fnatten Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Jeg kommer nok aldri til å få noen doktorgrad i noe som helst, men lurer på om det i teorien er mulig å skrive en "thesis" som det kalles. Finner ingenting på google om hvordan det faktisk skrives, men bare om tips til folk som skal skrive dem osv. Mulig jeg misforstår hva det faktisk er, vet ikke. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 En thesis er jo bare en oppgave eller artikkel... Du kan skrive så mye du bare vil om alt du vil, men du kan ikke gi deg selv en doktorgrad. Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Sier ikke det heller. Men er en doktorgrad en svær oppgave du skriver, som du selv velger hva handler om? Kan jeg skrive masse om feks TV Norge, og kalle det en fake doktorgrad oppgave (uten at det vil være tellende på noen måte)? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Det finnes jo doktorgrader av alle mulige typer. Sikkert også tv. Nå har jeg aldri skrevet en doktorgradsavhandling, men jeg regner med at man er begrenset til noe som samfunnet vil vite mer om. Det kan være forskningsområder som omhandler alt, tja, alt mulig egentlig. Jeg ser på en doktorgrad som en fordypningoppgave for en person. Denne personen blir ekspert innenfor dette faget/temaet. Det står jo litt om doktorgrad på wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Doktorgrad Endret 29. januar 2014 av Itek Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Du kan skrive ei avhandling om akkurat det temaet du vil, det einaste kriteriumet er vell at du får annerkjennelse frå dei andre fagpersonane som kan mykje om emnet. For å få ein doktorgrad så må ein etter som eg husker ha ein mastergrad som utganspunkt. Deretter så må ein forske på eit tema og få publisert sine funn. Deretter skriver ein ei avhandling som oppsumerer det heile. Doktorgraden blir då kontrollert av andre personer med doktorgrad og dersom den held god nok kvalitet så blir du tatt inn i det gode selskap. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Hvis du har en PC med skriveprogram kan du skrive det du vil. Om du kan lage tabeller og figurer/formler så er det en stor fordel. Problemet med en doktoravhandling er at det må stå noe nytt faglig i den. Så hvis du ikke har noe nytt faglig å komme med så blir det vanskelig så skrive en avhandling. Lenke til kommentar
War Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Med en master kan du søke om stipend for å skrive en, det er økonomien man søker om og ikke plassen. Kan man stille med pengene selv og dokumentere dette så får man plass på universitetene. Nå går en PHD over 4 år vanligvis da ene året skal være undervisning, men som det sies så burde man ha noe nytt å komme med før det hele skal forsvares. Uten å være i miljøet, ha en veileder og ha skrevet en master osv vil det være en stor oppgave? Bare søknaden til en PHD er på over 20 sider i snitt sammen med et anbefalingsbrev fra veileder. Mener du å skrive noe for å skrive noe eller for å levere til noen som et verk? Årslønnen er 200K lavere en arbeid og etterpå har man lavere sjanse for å få jobb pga høyere grad så det er egentlig ikke smart engang i visse miljøer Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Hørtes ikke spesiellt spennende ut nei. Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Tja, på en måte så går det. I Norge har vi noe som heter "den frie doktorgraden" der du skriver avhandlingen alene. Når den er ferdig, kan du levere den pluss en søknad om opptak til graden. Høres selvsagt mye lettere ut en det er, men du trenger ikke å følge et utdanningsløp, eller oppfølging er kanskje bedre, slik som til ph.d graden. Denne "frie" heter dr.philos - google den så får du kanskje svaret dit Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Har du en master, fnatten? Om ikke er det vel generelt lurere å starte der. Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Tenkte å starte på bachelor. Men vet ikke om jeg går lengre, om jeg først kommer dit. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Kommer jo litt ann på hva du studerer, men jeg kan love deg at det ikke er så lett å skrive en doktoravhandling. Uten veiledning og et institutt rundt deg blir det enda vanskeligere, men det går nok ann hvis du er veldig flink. Startet med min grad i høst og det er nok jobb, det kan jeg love deg. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Startet med min grad i høst og det er nok jobb, det kan jeg love deg.Hva skriver du om? Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Sånn rent teoretisk er det bare å skrive i vei på akkurat det du vil. Om oppgaven/avhandlingen vil være et godt akademisk dokument vil være et litt annet spørsmål. Det er vanskelig nok å skrive en oppgave på BA-nivå, langt mindre doktorgrad. En bacheloroppgave skal tilsi arbeid på omtrent et halvt semester (på fulltid). Master ca. 1,5 semester, og doktorgrad har en normert tid på 3 år. Det kan nok lønne seg å finne et tema først hvertfall.. Det bør også være noe som interresser deg. Av personlig erfaring tar det lang tid å lære seg å skrive, og lang tid å lære seg å skrive godt faglig/akademisk. Hvordan det faktisk skrives er ganske enkelt egentlig. Du skal ha en innledning, en hoveddel og en avslutning. Det skal være langt nok til at det dekker tema, men så kort at det fortsatt er interressant. Så til det praktiske. Det er sikkert fint om du har Word, men OpenOffice fungerer utmerket til normal tekstbehandling. Det lønner seg å ha et tastatur som er mulig å skrive på, men du har fått inn tekst på forumet, så da går jeg ut fra at det er i orden. Ut over det, lykke til og godt arbeid. Skriving av større oppgaver kan være frustrerende, men er til syvende og sist svært givende. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Startet med min grad i høst og det er nok jobb, det kan jeg love deg.Hva skriver du om? Jobber med teoretisk astrofysikk. Har ikke starta med å skrive selv oppgaven enda, det er en del forarbeid som går inn i en slik grad. Du må gjøre litt før du har noe å skrive ned. Jeg kommer til å skrive om sortehull, men jeg må gjøre en del arbeid før jeg har noe å skrive ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå