sissluss Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 jeg har da 3 av disse.. Borderline (emosjonell ustabil) Avhengig Unnvikende er nyskjerrig på om andre som har dette, hva behandling dere får terapi evnt medisiner? til nå er jeg bare utreda kog diagnoser satt, men ingen hjelp.. har en behandler som hjelper meg gjennom kummunen med praktiske ting bare.. har gått mye i terapi før grunnet depresjon, men nå virker det som den er borte og personllighetsforstyrrelsene gjennomtrengende.. heldigvis har jeg gode venner rundt meg som takler dette ganske greit bra, men jeg vil jo få kontroll på dette selv sånn at jegh ikke overbelaster dem å de går fra meg for det blir for vanskelig å ha forhold me meg.. :-/ Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 jeg har da 3 av disse.. Borderline (emosjonell ustabil) Avhengig Unnvikende er nyskjerrig på om andre som har dette, hva behandling dere får terapi evnt medisiner? til nå er jeg bare utreda kog diagnoser satt, men ingen hjelp.. har en behandler som hjelper meg gjennom kummunen med praktiske ting bare.. har gått mye i terapi før grunnet depresjon, men nå virker det som den er borte og personllighetsforstyrrelsene gjennomtrengende.. heldigvis har jeg gode venner rundt meg som takler dette ganske greit bra, men jeg vil jo få kontroll på dette selv sånn at jegh ikke overbelaster dem å de går fra meg for det blir for vanskelig å ha forhold me meg.. :-/ Avhengig og unnvikende er vel ingen direkte diagnose? Man kan få avhengighetssyndrom, ofte i forbindelse med rus. Men diagnose unnvikende har jeg ikke hørt. Lenke til kommentar
sissluss Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 om det blir kallt en diagnose eller hvordan det fungerer har jeg lite kunnskap om.. men borderline ble vertfall satt som diagnose, også var jeg på møte i sist uke ang resultat på utredningen hvor hun da kunne fortelle at jeg og har unnvikende personlighetsforstyrrelse og avhengig personlighetsforstyrrelse. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 om det blir kallt en diagnose eller hvordan det fungerer har jeg lite kunnskap om.. men borderline ble vertfall satt som diagnose, også var jeg på møte i sist uke ang resultat på utredningen hvor hun da kunne fortelle at jeg og har unnvikende personlighetsforstyrrelse og avhengig personlighetsforstyrrelse. Regner med at legene (psykiaterne) mente du har disse diagnoser. Vær skeptisk til psykiaternes synsing om diagnoser. Jeg ville om jeg var deg oppsøkt en privat psykolog for vurdering. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Avhengig og unnvikende er vel ingen direkte diagnose? Man kan få avhengighetssyndrom, ofte i forbindelse med rus. Men diagnose unnvikende har jeg ikke hørt. Unnvikende og avhengig personlighetsforstyrrelse er reelle diagnoser med diagnosekodene F60.6 og F60.7 Kilde: http://finnkode.kith.no/#|icd10|ICD10SysDel|2613594|flow 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Avhengig og unnvikende er vel ingen direkte diagnose? Man kan få avhengighetssyndrom, ofte i forbindelse med rus. Men diagnose unnvikende har jeg ikke hørt.Avhengig personlighetsforstyrrelse og unnvikende personlighetsforstyrrelse er diagnoser. Vennligst slutt å skrive i din egen font. Det er plagsomt og dårlig etikette. Jeg ville om jeg var deg oppsøkt en privat psykolog for vurdering.En privat psykolog gir også en diagnose. Det er 50/50 om den er like rett, og ikke spiller det noen rolle, for i behandlingen er de stort sett ikke så opptatt av diagnose, men hvilke problemer personen har. Forskjellen er at du betaler 750 kroner timen for en privat psykolog. Vær skeptisk til tilfeldige personers synsing om psykiatere. 2 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Jeg har også unnvikende personlighetsforstyrrelse, i tillegg til dystymi. For min del fungerer ikke behandler særlig bra, og jeg heller mer mot mestringsstrategier. Dette er sannsynligvis noe du bare må leve med resten av livet, og da er det bedre å bare ta det for det det er. Lenke til kommentar
sissluss Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 jeg trenger ikke sette tvil til min diagnose da det alerede er flerne behandlere inni bildet.. å når jeg leser å setter meg inn i diagnosene : spesiellt borderline og unnvikende så er det HELT skremmende hvor identisk det er.. jeg føler endelig jeg har fått litt mer konkrete svar på hva som feiler meg å har endelig noe hondfast å jobbe med Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Avhengig og unnvikende er vel ingen direkte diagnose? Man kan få avhengighetssyndrom, ofte i forbindelse med rus. Men diagnose unnvikende har jeg ikke hørt.Avhengig personlighetsforstyrrelse og unnvikende personlighetsforstyrrelse er diagnoser. Vennligst slutt å skrive i din egen font. Det er plagsomt og dårlig etikette. Jeg ville om jeg var deg oppsøkt en privat psykolog for vurdering.En privat psykolog gir også en diagnose. Det er 50/50 om den er like rett, og ikke spiller det noen rolle, for i behandlingen er de stort sett ikke så opptatt av diagnose, men hvilke problemer personen har. Forskjellen er at du betaler 750 kroner timen for en privat psykolog. Vær skeptisk til tilfeldige personers synsing om psykiatere. Tydeligvis vet du svært lite om »behandling» i psykiatrien. Er det noe legene er opptatt av så er det diagnoser. Vær skeptisk til folk som ikke kan psykiatri. Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Jeg har diagnosene Borderline/emosjonelt ustabil PF., unnvikende PF, og antisosial PF. Går i samtaleterapi, føler ikke dette har noe for seg enda. Får Cipralex, Risperdal, remeron, Orfiril, (truxal som eventuelt medisin) Lenke til kommentar
sissluss Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 oki, ganske likt medisinert.. jeg gikk og på cipralex, men bytta til efexor , så efexor + risperdal og truxal ved behov jeg holder på å skifte DPS da jeg skifta kommune, så håper min nye behandler setter igang med terapi da min gammle pykriater ikke hadde tro på det.. når jeg leser om diagnosene så anbefaler de jo psykoterapi på alle og evnt. gruppe. jeg vil bare lære å kontrollere å begrense dette å fungere så "normalt" som mulig å få kommet meg ut i jobb igjen Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 jeg holder på å skifte DPS da jeg skifta kommune, så håper min nye behandler setter igang med terapi da min gammle pykriater ikke hadde tro på det.. når jeg leser om diagnosene så anbefaler de jo psykoterapi på alle og evnt. gruppe. Psykiater = piller Psykolog = samtaleterapi Lenke til kommentar
sissluss Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 har hatt både psykriater og psykolog. psykriater er og fullt i stand til å drive terapi.. men hun ville bare medisinere og utrede men ikke behandle. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 psykriater er og fullt i stand til å drive terapi.. Ja, det har du rett i. Men fordi psykiatere har et lettvint universalverktøy som heter medisinering, så blir behandlingen altfor ofte lagt opp slik du har opplevd. Enda verre er det at dette er gjort på tvers av dine ønsker, når det faktisk finnes et annet tilbud. Jeg synes ikke du skal finne deg i det. Lenke til kommentar
sissluss Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 nei jeg prøver.. har jo håp på den nye DPSèn da.. så vi får se.. får jo noe hjelp av hobby utdanna folk i kommunen da.. men de hjelper meg bare å løse diverse daglige utfordringer, de kan jo ikke psykoterapi å diverse. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 nei jeg prøver.. har jo håp på den nye DPSèn da.. så vi får se.. får jo noe hjelp av hobby utdanna folk i kommunen da.. men de hjelper meg bare å løse diverse daglige utfordringer, de kan jo ikke psykoterapi å diverse. Synes du skal gi det nye opplegget en sjanse. Det høres ut som om du er positivt innstilt, og det er jo viktig for å få best mulig resultat. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Men fordi psykiatere har et lettvint universalverktøy som heter medisinering, så blir behandlingen altfor ofte lagt opp slik du har opplevd. Som et apropos til dette: Forskning.no skriver i dag at "Psykisk syke unge får medisiner - ikke oppfølging. Mer enn hver fjerde ungdom som har psykiske problemer går på medisiner ni år senere." http://www.forskning.no/artikler/2014/januar/379584 Endret 30. januar 2014 av Horten Market Lenke til kommentar
sissluss Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 jeg nekta de første 2-3 årene jeg var syk å gå på medisiner, men så ble det så galt at jeg måtte. å da ble jeg låvet at jeg skulle bare gå et år.. nå sitter jeg her med Maxi dosett 5 år senere... å klarer ikke fungere uten tabelettene.. jeg har prøvd uten psykriaterens tillatelse å trappe ned men jeg klarer ikke fungere da.. samme om jeg glemmer en dag. hun sier jeg skal gå et år ETTER jeg er symtomfri/frisk... jeg virkelig hater at jeg går på og faktisk er avhengig av medisiner for å kunne fungere relativt normalt dvs: klare komme meg ut døren å lufte hunden å handle alene på matbutikk.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Borderline (emosjonell ustabil) Avhengig Unnvikende er nyskjerrig på om andre som har dette, hva behandling dere får terapi evnt medisiner? Jeg er avhengig og unnvikende men ser ikke på meg selv som psykisk syk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå