Gå til innhold

Nye type mus i DOS?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt opp en maskin med DOS 6.2 for å kunne spille gamle spill, men en del av hardwaren er av nyere type, og det ser ikke ut som om det er mulig å bruke en USB-mus med en USB til PS/2 adapter og så en PS/2 til DB9 (serial) adapter. DOS-driveren fra Logitech (ja, det er selvsagt en logitech-mus) sier den ikke finner musen. Jeg har prøvd med en gammel Microsoft-mus på samme porten og med M$ sin driver fungerer denne helt fint.

For å få logitech musen til å virke har jeg også prøvd å gi noen parametere til driveren, "mouse NOINI" som visstnok skal hjelpe hvis den sier den ikke finner den, driveren leter etter både PS/2 og seriell mus, derfor har jeg prøvd å få den til å bare lete etter seriell med "mouse SER", men dette fungerer heller ikke. Noen andre som har hatt problemer med dette eller har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse adapterene er som regel ikke slik at de kan brukes fritt, de konverterer ikke en type signal til et annet. Hvis du skal bruke en mus på serieport så kreves det en mus med serie utgang. Musen har da både PS/2 og serie utgang, dermed virker et slikt adapter.

F.eks denne på Komplett.

Lenke til kommentar

Det finnes PS/2 Drivere til alle mus, faktisk noen USB mus har og en Legacy DOS Driver.

Noen Bios'er har innebygget "Legacy USB Moude Enable" i seg ett sted og. Da trenger du kun en COM-Driver.

Mus MEd PS/2 Støtte som jeg veit om: Logitech og Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...