frodev Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Hei, har et lite problem med min Subaru Outback 2,5l 150hk. 1997 modell. Sliter med at radiatoren "tømmer" seg i ekspansjonstanken, den blir ganske full. så jeg må "pumpe" den tilbake i radiatoren, ved å ta av radiatorlokket, legge handflata på, og klemme på radiatorslangen som går ifra retur fra motor til toppen av radiatoren, og la vacuumet syge med seg kjølevæske fra ekspansjonstanken. Kommer også luftbobler inn i ekspansjonstanken når jeg klemmer.(gir seg etter en stund). Temperatur nåla stiger til himmels ved hard belastning(kjøring i oppoverbakke, og med mye pådrag). Også verdt å nemne: radiatorslangen(blir varm) fra motor er knallhard når motoren er skikkelig varm. Må opne luftinga for å kunne klemme på slangen. Når jeg opner lufteventilen, så kommer det også litt røyk ut! lukter litt surt(eksos). Verdt å nemne 2: fargen på kjølevæska(biltema glykol) har blitt en del mørkere, ser nesten ut som blodfarge, angst... Toppakning vart skifta på 180000km(2010) samtidig med regreim, et løpehjul, termostat, og div... dette brukte verkstedet som utførte jobben 12,5 arbeidstimer på(virka lite siden motoren som regel må ut av bilen, siden det er boxermotor). bilen har nå gått ca 214000km. jeg kjøpte bilen sommeren 2012(ca 200000km) vart en bra avhandling dette her... tips/innspill om hva som er gale, tas imot med takk Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Tydelig at du ikke har kjøling og at du sannsynligvis får tilført trykk inn i kjølesystemet. Dra innom verkstedet og få dem til å måle etter HC i kjølevæska. Finner de betydelige mengder av det, så er nok topp-pakninga defekt igjen. Det tar 2 min. å utføre denne målingen. Endret 30. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
frodev Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Takk for tipset, det skal jeg gjøre Noen som vet om der er noe garanti på toppakninger? Den vart skifta av forrige eier, på et verksted som heter Sebu "Bil & ett-eller-anna" snakka med en kar på verkstedet rett ved siden av der jeg jobber, og han mente at visst dei brukte 12,5 timer på hele jobben, så virka det som en hastejobb, som kansje ikke vart skikkelig gjort... men den holdt i 3,5 år da, så virker kansje lite trolig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå