Gå til innhold

[Løst] Fotojobb: 36 portretter, 1 dags arbeid, hvor mye betalt?

Anbefalte innlegg

[Løst] Anbefaling på 2000 kr

Jeg er hobbyfotograf. Jeg har utført et fotooppdrag for bedriften jeg jobber hos, for å ta bilder av de ansatte. De 36 portrettene er i seg selv ikke verdt noe for meg, så bedriften har fått bildene digitalt i full oppløsning til fri bruk på hjemmeside, o.l. Bildene ble tatt med bra utstyr (Nikon D300, Nikkor 105mm, belyst med to speedlights med paraplyer). Litt av resultatet ser dere på bildet under.

post-34461-0-93480900-1390989267_thumb.jpg

Jobben tok ca. 8 timer inkl. etterbehandling. Mot bedre viten (har aldri hatt betalte fotojobber før) utførte jeg dette uten betaling, men jeg har fått hint om at dette kanskje kan ordnes i etterkant. Hva bør jeg i så fall ta for jobben? (Edit: I forhold til arbeidstid - jeg er doktorgradsstudent, så jeg regner ikke at dette ble gjort i arbeidstiden.)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid greit å gjøre avtaler på forhånd.

Et spørsmål blir jo om du gjorde det i arbeidstiden. Da har du vel allerede fått betalt.

Jeg tar også bilder til slike formål. Tar ikke betalt, tar det som egentrening. Dessuten er det morsomt og en avveksling fra den normale hverdagen.

Lenke til kommentar

... Hva bør jeg i så fall ta for jobben?

Ingenting.

Du har antagelig gjort dette i arbeidstiden din, kan vanskelig tenke meg at du har fått alle dine kollegaer til å være igjen utover kvelden for dette. I så fall kunne det vel tenkes at alle skulle hatt overtidsbetaling...

Hvis det over stemmer, så har du gjort denne jobben innenfor det du allerede får lønn for. Faktisk har du i så fall gjort fotojobben i stedet for din vanlige jobb, så arbeidsgiver har allerede tatt en indirekte kostnad for dette.

I tillegg er jeg enig med han over her, se på dette som en del av hobbyen din og din egentrening.

Lenke til kommentar

Arbeidstid eller ikke, dette er ikke en del av hans arbeid, og går mest sannsynlig ut over det kontrakten regner som arbeid. Firmaet ønsket å ta bilder av de ansatte, så om vedkommende tilbydde seg oppdraget, eller om firmaet spurte ham, så har firmaet uansett spart penger. Jeg synes det er rett og rimelig at han får betalt for arbeidet.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva firmaets representant mener. Antageligvis tror han det er å stille personene opp mot en vegg og knipse, dvs at tid egentlig ikke er noe tema. Du bør legge frem hvor mye tid du har brukt og hvorfor det er nødvendig. Så går det an å diskutere en pris, jeg vil kalle det å komme frem til en minnelig ordning. Et par tusen, kanskje.

Men som sagt tidligere, det er greit å gjøre avtalene på forhånd, men det har du sikkert lært nå. Bare det representerer jo en verdi :)

Lenke til kommentar

Jobben tok ca. 8 timer inkl. etterbehandling. Mot bedre viten (har aldri hatt betalte fotojobber før) utførte jeg dette uten betaling, men jeg har fått hint om at dette kanskje kan ordnes i etterkant. Hva bør jeg i så fall ta for jobben? (Edit: I forhold til arbeidstid - jeg er doktorgradsstudent, så jeg regner ikke at dette ble gjort i arbeidstiden.)

Ser ingen problemer med og ta betalt spesielt siden du har blitt forespeilet i etterkant at du burde ta betalt for jobben.

Ta og sjekk ut frilans-satsene, det finner du nok et fornuftig prisleie.

Lenke til kommentar

Som doktorgradsstipendiat har du vel en fast årslønn.

Et årsverk i en vanlig fulltidsjobb utgjør ca 1750 timer.

Hva om du tar din årslønn delt på 1750, og ganger med antall timer du har brukt på jobben, inkludert etterbehandling? Burde ikke det bli et tall både du og oppdragsgiver kunne levd med?

Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med og ta betalt spesielt siden du har blitt forespeilet i etterkant at du burde ta betalt for jobben.

Ta og sjekk ut frilans-satsene, det finner du nok et fornuftig prisleie.

Det kommer jo på over 6000 for 8 timers arbeid. Det høres for meg ganske høyt ut.

Ja, det blir idioti. Du er vel ikke frilanssjournalist?

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri bedt om betaling for å gjøre noe sånt for min arbeidsgiver, men jeg kan se at doktorgradstipendiat er litt spesielt i så måte. Men er det i det hele tatt verdt bryet med det for å få 2000 kroner ekstra? Halvparten blir jo borte i skatt, så det høres ut som mye strev for å få ut en tusenlapp. Kanskje er goodwill fra arbeidsgiver verdt mye mer.

Henning

Lenke til kommentar

Halvparten blir jo borte i skatt

Man betaler ikke skatt for hobbyinntekter med mindre hobbyen ligger an til å gå i pluss over tid. Dette fordi om man må skatte av inntektene har man også rett til skattefradrag på utgifter (utstyr), noe som vil bli et underskuddsprosjekt for staten når hobbyen går i minus.

Se faktaboks her: http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/article470061.ece

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...