Javisst Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Hei! Har i det siste virkelig drømt om å kjøpe nyere bil. Har isåfall bestemt meg for å bruke max 150k på dette. 50k av egen lomme og 100k i lån. Har trålet Finn og jeg vet virkelig ikke hva jeg burde satset på. Har lyst på alt! Nå skal det sies at uansett hvilken bil det eventuelt faller på, så vil den garantert være hundre ganger bedre enn corollaen jeg kjører nå... Jeg skal ikke ha liten bil, så Polo og Fiesta og biler i denne størrelsen er utelukket. Ønsker meg en bil med grei plass inni. I og med at jeg er en smule autofil, så vil jeg gjerne ha litt interessante kjøreegenskaper, samt litt motor. Tenker da 140´ish hestekrefter og oppover... Det at bilen er noenlunde ny og ikke gått veldig langt er også viktig. Jeg ønsker meg et bilhold uten dyre verkstedsregninger og ikke minst, rust. Av de bilene jeg har prøvd: 2007 Volkswagen Passat 2,0 TDI: Jeg elsket å kjøre denne bilen faktisk! Har full forståelse for hvorfor halve Norge har disse. Motoren var responsiv og godt bunndrag. Ulempen var at bilen ofte sto på verksted. Elektronikken var mildt sagt ustabil i denne, og det skremmer meg litt med tanke på kjøp... Så skal det selvfølgelig sies at Passat er utrolig trauste biler utseendemessig... 2008 Volkswagen Touran 2.0 TDI: Denne kan jeg sammenligne med Passaten, bare at man satt høyere over bakken, noe som var litt greit egentlig. Kjørte ikke denne så mye, men kan sidestille denne med det jeg skrev om Passaten. 2005 Volvo V70 2.0T: Denne var det foreldrene mine som hadde. Fantastisk komfortabel bil! Motoren var helt herlig, men tørst. Så isåfall ville jeg sett på D5 dieselen på 163 hk. Kan også vurdere S60/80 i dette tilfellet. Eneste er at jeg har hørt at disse Volvoene kan finne på å bli dyre når slitedeler må byttes ut? Litt trauste utseendemessig, men komforten veier så til de grader opp for dette! 2009 Nissan Qashqai 2.0: Denne har da CVT-kasse. Disse kassene er helt fæle. Ingen kjørefølelse whatsoever + de tapper jo motoren for alt av krefter! Bilen er til gjengjeld grei, men ikke akkurat hva jeg ser etter... 2007 Toyota Avensis 1.6: Veldig behagelig bil! Likte godt motoren som var overraskende sprek og passet bilen godt. Men dette er da en Toyota, og jeg vil vel egentlig prøve noe annet. Samt at Avensis er hakket traustere enn Passat igjen... 2009 Kewet Buddy: Nei! Kom meg jo faen ikke ut igjen! 2003 Volvo V40: Igjen, veldig behagelig bil! Fikk en veldig solid følelse bak rattet som jeg likte. Biler jeg har sett på og hva tanker jeg har om dem: 2008 Mazda 6: Liker disse veldig godt. Har aldri prøvd en, men en kombi i metallic rød er bare helt fantastisk rå! Her blir det 2.2 turbodiesel med 140 hk som gjelder isåfall. På tester så får disse trekk for livsfarlig bremseoppførsel samt tung clutchpedal. Jeg ser også med egne øyne at rustbeskyttelsen på litt eldre Mazdaer er regelrett luguber, og det skremmer meg litt... Hva sier folket? 2007 Ford Mondeo: Stooor bil. Synes disse er veldig fine, gitt at de blir tatt vare på. Får veldig mye skryt i tester, men hvordan er disse med tanke på kvalitet og utgifter på reservedeler? 2008 Ford Focus: Elsker stasjonsvogna med ekstra mye krom rundt fronten. I rød metallic og rette felger, så er de dritfine! Men så lurer jeg litt på plassen inni, samt utgiftene på deler. Har ikke noe forhold til Ford, så er litt skeptisk bare pga det. 2007 Honda Accord: Påliteligheten sjøl, men stasjonsvogna ser rett og slett litt snål ut? Hvordan er disse med tanke på rust? Kjøreegenskapene skal visst være helt greie. 2007 Honda Civic: Disse er jo litt spesielle! Kanskje litt vel spesielle? 2008 Volvo V50: Har lenge sjekket ut disse, men kom til slutt frem til at de blir for små. Er 1.90 høy, så eventuelle baksetepassasjerer vil få det for trangt... Er fremdeles student, så det er derfor jeg vil ha et bilhold som ikke kommer til å tømme boligsparingen min ved første EU-kontroll... Mercedes & gjengen er uaktuelt pga pris generelt og rust. Audi har jeg sett litt på, men disse kan visst finne på å være veldig dyre i drift, spesielt dersom du er nøye med å holde bilen i tipp topp stand som meg... Så har vi selvfølgelig BMW. I den prisklassen jeg har satt så har BMW´ene gått ett stykke, samt de trekker litt på årene. Jeg kjenner også at jeg er litt skeptisk til kvaliteten, samt at de er dyre å fikse dersom noe går galt. Alfa Romeo SKAL jeg ha en eller annen gang i fremtiden når lommeboka tillater verkstedsbesøk annenhver uke... Såh! Det er så langt jeg har kommet. Det kan være at jeg er helt ute på viddene på enkelte punkter, så jeg håper at dere kan hjelpe meg med å finne en bil som passer. Er åpen for det meste innenfor rimelighetens grenser! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Ser ut som du gjør bra research. Jeg tror jeg ville tatt en prøvetur med en sånn en: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46268346 Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Ser ut som du gjør bra research. Jeg tror jeg ville tatt en prøvetur med en sånn en: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46268346 Finnes faktisk Mondeoer i min prisklasse som ikke har gått langt i det hele tatt, så for all del! EDIT: Denne var jo utrolig flott da... http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44279383&searchclickthrough=true Endret 30. januar 2014 av Olimaen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Skal du ha Alfa Romeo 159 bør du se etter en 2008 eller nyere, mener at mye av barnesykdommene den hadde fra den ble lansert i 2005/2006 var fikset på de modellene. Du har sett på mye forskjellige(sedaner til familietraller) så vanskelig å komme med noen konkrete forslag.En 2003 Volvo V40 hadde jeg styrt unna, lite nytt på den siden V40 ble lansert i 1995. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Hmmm, takk for tips angående Alfa! Når det gjelder biltype, så er jeg som sagt åpen for alt, enten det er stasjonsvogn, sedan eller kombi! Lenke til kommentar
provolone Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46013661 Kjører selv en eldre bensin-utgave av denne. Storfornøyd med kjøreegenskaper, komfort og helhetligt inntrykk av bil/pris. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Kan støtte S60, eneste med de er lav takhøyde bak og ikke all verdens benplass i baksetet, spesielt om du har setet et stykke bak selv. Skal være relativt pålitelige og utpreger seg ikke noe særlig i forhold til dyre deler og dyre verkstedspriser. Endret 30. januar 2014 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46013661 Kjører selv en eldre bensin-utgave av denne. Storfornøyd med kjøreegenskaper, komfort og helhetligt inntrykk av bil/pris. Har selv prøvd denne! Er helt enig i det du sier med tanke på kjøreegenskaper og komfort. Du får også den betryggende kvalitetsfølelsen når du sitter bak rattet. Syntes selv at denne var hakket mer sportslig enn V70, men det skulle vel egentlig bare mangle. Volvo har visst virkelig vært på offensiven når det kommer til rust, og disse bilene skal visst være skikkelig motstandsdyktige på dette punktet, noe som er litt betryggende her i saltlaken. Skal absolutt holde øynene oppe når det gjelder Volvo! EDIT: Angående bakseteplass, så er denne temmelig knapp ja, så isåfall blir nok V70 prioritert. Litt kjekt med stort bagasjerom og sånn i tilfelle! Endret 30. januar 2014 av Olimaen Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Da har jeg gjort enda litt mer research. Har valgt å være litt fornuftig med bil siden jeg tross alt fremdeles er student. Fornuften min sier Honda Accord stasjonsvogn. Dette er absolutt det tryggeste kjøpet, men utseendet er litt traust. Så er vi tilbake på Mazda 6. Tenker da 2007-8 modell på både Honda og Mazda. Mazda ser absolutt mest tiltalende ut, og jeg er veldig svak for kombien, men det er denne rusta da... Er det noen som har litt erfaring med Accord eller 6, som kan dele litt erfaringer? Hos meg så er det disse to modellene det står mellom nå ihvertfall... Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Om du først skal være fornuftig, så ikke gjør det stykkevis og delt. Da går du for Honda`n. Har du slått fra deg S60? Finner ikke bedre bilseter enn de som står i disse. Utseendemessig har jeg alltid likt de, men smaken er som baken. Så vidt meg bekjent sliter de med normale volvofeil, men ikke noe mer enn gjennomsnittet. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Om du først skal være fornuftig, så ikke gjør det stykkevis og delt. Da går du for Honda`n. Har du slått fra deg S60? Finner ikke bedre bilseter enn de som står i disse. Utseendemessig har jeg alltid likt de, men smaken er som baken. Så vidt meg bekjent sliter de med normale volvofeil, men ikke noe mer enn gjennomsnittet. Nå skal det sies at jeg elsker utseendet på volvo, samt komforten som nevnt! Man kan si at Volvo er flere hakk lengre opp på ønskelista mi enn det Honda Accord er, men jeg googlet Volvo og pålitelighet, og der kom det frem saker og ting som rett og slett skremte meg. Det sies at rundt 150k kilometer, så kan Volvo finne på å være en tikkende bombe. Da kan elektronikk finne på å ryke, forstilling og foringer blir slitt, og forskjellige mekaniske feil dukker opp fra det blå. Det sies visst at Volvo ikke er så robuste som mange skal ha det til? Nå er det jo selvfølgelig de med mandagsbiler som skriker høyest på forumer, noe som drar ned stemningen noen hakk, men jeg har ikke råd til å bruke 30-40 000 kroner på hjuloppheng, hjerne, turbo og girkasseproblemer... Jeg ble litt satt ut egentlig, da jeg har enormt lyst på Volvo. Er det Volvoeiere her som kjenner seg igjen på dette, og eventuelt kan motbekrefte galskapen? I min prisklasse så får jeg S60/V70 fra 2005 til 2008-modell. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Hva med Audi A4? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46453528 (Litt i det eldste laget, men lav KM) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45721436 Endret 4. februar 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Om du først skal være fornuftig, så ikke gjør det stykkevis og delt. Da går du for Honda`n. Har du slått fra deg S60? Finner ikke bedre bilseter enn de som står i disse. Utseendemessig har jeg alltid likt de, men smaken er som baken. Så vidt meg bekjent sliter de med normale volvofeil, men ikke noe mer enn gjennomsnittet. Nå skal det sies at jeg elsker utseendet på volvo, samt komforten som nevnt! Man kan si at Volvo er flere hakk lengre opp på ønskelista mi enn det Honda Accord er, men jeg googlet Volvo og pålitelighet, og der kom det frem saker og ting som rett og slett skremte meg. Det sies at rundt 150k kilometer, så kan Volvo finne på å være en tikkende bombe. Da kan elektronikk finne på å ryke, forstilling og foringer blir slitt, og forskjellige mekaniske feil dukker opp fra det blå. Det sies visst at Volvo ikke er så robuste som mange skal ha det til? Nå er det jo selvfølgelig de med mandagsbiler som skriker høyest på forumer, noe som drar ned stemningen noen hakk, men jeg har ikke råd til å bruke 30-40 000 kroner på hjuloppheng, hjerne, turbo og girkasseproblemer... Jeg ble litt satt ut egentlig, da jeg har enormt lyst på Volvo. Er det Volvoeiere her som kjenner seg igjen på dette, og eventuelt kan motbekrefte galskapen? I min prisklasse så får jeg S60/V70 fra 2005 til 2008-modell. I ADAC testen anno 2012, kom Volvo C30 på andreplass bak Auris i klassen "hatchback", kjørt 100-150.000km. Volvo V50 er bygd på samme lest som C30. S60 er vel bygd over samme lest som V70 (understell, for- og bakstilling osv), en bil som du sier har hatt noen problemer. Men her er det snakk om å finne riktig bil etter min mening. Èn eier, full servicebok, og helst en eier over 40 år. (ingen diskriminering, men sånn er det bare). Men skjønner fullt og helt dine bekymringer. Har en kamerat med en 2006 S60 som har kjørt 270`km, den er chippet til rundt 200hk ++, og så vidt meg bekjent har han ikke hatt nevneverdige problemer. Men her kan du være heldig/uheldig. (han det er snakk om, kjører merkelig nok som en prest, og er for gjerrig til å kjøre bilen i stykker). Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Mitsubishi Lancer. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46530397&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46144143&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46318848&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46512166&searchclickthrough=true 1.8 dieselversjonen kan chippes fra 116 til 150 gampa Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Tja! Kombien ser jo unektelig bra ut, og de originale 18 tommerne ser jo helt råe ut på den bilen. Da blir det manuell isåfall, da CVT som nevnt faller i dårlig smak hos meg. Eneste aberet er at disse på flere tester blir trukket pga enormt dårlig støyisolering... Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Tja! Kombien ser jo unektelig bra ut, og de originale 18 tommerne ser jo helt råe ut på den bilen. Da blir det manuell isåfall, da CVT som nevnt faller i dårlig smak hos meg. Eneste aberet er at disse på flere tester blir trukket pga enormt dårlig støyisolering... Det er jeg enig i da jeg eier en selv. Men det er ikke så ille som du tror, du må nesten prøvekjøre en selv og finne ut om det er akseptabelt. Det følger også med Rockford fosgate annlegg med sub orginalt i bilen, og når du skrur opp lyden på annlegget så hører du ikke veistøy. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Kjørte faktisk Stavanger - Fredrikstad for å prøve Accord. Bilen var forsåvidt konge den. Komfortabel å kjøre, og et vannvittig drag på turbodieselen! Men etter hundre meter, så merket jeg at bilen trakk veldig til høyre, samt at den skrapet voldsomt fra forstillingen under sving, samt at det generelt var veldig mye lyd fra hjuloppheng... Bilen hadde også begynt å ruste i hjulbue bak. Selger mente at bilen har stått så lenge at skivene fremme hadde rustet litt og satt seg, og at bilen derfor hadde den oppførselen den hadde. Dette skulle selvfølgelig fikses. Det var helt sikkert det som var problemet, men jeg fikk en magefølelse om at jeg gjerne skulle hoppe over denne bilen. Selger var ikke villig å gå noe særlig ned i pris for denne bilen, så den ble for dyr. Jeg går ikke en krone over 150k. Så det var siste oppdatering! Kom hjem igår etter 110 mil på veien. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Mercedes Benz E-Klasse W211 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Men man skal være klar over at W211 kan være dyr å eie.. Det bør gjøres en grundig vurdering av bilen før kjøp. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Men man skal være klar over at W211 kan være dyr å eie.. Det bør gjøres en grundig vurdering av bilen før kjøp. Som jeg skrev i den andre tråden, så gjelder vel dette bare W211 (2002-2006) med høy kilometerstand og fAilmatic (Airmatic). Det er intervall på SBC-enheten, og er du ekstra uheldig så kan du måtte bytte denne enheten og bytte luftbelger på Airmatic. Skal du gjøre dette på BOS verksted alt samtidig kan regninga fort nærme seg seks sifre. Og W211 til kun 150k utelukker 4matic biler med flere (dyre) deler, som stikkakslinger og litt sånt med påfølgende dyre i vedlikehold motoralternativer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå