henrikwl Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Det som stort sett går igjen på intoleransetestene jeg tar er stort sett gluten (gliadin) og melk (casein). Stort sett alle får der vensentlig bedre når dem kutter ut dette fra kostholdet. Noen har ekstremt høye konsentrasjoner av antistoffer mot denne maten, så det overlegen går ut med er desverre en vitenskapelig sannhet, og det er en viktig del av helsefaktoren mange overser. Dersom det faktisk hadde vært slik at gluten og kasein (som er et protein, forresten - det vanlige er vel intolerans mot laktose i melken) var en risiko for folk flest, så ville Helsedirektoratets kostholdsråd reflektert dette. Det gjør de ikke. At du personlig føler at du har det bedre uten melk og gluten er selvsagt helt kurant. Hverken melk eller gluten er uunnværlige i noe kosthold. Men det er foreløpig ingenting som tyder på at melk eller gluten er noe man på generelt grunnlag må unngå å få i seg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Er glutenallergi, eller intolerans, noko som kan gå ut over liv og helse, eller er det for det meste snakk om ubehag? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Er glutenallergi, eller intolerans, noko som kan gå ut over liv og helse, eller er det for det meste snakk om ubehag? Jeg kjenner ikke detaljene, men jeg tror det for det meste er snakk om ubehag. Det kan dog være jeg tar feil her og at det har annen negativ effekt ut over ubehag. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Kosthold er et vanskelig tema. For hvordan skal man gi kostholdsråd til dem som trenger det? Tenk på hvem disse rådene er ment for, samfundets absolutte lavmål. Ingen evne til å reflektere over eget liv og livstilstand, ikke en gang i stand til å ta vare på sin egen kropp. Mennesker som ikke er konkurransedyktige til å overleve livet. For alle oss som klarer å leve normalt er kosthold enkelt, vi spiser litt av hvert og variert og det går kjempefint! Hvorfor klarer ikke disse tjukkassene det da? Det er jo verdens enkleste oppgave. Så da må man prøve å danne en strategi for råd, på en måte det samme som oppdragelse. Man må benytte seg av metoder og virkemidler som virkelig skal få en selvdrepende tjukkas til å overleve. Det er bare å glemme at dem noen gang skal "skjønne" det og bare begynne å spise sunt og riktig. Men man må prøve å lure dem til å hjelpe seg selv, uten at dem selv skjønner det. Hvorfor man skal gjøre det skjønner jeg nå enn ikke, livet bærer frem de menneskene som evner å tilpasse seg livet på best måte. La det gå sin gang sier nå jeg. Overvekt er så bortkastede ressurser at det er flaut, vi burde heller jobbe mot å gi dem som lever i en situasjon som det er umulig å overleve i en sjanse. Barn som sulter, mennesker som ikke får sjansen til å overleve. Der snakker vi mennesker som burde få hjelp. Ikke dem som dytter trynet fult av usunn mat og sluker flere hundretalls milliarder fra vårt frie helsevesen hvert år. Skamme seg Endret 30. januar 2014 av Henrik2k Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Det som stort sett går igjen på intoleransetestene jeg tar er stort sett gluten (gliadin) og melk (casein). Stort sett alle får der vensentlig bedre når dem kutter ut dette fra kostholdet. Noen har ekstremt høye konsentrasjoner av antistoffer mot denne maten, så det overlegen går ut med er desverre en vitenskapelig sannhet, og det er en viktig del av helsefaktoren mange overser. Dersom det faktisk hadde vært slik at gluten og kasein (som er et protein, forresten - det vanlige er vel intolerans mot laktose i melken) var en risiko for folk flest, så ville Helsedirektoratets kostholdsråd reflektert dette. Det gjør de ikke. At du personlig føler at du har det bedre uten melk og gluten er selvsagt helt kurant. Hverken melk eller gluten er uunnværlige i noe kosthold. Men det er foreløpig ingenting som tyder på at melk eller gluten er noe man på generelt grunnlag må unngå å få i seg. Dette handler ikke om meg, men klientene hvor alle har fått bedret mage/fordøyelse og gått ned i vekt der det har vært den type problematikk. Jeg bruker også en grundig symptomliste før og etter slik at folk selv kan se forskjellen mer objektivt. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Dette handler ikke om meg, men klientene hvor alle har fått bedret mage/fordøyelse og gått ned i vekt der det har vært den type problematikk. Jeg bruker også en grundig symptomliste før og etter slik at folk selv kan se forskjellen mer objektivt. Det gjør på ingen måte det jeg skrev mindre sant. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 Frokosten er det eneste måltidet der du kan spise hva som helst. Det dummeste jeg har hørt på en stund. Hvorfor skulle det at det er frokost tilsi at man kan spise hva som helst? Dette må du se på bakgrunn av at damen henvender seg til friske mennesker, ikke folk med en spiseforstyrrelse som kan finne på å spise for en hel uke i gangen. Det er fortsatt ikke sunt for friske mennesker å spise hva som helst til frokost. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Eh, hun er jo en overlege...det betyr ikke nødvendigvis lege. Det var krav før i tiden, men det er ikke tilfelle sånn lenger. Du trenger nesten ikke kunne noe medisinsk idag. Det meste dreier seg om å kunne loven og regler inne helsevesnet. Overleger er mye forskjeligt idag. Kilde: Flere i famlien er leger osv. Endret 4. februar 2014 av AvidGamer Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Kosthold er et vanskelig tema. For hvordan skal man gi kostholdsråd til dem som trenger det? Tenk på hvem disse rådene er ment for, samfundets absolutte lavmål. Ingen evne til å reflektere over eget liv og livstilstand, ikke en gang i stand til å ta vare på sin egen kropp. Mennesker som ikke er konkurransedyktige til å overleve livet. For alle oss som klarer å leve normalt er kosthold enkelt, vi spiser litt av hvert og variert og det går kjempefint! Hvorfor klarer ikke disse tjukkassene det da? Det er jo verdens enkleste oppgave. Så da må man prøve å danne en strategi for råd, på en måte det samme som oppdragelse. Man må benytte seg av metoder og virkemidler som virkelig skal få en selvdrepende tjukkas til å overleve. Det er bare å glemme at dem noen gang skal "skjønne" det og bare begynne å spise sunt og riktig. Men man må prøve å lure dem til å hjelpe seg selv, uten at dem selv skjønner det. Hvorfor man skal gjøre det skjønner jeg nå enn ikke, livet bærer frem de menneskene som evner å tilpasse seg livet på best måte. La det gå sin gang sier nå jeg. Overvekt er så bortkastede ressurser at det er flaut, vi burde heller jobbe mot å gi dem som lever i en situasjon som det er umulig å overleve i en sjanse. Barn som sulter, mennesker som ikke får sjansen til å overleve. Der snakker vi mennesker som burde få hjelp. Ikke dem som dytter trynet fult av usunn mat og sluker flere hundretalls milliarder fra vårt frie helsevesen hvert år. Skamme seg Svært så mye hat du har da? Bytt ut overvektig med jøde, så hadde du glidd rett inn i Tyskland på 30-tallet. 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Eh, hun er jo en overlege...det betyr ikke nødvendigvis lege. Det var krav før i tiden, men det er ikke tilfelle sånn lenger. Overlege er en tittel for en lege i en faglig overordnet stilling. http://no.wikipedia.org/wiki/Overlege 1 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Eh, hun er jo en overlege...det betyr ikke nødvendigvis lege. Det var krav før i tiden, men det er ikke tilfelle sånn lenger. Overlege er en tittel for en lege i en faglig overordnet stilling. http://no.wikipedia.org/wiki/Overlege Var ikke noe feil i det jeg sa...hvis du faktisk i det heletatt leste wikien du linket til. "Stillingstittelen er oftest brukt ved sykehus, men kan også brukes ved andre typer institusjoner." ". For overlegestillinger ved universitetssykehus var det tradisjonelt normalt en forutsetning å ha doktorgrad, men i dag er det ikke lenger noe krav, idet mange flere enn tidligere har tittelen overlege. " osv osv Det står jo nettopp det jeg forsøkte å få frem. Bare mye mer detalijert så klart. Endret 4. februar 2014 av AvidGamer Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Var ikke noe feil i det jeg sa...hvis du faktisk i det heletatt leste wikien du linket til. Det er direkte feil det du skrev at en overlege "betyr ikke nødvendigvis lege". En overlege er alltid lege, og så er mye mer lagt oppå der igjen, for å si det på en enkel måte. En lege har ikke doktorgrad, kanskje det er der du misforstår. Det kalles jo "doktor", men det er bare på folkemunne, og altså feil. Leger har utdannelsen cand.med, en doktorgrad kan bygges oppå der. Endret 4. februar 2014 av Horten Market 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå