, men om det er spesielt lurt å "kjøre" på er vel en annen sak... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Du kan lese om poengberegningen her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/ . Hvis du ikke har realfags- eller språkpoeng, har du 40 poeng på førstegangsvitnemålet. Senere har du fått 2 poeng for verneplikten og 2 poeng for hvert år fra det året du fyllte 20. Hvis du er født i 1993, har du altså 46 poeng. Opptaksgrensene for 2013 finner du her: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_vara_hoved.html . Den laveste grensa var på 51,8 poeng på UiA. Du bør altså ha så mange poeng for å ha kjangs på rettsvitenskap, helst mer. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Det er kun de tre universitetene i Bergen, Oslo og Tromsø som tilbyr profesjonsutdanning innen jus. Du kan ta bachelor andre steder (bl.a. i Agder), men uten femårig profesjonsutdanning vil nok mange dører være lukket. Men jeg vil tippe du kan få utfordrende jobber i f.eks. forsikringsselskap, bank og i det offentlige. I tillegg er det greit å kunne litt jus om du har tenkt deg inn i næringslivet. Poenggrensene for nevnte tre universiteter står i lenken i Zaracs innlegg. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Du kan forresten også ta bachelor et sted i landet og fortsette på master hvor som helst (hvor de har toårig master vel å merke, ikke alle som har det)Mange plasser i det private næringslivet som trenger jus-folk. For eksempel i et oljeselskap kan man ikke sette en ingeniør til å vite om hvilke lover og regler som må følges på enhver plass til ethvert tidspunkt. Har troen på at det ikke trengs master til mange slike stillinger. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Opptakskravene på UiT er vel ikke så høye. Lenke til kommentar
PYN_ Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) 55.3 i 2013, ikke så langt fra kravet i Bergen.. Edit: Verdt å huske på at du fortsatt må bruke karakterene for videregående for å komme inn på masterstudiet om du velger å ta tre år i Lillehammer el. Endret 30. januar 2014 av PYN_M Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) EDIT:Beklager, leste feil.. Endret 30. januar 2014 av Crumpler Lenke til kommentar
Filosofen1 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Jøss, her var det mange kloke folk! :-) Ser ut til at jeg har fått godt med svar på det jeg lurte på, og vel så det! Det settes stor pris på! Håper jeg kan komme tilbake med noe fornuftig som kan være til deres hjelp en dag. Tusen takk, folkens! Så får vi se om det blir noe ut av meg også. ;-) Hehe. 1 Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 55.3 i 2013, ikke så langt fra kravet i Bergen.. Edit: Verdt å huske på at du fortsatt må bruke karakterene for videregående for å komme inn på masterstudiet om du velger å ta tre år i Lillehammer el. Feil. Lillehammer har en ordning med UiO, så her vil du søke med bachelorkarakterene Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 55.3 i 2013, ikke så langt fra kravet i Bergen.. Edit: Verdt å huske på at du fortsatt må bruke karakterene for videregående for å komme inn på masterstudiet om du velger å ta tre år i Lillehammer el. Feil. Lillehammer har en ordning med UiO, så her vil du søke med bachelorkarakterene Har du noen kilde på det? Sitat fra http://www.hil.no/index.php/studiekatalog/juss : Juridisk Fakultet i Oslo har derfor forhåndsgodkjent eksamenene i vår bachelorgrad slik at en bachelorkandidat fra HiL som søker og blir tatt opp til jusstudiet i Oslo gjennom samordnet opptak, vil kunne starte rett i 4. år ved Juridisk Fakultet i Oslo. Opptak til de juridiske fakultetene må skje gjennom Samordna opptak. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 55.3 i 2013, ikke så langt fra kravet i Bergen.. Edit: Verdt å huske på at du fortsatt må bruke karakterene for videregående for å komme inn på masterstudiet om du velger å ta tre år i Lillehammer el. Feil. Lillehammer har en ordning med UiO, så her vil du søke med bachelorkarakterene 55.3 i 2013, ikke så langt fra kravet i Bergen.. Edit: Verdt å huske på at du fortsatt må bruke karakterene for videregående for å komme inn på masterstudiet om du velger å ta tre år i Lillehammer el. Feil. Lillehammer har en ordning med UiO, så her vil du søke med bachelorkarakterene Har du noen kilde på det? Sitat fra http://www.hil.no/index.php/studiekatalog/juss : Juridisk Fakultet i Oslo har derfor forhåndsgodkjent eksamenene i vår bachelorgrad slik at en bachelorkandidat fra HiL som søker og blir tatt opp til jusstudiet i Oslo gjennom samordnet opptak, vil kunne starte rett i 4. år ved Juridisk Fakultet i Oslo. Opptak til de juridiske fakultetene må skje gjennom Samordna opptak. Studerer selv Juss på HiL, og meg bekjent er det karakterene fra VGS som fortsatt gjelder når en søker på 4. avdeling, både ved UiO og UiB. Men er blitt fortalt at det jobbes med at karakterene fra bacheloren skal kunne søkes med etterhvert. Greien er jo at når man skal begynne på UiB eller UiO 4. avdeling og kommer fra HiL, så søker man via Samordna Opptak, kommer inn på studiet, og får godskrevet alle eksamene fra HiL, dermed kan begynne rett på 4. avdeling. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå