Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lovlig å gå rundt med lommelerke?

EvilSeagull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det det ikkje er lov til er å drikke alkohol på offentlig sted.

Å bære med seg alkohol er ikkje ulovlig.

Synlig og åpnet beholder er vel strengt tatt også ulovelig å bære, ettersom det er en praktisk forutsetning for å gjøre forbudet mot drikking mulig å håndheve.

Vet ikke hvordan åpne-og-lukke beholdere som lommelerke havner her, men hvis den bæres synlig ser jeg ikke bort i fra at det kan by på problemer. Har man den på innerlomma er man nok trygg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det det ikkje er lov til er å drikke alkohol på offentlig sted.

Å bære med seg alkohol er ikkje ulovlig.

Synlig og åpnet beholder er vel strengt tatt også ulovelig å bære, ettersom det er en praktisk forutsetning for å gjøre forbudet mot drikking mulig å håndheve.

Vet ikke hvordan åpne-og-lukke beholdere som lommelerke havner her, men hvis den bæres synlig ser jeg ikke bort i fra at det kan by på problemer. Har man den på innerlomma er man nok trygg.

Det er sikkert skikk og bruk som gjelder her. Politiet er nok greie så lenge man ikke lager bråk :)

Lenke til kommentar

Frå alkohollova:

§ 8-9.Serverings- og drikkeforbud

Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet, 2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten, 3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler, 4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted, 5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass, 6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol.

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 1, 2 og 3 gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 3 gjelder ikke når beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap.

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies eller lånes ut til privatperson for en enkelt bestemt anledning til sluttet selskap, og utleier for øvrig ikke står for andre deler av arrangementet.

Eg har avmerka det som er mest relevant for dette spørsmålet.

Så du kan heilt fint gå rundt på gata med både ein og to liter sprit utan å risikere straff, men du får ikkje lov til å drikke spriten.

Av praktiske grunner vil det være fornuftig at flaskene er lagt i pose eller liknande slik at det ikkje er tvil om at du ikkje drikker av flaskene.

Lommelerke vil følge samme prinsippet, det er ikkje ulovlig å gå rundt med lommelerke verken i lomma eller i handa. Men går du med lommelerke i handa så vil det ikkje være like lett å bevise at du ikkje drikker sidan lerka har skrutopp som kan åpnast og lukkast enkelt.

Reint praktisk så vil det også være forskjell på om du er berusa eller edru. Dersom du er heilt edru så kan du i teorien gå rundt med ei åpna ølboks i handa sidan du då kan bevise at du ikkje drikker ved å ta ein promilletest.

Men har du drukket på ein lovlig plass fyrst og deretter går halvfull gjennom gatene med alkohol i hånda så vil det være mykje vanskeligare å bevise sin uskyld.

Forøvrig så vil politiet ofte i tvilstilfeller be deg om å helle ut alkoholen i staden for å gi deg bot. Då blir det billegare for deg, og det blir mindre papirarbeid for politiet.

Men det som kanskje er meir rellevant er at uteplasser som har skjenkeløyve har ikkje lov til å sleppe deg inn eller tillate at du oppholder deg i lokalet dersom du har med deg alkohol. Dette fordi det då i praksis vil være umogleg å ha kontroll på om du forsyner deg av den medbrakte alkoholen eller ikkje. Uteplassen kan miste skjenkeløyvet dersom dei ikkje hindrer at dette skjer.

§ 4-1.Skjenking av alkoholholdige drikker

Det kan ikke gis bevilling til salg og skjenking i samme lokale. Flere skjenkebevillinger til samme lokale kan bare gis til én bevillingshaver, med mindre det i bevillingene fastsettes skjenketider som ikke er overlappende, jf. § 4-4.

Det kan bare skjenkes alkoholholdig drikk som er levert av en som har tilvirknings- eller salgsbevilling eller som kan drive engrossalg, eller som er tilvirket eller innført med hjemmel i § 4-2 tredje ledd.

Skjenking er definert slik:

Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.

Så i teorien kan du alltid bære alkohol overalt, men du har ikkje lov til å drikke alkohol overalt.

I praksis vil det bli eit spørsmål om å bevise (sannsynligjere) om du har drukket på offentlig sted. Som full mann med ein beholder som ikkje er forsegla så stiller du dårlig i den samanheng. Så sjølv om du i teorien ikkje har brutt lova så kan du ende opp med å måtte ta straffa likevell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så i teorien kan du alltid bære alkohol overalt, men du har ikkje lov til å drikke alkohol overalt.

Åpen og synlig beholder skal også være ulovelig å bære mener jeg.

Jeg må innrømme at jeg ikke umiddelbart husker hvor dette kommer fra, men jeg tror rettsgrunnlaget ditt er litt tynt når du prøver å bare belage deg på alkohollova. Tipper du må inn i politivedtektene /politiloven eventuelt aksepterte tolkninger av disse (f.eks. forarbeid eller domasavsigelser).

Det er forsåvidt riktig at den eneste straffen man får for dette "lovbruddet" er at man må helle ut alkoholen. Politiet pleier nok også å forvalte dette med noe skjønn ja, men det er ikke nødvendigvis koblet til om han faktisk har drukket. Åpen og synlig beholder er et selvstendig grunnlag.

-Hvis du f.eks. går gjennom sentrum av en større by sent på fredag eller lørdag må du stort sett regne med å måtte helle ut alkoholen hvis det er en åpen og synlig beholder selv om du er 100% edru.

Å gå med en åpen ølboks og tilby seg å ta en promilletest fungerer ikke.

Jeg aner som sagt ikke hvordan åpne-og-lukke beholdere faller inn i dette her, men jeg ville nok unngått å bære den synlig hvis mulig.

Endret av Goggen 80
Lenke til kommentar

Etter som eg har forstått det så er pålegget om å helle ut alkoholen ein konsekvens av at politiet har tynt grunnlag for å bøtlegge for offentlig drikking dersom politiet ikkje har observert konsum av alkoholen.

Men eit pålegg, som f.eks å helle ut alkoholen har politiet klar hjemmel til etter politilova.

Eg trur derfor at dette med åpnet beholder har med bevisbyrden å gjere. Det einaste som eg finner som omtaler åpnet beholder er alkohollova når ein omtaler destruksjon av alkohol:

§ 10-3.Tilintetgjøring av alkoholholdig drikk m.v.

Dersom vilkårene for inndragning etter straffeloven er oppfylt, kan påtalemyndigheten beslutte at ulovlig tilvirket brennevin og gjærende eller gjæret udestillert væske, tilintetgjøres. Det samme gjelder annen alkoholholdig drikk når den er skjenket i glass eller finnes i åpnet beholder.

Politivedtektene er forskjellige frå kommune til kommune, men dei fleste politivedtektene har berre generelle bestemmelser som går på ro og orden på offentlig stad, samt forbud mot tilgrisning.

Så sjølv om det er lov å være full i all offentligheit så kan ein ofte bruke politivedtektene dersom du går og roper, eller kaster frå deg tomflasker.

Det kan sjølvsagt stå noke anna i ei eller anna forskrift, men dersom reglane er såpass borgjemte så tviler eg på at den gjennomsnittlige politmann går rundt å husker slike unntaksbestemmelser.

Det er derfor mykje lettare å gi pålegg etter politilovas § 5, eller for drikking på offentlig sted etter alkohollova, enn det er å måtte anholde den mistenkte for deretter å ringe politiadvokaten for juridisk bistand.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi snakker forbi hverandre.

At man ikke får noen bot tror jeg alle er enig om (med mindre man nekter å etterfølge pålegg). Skrev da også i mitt eget innlegg at den eneste straffen for "lovbruddet" var at man måtte helle ut alkoholen.

-Men jeg tror vi kan anta at TS ikke ønsket å miste innholdet i lommelerken sin, det ville jo fjerne hele poenget med å ta den med.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg etter 10 år som "bygjenger" så spør politiet om man kan helle ut innholdet av preventive hensyn for at du ikke skal drikke mer av den beholderen du har, og ikke få bot. Akkurat som med urinering så hender det at politiet ber vedkommende stoppe og dra igjen smekken, men om ikke dette skjer så er ikke boten langt unna. Samme har jeg opplevd med drikking. Først advarsel, så bot hvis man velger å ikke følge advarselen.

Slik jeg erfarer det så er en lommelerke noe som sjelden blir tatt fordi den er enkel å skjule i jakken, og det er bare å snu seg rundt for å se om det er "trygt" å drikke. Men slik jeg tolker loven så er en lommelerke å betrakte som en åpnet beholder. Såvidt meg bekjent er vel hva som er lovlig å bære på offentlig plass regulert til en forseglet beholder. Altså en beholder med intakt forsegling som det er umulig å drikke av.

Videre så utøves det store prosjoner skjønn i slike tilfeller. Å gå med en åpnet beholder i en bærepose for å gå på fest tidlig på kvelden vil ingen reagere på. Det er først og fremst når drikkingen er til sjenanse for andre at det blir et tema i de fleste tilfeller. Jeg har flere ganger møtt politiet med åpen flaske/boks i hånda, men det har sjelden vært noe problem.

Som så mye annet av lovbrukk relatert til situasjoner der man har drukket - oppfører man seg fint går det som regel greit. Begynner man å kverrulere og hisse seg opp går det dårlig.

Lenke til kommentar

Ja det er veldig mye skjønn her, og oppfører man seg skikkelig så er politiet som regel greie å ha med å gjøre.

Man bør likevel passe seg for å tro at det å være beruset er et absolutt krav. Åpen og synlig beholder er tilstrekkelig. Tid på døgnet og hvor nært sentrum man er spiller ofte inn. Det her var den første jeg fant:

http://vgd.no/samfunn/jus/tema/1734418/tittel/hva-politiet-har-rett-til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...