Leo_ Skrevet 19. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2014 Det var et dårlig valg. Fra 1.1.2014 er feilindikasjon fra OBD-lampa feil på eu-kontrollen. 1 Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. februar 2014 feilkoden lest og funnet en feil. P0411 sjapp søk på google viser P0411 Volkswagen - Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected- Faulty Vacuum hoses damaged - Faulty Air Pump inoperative- Air bypass solenoid harness is open or shorted- Air bypass solenoid circuit poor electrical connection- Air bypass solenoid leaking/blocked or stuck open/closed- Air diverter valve leaking/blocked or stuck open/closed Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2014 Jammen det var jo bra det ble funnet noe Perl09. Jeg har sett noen prøve å sloss seg til å få bilen EU-godkjent med lysende lampe, (det var en bil bygd om til gass så utslippene var lavere enn noen gang), men når staten har bestemt at "miljølampen" ikke skal lyse, så skal den ikke det! "Secondary Air Injection" var nettopp ett av eksemplene jeg nevnte i går, og linket til en annen tråd for litt mer info om. Kort sagt en kraftig elektrisk luftpumpe som blåser luft inn i eksosanlegget de først 20-40 sekundene etter en kald-start. Selve pumpen koster noen tusen, men det trenger som du ser av listen din ikke være den. En fordel her er at delen til Skoda koster halvparten av hva samme del gjør til en Audi. Men fikk du slettet feilkoden, så lampen nå har slukket? 1 Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har slettet feilkoden og lampa lyser ikke lenger. Får fikse denne før neste PKK. Det fins sikker noe billig fiks på dette tror jeg. Det er bare å unngå Merkeverksted. Takker for din innspill pcp160 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2014 Bare hyggelig det! Tråden skled jo noe ut, noe også jeg var med på, men får jo håpe noe nyttig har kommet av den likevel. Bortsett fra å havne på hatlisten til Blekkulf har det i alle fall ingen konsekvenser å kjøre med det. Den største ulempen er etter mitt syn at man potensielt kan gå glipp av varslinger som er av større betydning for motoren og driften. Hvis feilen fortsatt er der vil den nok komme på igjen om noen dager, så får du bare vurdere hvordan det skal løses før neste PKK. Kan være så enkelt som en slange som har falt av, slangen ut fra selve pumpen sitter feks bare med noe plastklips-greier, som sitter nokså dårlig. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 17. mars 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2014 Hei, Etter tre uker begynte motor lampe lyse igjen. Denne gang var ikke samme feilkode. P0171 - Intake air leaks- Faulty front heated oxygen sensor- Ignition misfiring- Faulty fuel injectors- Exhaust gas leaks- Incorrect fuel pressure- Lack of fuel- Faulty Mass Air Flow (MAF) sensor- Incorrect Positive Crankcase Ventilation (PCV) hose connection Gjennomsnitt Forbruket ligger rund 0.7-0.8 l/mil Kjenner til litt ujvent motorgang ved lyssignal. ( når motoren er varm) Virker som feil luft/driftstoff blanding?? Motoren hoster ikke, bilen kjører som den skal uten at man merker noe. Bilen starter fint og kan høre at sekundær luft pumpe er i gang. (støvsuger lyd) Litt inspeksjon på LMM i går og montert. litt usikker på om skal bytte LMM. Visuel inspeksjon på slanger. Ser bare to vacum slanger. de sitter godt. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 5. april 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. april 2014 Antageligvis feilen funnet . Lagt ut bilde. Falsk luft i systemet. Som i bilde øverste delen er koblet med klemmer andre delen går ned i motoren ett sted som jeg ikke ser. Kan man skjøte denne? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. april 2014 Rapporter Del Skrevet 5. april 2014 Selv ville jeg nok byttet det, men rent teknisk ser ikke jeg noe i veien for å skjøte slangen, så lenge du får det tett. Er bare for å dra gasser fra veivhus og topp inn i forbrenningen, så ingen stor belastning trykkmessig. Ser forresten slangen fra SAI-pumpen vannrett langs bunnen av de to øverste bildene (tykk ruglete fleksi-rør som går inn på en blank rund metallklump (ventil) litt nedenfor oljelokket). Siden røret går der sitter kanskje selve pumpen likt som bla Golf, rett til høyre for peilepinnen. Isåfall er det enkelt å bare kjenne rundt dette røret ved kaldstart at det ikke blåser noe sted (når du hører pumpe går). Men det kan godt hende tidligere feilkoder også var relatert til dette ødelagte røret du har funnet, og at SAI systemet er i orden. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 5. april 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. april 2014 lettere dersom få tak hele rør systemet og bytte. Er det noe veien for bytte selv? Må man til verkstedet? Ser ingen problemer å bytte øverste delen. men nederste delen? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. april 2014 Rapporter Del Skrevet 5. april 2014 Det er jo i prinsippet en veldig enkel jobb, men som likevel kan bli litt komplisert fordi det er vanskelig å komme til. Jeg er ikke 100% sikker på akkurat din motor, men jeg tror røret bare er trykket på plass i bunnen (inn i en gummihylse på veihus/nedre del av motorblokk) De kommer som en del, og ser ca slik ut; Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 5. april 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. april 2014 Takk for input Pcp160 Bildet ditt ser jeg hvodan nederste delen ser ut. Bilen min har AVU Motor som sitter hos fleste golf, jeatta, (passat?) Hva heter denne delen? Takker:-) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. april 2014 Rapporter Del Skrevet 5. april 2014 Det er et veivhusventilasjonsrør på godt norsk... (Andre vanlige navn er "Crankcase ventilation hose" / "crankcase breather hose", eller bare "oil breather") Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 7. april 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. april 2014 (endret) Takker Nå har jeg skjøtet med vann slange kobling. (Hozelock) Bar for å stoppe falskluft i systemet. Få tak i ett nytt rør til uka. Fortsatt usikker på kobling nederste delen. Octavia har bygd på samme teknikk som Golf. Som du kan se på bilde hvor SAIP sitter. Som jeg skrevet i tidligere i innlegget, Først var det feilkode P0411. Resatte denne og kjørte uten feilkoder i to uker før jeg fikk P0171 siste tre ganger. Andre gangen var veldig kort kom etter 1 dag. Da jeg ga fullgas ved påkjøring i motorvei. SAIP er orden ved kladstart da hører man Støvsuger lyd for ett par minutter. LMM er renset med Elektro rens til tross ny er på vei. Endret 7. april 2014 av Perl09 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå