ehauger Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Olympys har satt sammen et veldig spennende kamera.Sniktitt: Olympus OM-D EM-10 Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 I teksten på sammenligningsbildet, skulle det stå GM-1, ikke GX-7? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Et par flere ting som er spennende også; Ny og mindre kitzoom, 9mm f/8 fisheye bodycap, og endelig; 25mm f/1.8 I tillegg så har de kommet med ny firmware til E-M5 som gir "low ISO" og mindre AF-points - noe folk har savnet. :-) E-M10 ser rimelig fornuftig ut også - markedssegmentmessig. Skulle bare hatt litt mer værtetting..., men men. Lenke til kommentar
ingemartin Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Et par flere ting som er spennende også; Ny og mindre kitzoom, 9mm f/8 fisheye bodycap, og endelig; 25mm f/1.8 I tillegg så har de kommet med ny firmware til E-M5 som gir "low ISO" og mindre AF-points - noe folk har savnet. :-) E-M10 ser rimelig fornuftig ut også - markedssegmentmessig. Skulle bare hatt litt mer værtetting..., men men. Olympus kommer også med MCON-P02 i dag, ein forbedret versjon av front adaperen MCON-P01 som kun kunne brukes på 37mm filter gjenger, denn nye er 46 mm og har ein step down ring til 37mm. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Grei innstegsmodell, men mest spennende med de nye objektivene.... Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Så rundt 6000 kroner her til lands? Det er jo ikke så fryktelig mye billigere enn E-M5. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 I teksten på sammenligningsbildet, skulle det stå GM-1, ikke GX-7?Det har du helt rett i. Jeg skal få fikset det når jeg kommer meg til en maskin som er litt mer smidig enn telefonen. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 I går var det Fuji X-T1, i dag er det denne fra Olympus. De to nyeste i en serie modeller fra ulike produsenter som virkelig ser ut til å finne tilbake til røttene. Jeg liker denne retningen. Det er en grunn til at mekaniske innstillinger fungerte i mange, mange år, og kommer til å gjøre det fremover også. Så etter et drøyt ti-år med en del fantasifulle, men ikke alltid like gode, forsøk på "digital", menystyring av diverse innstillinger, så er det nå back-on-track. Bra! Etter min mening ser det ut til at Fuji X-T1 har fått til den beste løsningen, men det finner man vel ikke det endelige svaret på før man har det i henda. Lenke til kommentar
eks Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Må si dette ser ganske bra ut, litt synd at det ikke er værtettet, men man kan ikke forvente å få alt på en innstegsmodell. Tror dette blir veldig konkurransedyktig når prisen får roet seg etterhvert. Her er flere produktbilder av E-M10 i sølv/sort og tilbehør... Når det gjelder sensoren i seg selv, ser det ut som om det er en klar forbedring kontra E-M5 på høyere ISO-verdier, skarpheten ser det ut som om er det samme som E-M1 på tross av at E-M10 har et AA-filter. Igjen, ganske lovende for en innstegsmodell Endret 29. januar 2014 av eks Lenke til kommentar
RohamR Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Bortsett fra noe mindre størrelse og pris, hvilken ville dere valgt hvis det hadde stått mellom E-M10 vs E-m5? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Bortsett fra noe mindre størrelse og pris, hvilken ville dere valgt hvis det hadde stått mellom E-M10 vs E-m5? For min del så vil nok pris være avgjørende for å velge E-M10. Det som er forskjell er ting som ikke er så viktig for meg. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Bortsett fra noe mindre størrelse og pris, hvilken ville dere valgt hvis det hadde stått mellom E-M10 vs E-m5? Begge er helt greie kameraer, har jo allerede E-M5, men hvis valget hadde stått mellom de to så hadde det avgjørende til fordel for E-M5 vært "værtettingen", ellers er det nesten ingen grunn til å ikke velge E-M10, ..... trur eg.... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Ville uansett valgt EM1 om jeg ikke hadde brydd meg om video og valget hadde vært mellom EM10 og EM5 (Har GX7) Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Ville uansett valgt EM1 om jeg ikke hadde brydd meg om video og valget hadde vært mellom EM10 og EM5 (Har GX7) EM1? Lenke til kommentar
eks Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Bortsett fra noe mindre størrelse og pris, hvilken ville dere valgt hvis det hadde stått mellom E-M10 vs E-m5? Pekka Potka har gjort en rask test av E-M10, han kom til at det egentlig ikke var noen god grunn til å gå for E-M5, med mindre du virkelig trenger værtetting. Jeg kan tilføye muligheten for å sette på et dobbeltgrep med ekstra batteri, det er og et fortrinn E-M5 har. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 I tillegg så har de kommet med ny firmware til E-M5 som gir "low ISO" og mindre AF-points - noe folk har savnet. :-) Og i tillegg kommer det visst snart firmware som gir focus-peaking: http://www.43rumors.com/peaking-mode-coming-soon-on-the-e-m5/ Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 En positiv sak med produsentene av speilløse systemkamera er at uten disse ville det vært svært sjeldent det kom noe nytt. Hvis jeg nå forstår olympuslinja rett er 1 toppnivå, 5 midten og 10 entrylevel? Men de andre småsakene er like ubegripelige fremdeles. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 En positiv sak med produsentene av speilløse systemkamera er at uten disse ville det vært svært sjeldent det kom noe nytt.Sant nok. Hadde vært kejdelig om vi skulle kun fulgt med på Canon og Nikon ... Hvis jeg nå forstår olympuslinja rett er 1 toppnivå, 5 midten og 10 entrylevel? Men de andre småsakene er like ubegripelige fremdeles.Sikkert bare et plott for å skape mer forvirring Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Interessant å se at 10'eren får flere fokuspunkt enn 5'eren. Ser også ut til at bildekvaliteten kan i noen tilfeller være bedre for pixelpeepere. Størrelsen, søkeren og betjeningen ser ut til å være forlokkende for meg med E-PL5 og VF3. Men jeg er litt opptatt av den derre værtettingen hvis jeg skal bytte. 5 trinns stabilisering også , selv om jeg ikke vet om jeg ville fått bruk for det. Prisen foreløpig er jo uforskammet når man får 5'eren med kitobjektiv billigere enn 10'eren. Nei , tror det må bli en 1'er Endret 30. januar 2014 av Helge Bringeland Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Interessant å se at 10'eren får flere fokuspunkt enn 5'eren En gjetning, men vil tro den nye prosessoren fra E-M1 trengs for å håndtere flere punkter (muligens i kombinasjon med sensor). Hvis ikke hadde det vært en fin oppgradering for E-M5. Pris: Vanskelig å si noe sikkert om pris så kort etter lansering, det kommer sikkert justeringer på alle tre modeller avhengig av hvordan de selger og hvor mye E-M5 Olympus har på lager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg