oddeh Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Hei! Min kjære Passat (1.8 bensin -98) opplever av og til startvansker. Som oftes starter den uten problem, men til tider hører jeg bare et klikk når jeg vrir om nøkkelen og ingenting skjer. Tvilsomt at det er batteriet, da det er nytt samt etterhvert kan bilen starte. Å bytte batteri i selve nøkkelen hjelper noen ganger, så mulig er det noe med kommunikasjonen mellom nøkkel og bilen. Rimelig irriterende og merkelig... Endret 16. februar 2014 av oddeh Lenke til kommentar
avo Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 VW er jo kjent for problemer med den elektriske delen av tenningslåsen. Prøv å ta ut nøkkelen og sette den inn igjen, dunk litt på tenningslåsen/nøkkelen. Om det gjør susen når bilen ikke vil starte - bytt bryteren som ligger bak låsesylinderen. Koster ikke mange kroner, og selv om det er litt yoga å bytte, går det stort sett greit. 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Lest meg litt opp på det du foreslår, og ser at å skifte bakstykke på tenningslåsen kan fort fikse en haug av el.feil! Takker så mye! Skal bestille del og driste meg meg til å skifte den. Må trolig demontere ratt m.m. edit: http://www.bildeler.no/?bilmerke=4&bilmodell=9&arsmodell=1998&Vareklasse=9&Varegruppe=256&Vare=6668 Endret 29. januar 2014 av oddeh Lenke til kommentar
avo Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Jo takk, har lært meg å alltid ha en slik i reserve, sammen med en multireim og et gløderele i bilen på langtur. På de fleste fra VW skal det være mulig å bytte uten å ta av ratt/airbag etc, men Passat vet jeg ikke. Kan jo selvfølgelig være mye annet også, men dette, sammen med dårlig jording her og der er ofte beste sted å starte. Koster lite å fikse, og er etter min erfaring roten til mye elektrisk krøll. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 En annen ting... Tenkte å bestille bedre lys mens jeg først holder på, men disse er vel lovlige selv om det står xenon? Er det bare socket som hovedsaklig er forskjell på H-typene? Lenke til kommentar
avo Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 En annen ting... Tenkte å bestille bedre lys mens jeg først holder på, men disse er vel lovlige selv om det står xenon? Er det bare socket som hovedsaklig er forskjell på H-typene? E merket 55w høres veldig lovlig ut. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Byttet tenningsbryteren, men problemer vedvarer... Noen forslag? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Kommer klikket du hører når den ikke starter fra motorrom? Isåfall foreslår jeg slitt/defekt innslag på startmotor, dårlig kontakt/løs jordledning til motor, pluss-kabel på starter, eller oppe ved batteriet. 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Kommer klikket du hører når den ikke starter fra motorrom? Isåfall foreslår jeg slitt/defekt innslag på startmotor, dårlig kontakt/løs jordledning til motor, pluss-kabel på starter, eller oppe ved batteriet. Klikket kommer når den ikke starter, ja. Mulig den er slitt, men defekt er den ikke ettersom den starter som regel. Har akkurat pusset og stremt jording og plusskabel på starter, samt rikket på og stremt kablene på batteriet. Startet på første forsøk etter dette, men om det bare var en tilfeldighet vet jeg ikke, trenger sikkert noen dager for å se om det kan ha køst noe. Kan også nevne at problemet som oftes oppstår ved kaldstart. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Hadde akkurat samme symptom på min bil. Dette er da en 95 Corolla vel og merke. Dreide om tenningen og det sa bare klikk. Prøvde flere ganger, men fikk fremdeles bare klikk som respons. Dette skjedde særlig om det var litt kjølig i luften. Av og til klarte den å dreie, men da roterte den så tregt at motoren ikke klarte å starte. Ofte måtte den skyves igang. Long story short: Måtte bytte startmotor. Nå går den som en kule igjen. Vet ikke om dette gjelder deg, men verdt å sjekke. Kan og legge til at når jeg vrei om tenninga til det sa klikk, og holdt den, så kunne man høre en svak strømsumming av starteren... Bilen var gått 75k km, og byttet kosta meg ca 3000 kr på verksted. Endret 16. februar 2014 av Olimaen Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 Oppdatering: Bilen har når startet feilfritt i over en uke under hyppig bruk, og jeg anser problemet som løst. Løsningen ble å pusse, samt stremme kablene på starteren. Takker til alle som tok seg tid til å svare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå