Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer ved installasjon av ny RAM


Anbefalte innlegg

Heisann.
Bygget meg ny data for 2 ukers tid siden, og den fungerer meget bra.
Etterpå kjøpte jeg en ekstra SSD og litt mer RAM av samme typen som jeg allerede bruker (Corsair Dominator DDR3 2400 Mhz 2x4 gb)
Totalt sett har jeg da altså 4 brikker på 4 gb som er identiske, totalt 16 gb ram.
Etter å ha installert den nye rammen og SSD'en så satte jeg på dataen. Den booter og jeg får feilkode "15" på displayet. I følge manualen betyr denne "Pre-memory north-bridge initialization is started". Hva dette betyr vet jeg egentlig ikke.
Dataen slår seg på, viften går etc og den virker som den er i live, men så restarter den like etterpå. Dette fortsetter den med helt til jeg tar strømmen. Når jeg tar ut de to nye RAM brikkene, er den i orden igjen.

Det er lys i alle ram brikkene når alle 4 står i socketen sin og jeg slår på maskinen, så de har tydeligvis strøm. Noen som kan tenke seg hva problemet er?

Andre specs hvis det er av betydning er:

 

Kabinett: In-Win H Frame Limited Edition Big Tower

 

Hovedkort: Gigabyte GA-Z87X-UD5H, Socket-1150

 

SSD: Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" (Hovedsaklig OS på denne)

 

CPU: Intel Core i7-4770 Processor

RAM: Corsair Dominator DDR3 2400MHz 8GB

 

PSU: Corsair RM850, 850W PSU

 

Optisk enhet: ASUS BC-12D2HT, BD-Reader/DVD-Writer

 

Akasa 455 kjølepasta og Cooler master TX3 EVO CPU kjøler.

 

 

Rart at det funker med 8 gb ram, men når jeg øker med 8 gb til så vil den ikke....

Setter veldig pris på innspill! :)

Mvh. Thomas

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd kun de nye?

Nei det har jeg i grunnen ikke. Kan godt forsøke det.

Ser at mange har problemer med det samme etter litt googling, men finner ikke noe løsning på problemet egentlig. Mange foreslår at rammen ikke er støttet, men i og med at 2 fungerer, så burde det vel i teorien ikke være noe problem med 4 like brikker.

 

Lurte også på om det har noe for seg å prøve å sette inn 1 av de nye av gangen. Vet jo at det fungerer med 2 brikker.... kanskje utvide til 3 og se om det funker, så evt til 4?

 

Noen tanker?

 

 

Lenke til kommentar

Nyeste bios?

Sjekket på hjemmesiden til produsenten av HK?

Det står ofte maks GB og med * maks MHz ved OC osv.

Det kan være begrensninger i antall og Mhz

Har ikke flashet bios nei. Er kun en beta variant tilgjengelig som er nyere enn min, og den har kun "added support for celoron cpu" eller noe i den duren. Så regner ikke med at det løser noe. Flashing av bios har ikke løst det for noen av de tilfellene jeg har funnet rundt på andre forum heller...

 

Fra siden til gigabyte

  1. 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory

    * Due to a Windows 32-bit operating system limitation, when more than 4 GB of physical memory is installed, the actual memory size displayed will be less than the size of the physical memory installed.

  2. Dual channel memory architecture
  3. Support for DDR3 3000(O.C.) / 2933(O.C.) / 2800(O.C.) / 2666(O.C.) / 2600(O.C.) / 2500(O.C.) / 2400(O.C.) / 2200(O.C.) / 2133(O.C.) / 2000(O.C.) / 1866(O.C.) / 1800(O.C.) / 1600 / 1333 MHz memory modules
  4. Support for non-ECC memory modules
  5. Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules

     

     

    Edit: Jeg kjører windows 8.1 64 bit.

     

    Edit 2: Jeg har ikke klokket minne, frekvens står på "Auto" i bios, så regner med at den ordner alt selv. Den kjører på 1333,33 mhz mens jeg er i bios, regner med at den øker ved behov.

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar

Så nytt hovedkort og så lite minne så høres det ut som noe feil.

Cpu kan være løs eller klemmes litt mer på ene siden som gjør at det mister kontakt med en pinne eller to som ofte kan halvere rammengden / vanlig feil ved bøyde pins i socketen.

 

Men isåfall vil de nye brikkene fungere i de gamle sporene.

 

Ville ha prøvet en og en brikke på den plassen manualen forteller at en rambrikke burde stå dersom den er alene.

Fungerer alle brikkene da kan man kjøre en memtest, evt brenne ubuntu og bare kjøre memtest rett fra cden under boot (uten å legge inn ubuntu) evt brenne bootable memtest.

 

Ville også ha testen de gamle brikkene i de to andre sporene alene selv om de da kjører i an anbefaling som ikke er optimalt for kun 2 brikker.

 

Kjører 4 av de samme brikkene selv men på et msi big bang-kort.

Fungerte ut av esken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nytt hovedkort og så lite minne så høres det ut som noe feil.

Cpu kan være løs eller klemmes litt mer på ene siden som gjør at det mister kontakt med en pinne eller to som ofte kan halvere rammengden / vanlig feil ved bøyde pins i socketen.

 

Men isåfall vil de nye brikkene fungere i de gamle sporene.

 

Ville ha prøvet en og en brikke på den plassen manualen forteller at en rambrikke burde stå dersom den er alene.

Fungerer alle brikkene da kan man kjøre en memtest, evt brenne ubuntu og bare kjøre memtest rett fra cden under boot (uten å legge inn ubuntu) evt brenne bootable memtest.

 

Ville også ha testen de gamle brikkene i de to andre sporene alene selv om de da kjører i an anbefaling som ikke er optimalt for kun 2 brikker.

 

Kjører 4 av de samme brikkene selv men på et msi big bang-kort.

Fungerte ut av esken.

Starter med å ha i de 2 som jeg vet fungerer og legge til én brikke og ser hva som skjer. Manualen sier ikke noe om å ha 3 brikker, den viser bare hvilke slots som hører til hverandre for å kjøre dual channel egentlig...

Lenke til kommentar

Update: Satte den siste ram brikken i socket nr 4 og er oppe å kjører. Systemet viser nå 16 gb installert ram.

Alt er med andre ord i orden.
Takk for hjelpen War.

Hvis andre har lignende problemer, gjorde jeg altså ikke noe annet enn å installere ram brikkene én etter én, samt å starte opp dataen i mellom å sjekke at mengden ram hadde økt via kontrollpanelet.

Startet med å ha i de to brikkene jeg visste fungere fra før i de slots som de hatte stått i tidligere (Slots: DDR_1 og DDR_2) Satte så en ny brikke i DDR_3, bootet opp og sjekket at den fungerte. Så satte jeg den siste i DDR_4 og startet opp. Alt fungerer.

OBS: Husk at DDR slots ikke står kronologisk. Hvis du kun ha 2 brikker så skal de stå i DDR_1 og DDR_2. Da skal du ha en tom ram slot mellom ram brikkene, og en tom ram slot på enden (oftest mot cpu).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...