Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har det blitt for lett å kalle seg lege?

eveant

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen istad og ble ganske i sjokk:

http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/Overlege-mener-vi-blir-overfocircret-og-underernart-1970385.html#.Uuj8JO7sSIV

I sjokk over åssen en lege (faktisk overlege) kan komme med så mange påståelser som ikke stemmer eller er vitenskapelig bevist.

Påstander som at man blir glutenforgiftet av kjøpebrød, at man må drikke 2-4 skjeer med tran hver dag, at å drikke lettbrus fører til insulinproduksjon, og at man bare skal drikke melk i førskolealder.

Mesteparten av det som skrives er bare tull, og hun kan umulig være utdannet overlege. Det som skrives har ihvertfall lite med medisinstudiet å gjøre.

Så har det blitt for lett å kalle seg lege? Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi klarer å snu utviklingen, vil det føre til en reduksjon av diabetes 2, hjerte- og karsykdommer og kreft.

Vi bør starte dagen med en feit frokost som holder oss mett til over lunsjtid. Egg hver dag, kjøttpålegg som salami og skinke

Man reduserer ikke hjerte og karsykdommer ved å spise en feit frokost. Hun dama må jo være full. Ja, vent nå litt:

Vi bør også drikke et lite glass vin hver dag

Lenke til kommentar

Hvis vi klarer å snu utviklingen, vil det føre til en reduksjon av diabetes 2, hjerte- og karsykdommer og kreft.

Vi bør starte dagen med en feit frokost som holder oss mett til over lunsjtid. Egg hver dag, kjøttpålegg som salami og skinke

Man reduserer ikke hjerte og karsykdommer ved å spise en feit frokost. Hun dama må jo være full. Ja, vent nå litt:

Vi bør også drikke et lite glass vin hver dag

Ett glass vin (og ikke to!) er sunt. Frokosten er det eneste måltidet der du kan spise hva som helst.

Lenke til kommentar

Det som skrives har ihvertfall lite med medisinstudiet å gjøre.

Det er det som er problemet. Hun uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. At hun er overlege er noe enten hun selv eller journalisten bruker for å få det til å se ut som om det hun sier er verdt å høre på.

Hun kunne like gjerne ha vært en sveiser, det at hun er helt på jordet med uttalelsene sine om kosthold betyr ikke hverken at det er for lett å bli lege eller sveiser.

Lenke til kommentar

Faktisk ville jeg heller ha hørt på en sveiser. Han jobber hardt og vet hva slags kosthold han trenger for å fungere.

Mennesker er altetende og kan sånn sett fungere på mye rart. Det er ikke dermed sagt at alt som ikke gjør deg ute av stand til å fungere i hverdagen er optimalt. Men ja, gitt at man ikke sliter med mangelsykdommer eller overvekt så er det kostholdet en har godt nok.

Helsedirektoratets kostholdsråd er et nøkternt og fornuftig utgangspunkt for de aller fleste av oss, da disse rådene bygger på godt etablert forskning. Så er det selvsagt rom for personlige preferanser og andre tilpasninger grunnet medisinske forhold (da i samråd med lege).

Problemet oppstår i det media får tak i en eller annen rykende fersk forskningsrapport som det vitenskapelige miljøet enda ikke har tatt stilling til og fremstiller det som "revolusjonerende oppdagelser", eller folk som denne overlegen, som har noen fikse idéer som de i kraft av sin stilling får mer gjennomslag for enn de strengt tatt er berettiget. For ikke å snakke om sleipe selgere som konstruerer problemområder som deres produkter skal fikse.

Lenke til kommentar

Ett glass vin (og ikke to!) er sunt. Frokosten er det eneste måltidet der du kan spise hva som helst.

Til det utheva: Hæ?

Det er ingen måltid der du kan ete kva som helst.

Nei. Ett glass vin er ikke sunt. Hver gang det kommer 1 undersøkelse som viser at ett glass vin er sunt slås det stort opp i avisa. Det de glemmer å skrive er at i mellomtiden har det kommet 5 som viser at det er usunt.

Eg trur heller me seier 50/50, utan at eg har talt dei opp. Ein god del artiklar viser til at det kan ha både positiv og negativ effekt. Det er eit problem med statistikk, studiar og korrelasjon. Du kan få svært mange forskjellige resultat, eller måtar å tolke resultata på.

Sidan du så bombastisk slår fast at det ikkje er sunt, så har du kanskje fasiten du kan dele med resten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg skal ikke prøve å bevise at det er usunt, men Christian Drevon, som ivhertfall er en betydelig bedre ekspert enn denne legen, sier ihvertfall her:

Og om du fortsatt skulle være i tvil:

- Ingen seriøse helseaktører vil komme til å anbefale alkoholbruk for å forebygge utvikling av hjerte- og karsykdommer, understreker Drevon.

Til det er det altfor mange alvorlige bivirkninger.

http://www.forskning.no/artikler/2010/november/271264

Lenke til kommentar

Det er ikke for lett å kalle seg lege. Nordstrand har medisinsk utdannelse og 20 års erfaring. I hvert fall er det infoen jeg finner etter lett googling, og jeg tror det ville blitt bråk om hun løy. Det er derimot kanskje litt lett å kalle seg "overlege", som så vidt jeg skjønner ikke er noen beskyttet tittel. Man tenker umiddelbart at en overlege er offentlig ansatt og godkjent, blant de beste i sitt fag, men privatklinikker har også overleger.

Ellers synes jeg det er forfriskende at også medisinsk utdannede kan være åpne for at sannheten kan befinne seg utenfor deres egen fagkrets. Av og til får jeg inntrykk av at mange leger behandler medisinen som ferdigforsket. At man har medisinsk eksamen forplikter ikke, men enkelte som har forlatt skolemedisinen kunne nok vært flinkere til å opplyse om dette.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Overlege er en stilling og ikke en tittel.

En overlege leder vanligvis en post eller et team og skal strengt tatt være spesialist.

Nivået over kalles seksjonsoverlege, og leder flere poster eller en mindre klinikk, f eks poliklinikk.

Nivået over der igjen er avdelingsoverlege, og leder en avdeling. Det er én for kirurgi, psykiatri, gynekologi, indremedisinosv

Nivået over der er sjeflege, og det er det bare én av på sykehuset. Men det kan være to, hvis det er både somatisk og psykiatrisk sykehus sammen.

Det kan finnes andre betegnelser på poster, seksjoner og avdelinger fra sykehus til sykehus, men oppdelingen er stort sett lik.

'Vanlig' overlege er altså den laveste lederstillingen i det offentlige.

Under dem er assistentlegene. de er vanligvis ikke spesialister. Det er fotfolket blant legene.

Lenke til kommentar

Jeg skal bli overlege i Isbilens Kvakksalveri. Bare i dag (og kanskje i morgen) er det spesialtilbud på lurium. Ta 3, betal for yachten min.

Spøk til side, det som irriterer meg med Nordstrand er at hun moraliserer. Alle kan klare å være lege, ha åtte unger, holde seg i toppform, skrive bøker og holde foredrag, det er bare å være litt smart. Vellykkethet kan jo umulig ha noe med gode gener, bra oppdragelse og heldig utseende, for å nevne noe, å gjøre. Neida. Alle som ikke lever som henne er dårlige mennesker med råtten moral.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Frokosten er det eneste måltidet der du kan spise hva som helst.

Det dummeste jeg har hørt på en stund. Hvorfor skulle det at det er frokost tilsi at man kan spise hva som helst?

Dette må du se på bakgrunn av at damen henvender seg til friske mennesker, ikke folk med en spiseforstyrrelse som kan finne på å spise for en hel uke i gangen.

Lenke til kommentar

Det har ikke blitt for lett å kalle seg lege. Det som har blitt for lett er å gå ut i media og synse og svanse om all mulig tull.

Det var mye lettere før å synse i offentligheten om forhold totalt utenfor fagområdet sitt. Før kunne du overbevise folk om alt mulig rart bare ved å vise til din doktorgrad i ett eller annet irrelevant fagfelt. I dag stiller vi gjerne spørsmål også ved det fagfolk sier, om det så er på deres spesialfelt. Svært irriterende at man faktisk må begrunne sine standpunkt. :)

Lenke til kommentar

å hva mener resten, melk, bra eller dårlig?

Leger er ikke fagfolk på kost og ernæring. Hva denne damen sier om melk, er kun hennes personlige mening. Du får se på begrunnelsen hennes for å mene som hun gjør og vurdere selv. Ingen begrunnelse? Da er det ikke noe å ta på alvor.

Det med gluten er lettere å finne belegg for. Nesten alt av brødbakst i Norge er tilsatt ekstra gluten, altså mer enn det som finnes i korn fra naturens side. Det er bare å lese på innholdsfortegnelsen. Der står det: Tilsatt gluten. Dette blir gjort for å hjelpe heveprosessen og gjøre brødet luftigere. Noen vil kanskje se en viss svindel i dette. Brødet ser større ut enn det egentlig er. Omtrent som slakteren som pumper vann og salt i kjøtt og fisk slik at produktet veier mer enn det egentlig gjør. Selvsagt er dette svindel. Men å tilsette gluten er mer enn det. Dette er et allergen som mennesker har en viss tålegrense for. Spiser vi over tålegrensen får vi allergiske reaksjoner (tarmgass) og noen kan utvikle permanent allergi.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det som stort sett går igjen på intoleransetestene jeg tar er stort sett gluten (gliadin) og melk (casein). Stort sett alle får der vensentlig bedre når dem kutter ut dette fra kostholdet. Noen har ekstremt høye konsentrasjoner av antistoffer mot denne maten, så det overlegen går ut med er desverre en vitenskapelig sannhet, og det er en viktig del av helsefaktoren mange overser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...